Jump to content

Recommended Posts

Posted
3 hours ago Ola Mörrum sa:

Äkta vara ?

Beställde från en japanska leverantör via eBay för många år sen, den leveransen var då OK.

Hur det är nu vet jag inte

Posted
10 hours ago, puoltsa said:

Beställde från en japanska leverantör via eBay för många år sen, den leveransen var då OK.

Hur det är nu vet jag inte

Ok, tack så mycket 👍

Posted

Om jag inte minns fel förbjöds det i Sverige (och en del andra länder inom EU tror jag) på grund av burkens utformning och bristen på säkerhetskork.

M.a.o. är produkten i sig forfarande tillåten på många marknader så risken för "fake" borde vara ganska liten.
Har för mig att jag såg någon butik i Italien eller nåt som sålde fortfarande.

• Like 1
Posted

Jag har en annan favorit jag kört i säkert 25-30 år som heter Water Shed. Den är helt fantastiskt bra. Innan man drar igång säsongen så lägger man en droppe på max varannan fluga i asken (det sprider sig extremt bra) och sen lämnar man asken öppen i 24 timmar så det får härda. Sen flyter alla flugor i asken som korkar och det håller bra över tid. 

IMG_6518.jpg

Posted

Beställde några flaskor Dry dip från nätet för något år sedan efter att hört alla lovord om medlet.

Tyvärr ingen favorit, men det kanske inte är samma mix som ursprunget. 

Ett medel som jag tycker fungerar är Gink.

Flytmedel.jpg

Posted

Själv tycker jag det beror på materialet som ska impregneras. 

Dry dip är grymt till exempelvis Andre Bruns Vulgata med cdc å förlängd syntetbakkropp. På en annan favoritfluga med palmerhackel och antrongarn tycker jag vanligt mer tjockflytande klet är överlägset. :) 

• 4 weeks later...
Posted
On 1/13/2025 at 11:31 AM, Jonas said:

Jag har en annan favorit jag kört i säkert 25-30 år som heter Water Shed. Den är helt fantastiskt bra. Innan man drar igång säsongen så lägger man en droppe på max varannan fluga i asken (det sprider sig extremt bra) och sen lämnar man asken öppen i 24 timmar så det får härda. Sen flyter alla flugor i asken som korkar och det håller bra över tid. 

IMG_6518.jpg

Tack, det var bra du nämnde det 👍

Posted

Slår ett slag för dry magic ifrån tiemco som är helgrymt, kombinera med deras torkduk till flugor. Efter man fått en fisk så sköljer man av allt slem, torkar av med duken och impregnerar på nytt.. flyter som kork :) 

uppskattade dry dip väldigt mycket nere i Bosnien av den enkla anledningen att det bara var att doppa ner dem små cdc-tussarna i #20-22 men för ”normala” flugor ser jag inte att det är något magiskt supermedel 

Posted
15 hours ago, leijonflies said:

Slår ett slag för dry magic ifrån tiemco som är helgrymt, kombinera med deras torkduk till flugor. Efter man fått en fisk så sköljer man av allt slem, torkar av med duken och impregnerar på nytt.. flyter som kork :) 

uppskattade dry dip väldigt mycket nere i Bosnien av den enkla anledningen att det bara var att doppa ner dem små cdc-tussarna i #20-22 men för ”normala” flugor ser jag inte att det är något magiskt supermedel 

Håller med, torkduken TMC Flykerchief är super.

Posted
21 hours ago, leijonflies said:

Som du säger, det beror på materialet.

Min vanligaste torris använder jag inte ofta något medel alls. Den funkar bra som den är. Använder hjorthår till den.

Ett par luftkast sen flyter den igen men det finns ju andra flugor som behöver en smörjelse. 

• 2 weeks later...
Posted

Även jag har köpt detta från Ebay/Japan men det jag fått är inte i närheten av det jag köpte här hemma för typ 5år sedan, tex GL,s Hihg n dry är minst lika bra.. men jag kör med Tiemcos Dry magic istället, det funkar väldigt bra för mig.

Posted (edited)

I en Gump på en Gås!!!..har jag fel???

Edited by Ismo
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
4 hours ago Troutman sa:

Så länge som ni är överens…

IMG_7180.thumb.jpeg.95cbd071c04f285f519dd99147fd8fbe.jpeg

DEN!!..var/är BRA!! Ha ..Ha!!

• Like 2