Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som har någon ide hur man får en hund som är lite för intresserad av fiske att lugna ner sig. Är jag ute med båten för att dra en Gädda är hon som fixerad vid betet, står på relingen och gnyr och ramlar i hälften av gångerna. Det verkar som hon tror att det hugg i varje kast. Står jag utvadad simmar hon runt mig och ofta följer hon linan ut till flugan. Jag kan ju binda fast hunden så löser det sig men skulle vilja det som i gamla engelska fiskefilmer där husse står utvadad och två labbar sitter lydigt på land och övervakar.

• Haha 1
Posted

Jobbigt. Går själv i hundtankar och det var en av de första grejerna jag frågade uppfödaren om. :) Har inget eget tips men får önska lycka till. 

Posted
2 hours ago, Lawson said:

Är det någon som har någon ide hur man får en hund som är lite för intresserad av fiske att lugna ner sig. Är jag ute med båten för att dra en Gädda är hon som fixerad vid betet, står på relingen och gnyr och ramlar i hälften av gångerna. Det verkar som hon tror att det hugg i varje kast. Står jag utvadad simmar hon runt mig och ofta följer hon linan ut till flugan. Jag kan ju binda fast hunden så löser det sig men skulle vilja det som i gamla engelska fiskefilmer där husse står utvadad och två labbar sitter lydigt på land och övervakar.

Har du funderat på att frysa hunden? 🤔

Posted
7 minutes ago Henka sa:

Har du funderat på att frysa hunden? 🤔

Hmm, hon kommer ju att sitta still. Men blir ju bökigt när jag skall släpa hem henne. 

Posted

Jag och Magda har en kanintax som är fiskegalen. En gång blev jag tvingad att håva den med min stora båthåv när hon hoppa överbord… hon kunde inte simma riktigt då fast nu är hon bättre på det som tur är👌 men sitta lugnt och titta vid fiske. Nej, glöm det😅

• Like 1
  • Haha 1
Posted

Var med om en arbetskompis Vorsteh! engång på ,mitten av -90 talet..vi var upp efter Rautasälven! ..hade vandrat fr. Fallet..neråt älven..

När vi kom till en Bro..över älven.En nybyggd i galvat material..

Hunden vågade inte följa med Husse över bron..så Hunden stannade mig mig!

Fiskade nedan bron med spinn + en liten sjunk Rapala..fick på en STOR Harr..minst 1,5kg..

Harren hoppade utanför mig..å Hundjäveln hoppade ut mot fisken..höll på att trassla sig in i linan...Skrek som en galning åt Hunden !!!..den simmade snabbt tebaks..in i skogen..

Husse kommer tebaks efter en stund..å frågade vad som hände?..jag förklarade.." Du höll på bli av med din Hund"  

Svarade jag..

Posted
6 hours ago Lawson sa:

Min första hund han satt bredvid ryggsäcken när jag hade vadat ut en bit, aldrig några problem med han. När vi åkte båt låg han i fören och sov, en riktig kanon hund.

Andra hunden samma ras, helt hopplös. Fiskade kalixälven på ett ganska strömt ställe, tror det var första gången jag hade med han efter älven så jag hade han kopplad som tur var, för helt plötsligt kommer det en hund simmande i älven.

Var bara till att hala in han och binda fast han vid stranden. Lika när vi åkte båt, hoppade i när man minst anade det, men hade alltid flytväst på han så det var enkelt att lyfta in han i båten. Tyvärr blev det så att han fick stanna hemma en hel när jag fiskade.

• Like 1
Posted
3 hours ago, Lawson said:

Hmm, hon kommer ju att sitta still. Men blir ju bökigt när jag skall släpa hem henne. 

Jo, man får väga för- och nackdelar när man ska fatta viktiga beslut.🤪

Posted

Mina hundar var av rasen Affenpinscher, en ca 5 kilos hälsenetuggare full i galla och gift.

Första hunden såg det som en hederssak att vakta ryggsäcken, vek inte en tum från ryggan och han var aldrig kopplad.

Andra hunden fick till sist stanna hemma, den tuggade inte ens hälsenor när ngn närmade sig ryggsäcken, fast han satt bunden i ryggan.

Posted
18 hours ago, Lawson said:

Kan du platsa hunden i andra situationer?

Posted (edited)
7 hours ago, Lawson said:

Hyffsat, men när jag fiskar verkar hon få en blockering.

Då finns en grund att bygga på. Blir det samma sak om du står på gräsmattan och kastar?

Edited by Fisk
Posted
31 minutes ago Fisk sa:

Då finns en grund att bygga på. Blir det samma sak om du står på gräsmattan och kastar?

Ja tyvärr. Har försökt med att hon får sitta uterummet och titta när hon jagar linan. Men när jag släpper ut henne så är hon efter linan igen.

Posted

Det låter som att träna på ett kommando för att låta saker vara ifred vore en bra början. Jag använder det för att min hund inte ska jaga fåglar. 

• Like 1
Posted

Har en kompis med en japansk spets som är hur snäll och lugn som helst... tills någon fiskar (med drag).
Hunden har som tur var inte förstått sig på flugfiske än så han håller inte på och skäller då, men lyfter du en wobbler eller något från vattnet ballar han ur.

Skulle han mot förmodan lyckas komma nära en faktisk fisk så försöker han hugga den i huvudet snabbt som blixten. Mördarinstinkten kommer fram, men bara med fisk. Kompisen vet inte vart det kommer ifrån men att avvänja hunden från beteendet verkar snudd på omöjligt.

Posted
3 hours ago Lodjur sa:

Har en kompis med en japansk spets som är hur snäll och lugn som helst... tills någon fiskar (med drag).
Hunden har som tur var inte förstått sig på flugfiske än så han håller inte på och skäller då, men lyfter du en wobbler eller något från vattnet ballar han ur.

Skulle han mot förmodan lyckas komma nära en faktisk fisk så försöker han hugga den i huvudet snabbt som blixten. Mördarinstinkten kommer fram, men bara med fisk. Kompisen vet inte vart det kommer ifrån men att avvänja hunden från beteendet verkar snudd på omöjligt.

Låter som min hund.

• Haha 1