Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hur många flugspön har du egentligen? Den frågan fick jag av min fru häromdagen. Jag svarade att jag har två flugspön. En niofots sexa för junifisket. Sen har jag en 8,5 till torrflugefisket senare på säsongen.

So far, so good…Efter den diskussionen gick jag ner i källaren för att inventera flugspöarsenalen och den visade sig vara något mer omfattande än vad jag trodde…

Min flugspöarsenal ser ut som följer:

En 8’6” #4 som jag har som torrflugespö.

En 9’ #6 mitt allroundspö som får hänga med på allt från älvfiske till fjälltjärnar, mitt favoritspö!

En 9’6” #6 som tjänstgör som streamerspö senare på säsongen.

En 9’ #7 Min favorit som kan allt! Främst som havsöringsspö på bästkusten, men även ett streamerspö i min hemmaälv i Västjämtland.

En 10’6” #7 som ibland får tjänstgöra i hemmaälven på högvatten.

En 13’ #8 som nyttjas väldigt sällan..

En 9’ ”12 som jag har till havsfisket i Norge.

En 8’6” #5 Elbe superfly glasfiber som jag inte har använt på +30 år

En 9” #5-6 G.Loomis från sent åttiotal, supermysigt spö!

En 13’6 #10 som har använts en gång…

+ några till…

Hur ser det ur för er? Är det fler än jag som har hittat fler spön än väntat i garderoben?  Och hur hanterar ni  eventuella diskussioner med era livspartners om antalet flugspön? Kan tillägga att det här är inget problem för mig. Jag köper de spön jag vill ha och min fru har egen häst med alla kostnader det innebär så det går ungefär jämnt upp...

Edited by prickfisk
  • Haha 2
Posted (edited)

Har tre spön som täcker hela mitt fiske.. 

9' #4 - Torrflugefisket i sjöar och strömmar

9'9'' #4 - Nymffisket i strömmande vatten

9' #6 - För streamerfisket på kusten, strömmande vatten och sjöar

Sedan har man ju linor till förbannelse, en rulle med extra spolar till varje spö. 

#4 linorna har jag 2 olika, en med lite aggressivare klump för underhandskast och en riktig longbelly när man behöver kasta små flugor väldigt långt..

#6 linorna har jag i alla möjliga densiteter, flyt, hover, intermediate, sjunk 3, sjunk 5, sjunk 7, streamerlina med kort sinktip, spole med skjutlina för fisket med klumpar..

Hade en jävla massa spön för ett par år sedan tills jag insåg att det bara är dessa jag fiskar med, då var det roligare att lägga stålar på vettiga linor för att täcka upp för de olika situationerna istället :) 

Edited by leijonflies
  • Like 1
Posted
15 hours ago, prickfisk said:

Hur många flugspön har du egentligen?

Ja. Det finns väl en hel del i garderoben, inte minst efter mina byten/loppisfynd de senaste åren. Jag säger att man behöver ett dussin...

Mina 12 spön som faktiskt fiskas kontinuerligt:

Oldschool troutbum:

1. Fenwick Feralite 7' 6wt (glas)

2. Garrison 209E 7'9" 5/6wt (splitcane, replika)

3. ABU Feralite 8'6" 5/6wt (glas)

4. ABU Feralite 8'6" 7wt (glas)

--

Gammaldags glasspön som väl mest får finnas för att det någon gång ibland är kul att kasta 'oldschoool'. Feraliten i 7wt införskaffades från eBay specifikt för att fånga en havsöring på kusten med glasspö, efter att ha klantat bort de två fiskarna jag lyckats kroka på klenare glasspön vid tidigare försök...

Kortspön för havsöring på kusten:

5. Scott G 8'8" 6wt

6. Scott G-Series 8'8" 6wt

-- Torrfluga/märlfiske i fint väder

7. Thomas & Thomas Exocett 8'8" 8wt

8. Loop Greenline 8'8" 6/7wt

-- alltiallospön

Nior för kust och streamer:

9. Thomas & Thomas Horizon II 9' 6wt

-- alltiallospö

10. Scott Radian 9' 7wt

-- vind och distanspiska

Kompletterande G-spön i den begynnande samlingen:

11. Scott G2 9' 5wt

12. Scott G 9' 6wt

-- i den mån mina 8'8"-sexor inte skulle finnas tillgängliga...

Övrigt skrot:

Orvis Clearwater 9' 6wt - backupsexa, utifall att - gåva från en bekant som slutat fiska.

Scott L2 11' 6wt - öringsswitch som inte fiskars på en drös år.

Fibatube 8'6" 6wt i glas - hundrakronorsloppisfynd.

Fibatube 9'6" 7/8wt i glas - det första spöt jag kastade med - jag hatar att kasta med det över allt annat oheligt på jorden, men det får ändå finnas kvar i garderoben... Lyckades kroka en havsöring på det härrom året, men jag sumpade den såklart... jävla svajmast...

TFO 8' 3wt med 3' cz-extender (alltså 8' eller 11' 3wt) - ett spö som finns kvar men i princip aldrig använts

• Like 2
Posted
16 hours ago, prickfisk said:

Jag köper de spön jag vill ha och min fru har egen häst med alla kostnader det innebär så det går ungefär jämnt upp...

Din fru ska inte ha en polle till? 😉

Finns även en tråd under rubriken ”… spögarderob?” eller liknande. 

• Like 1
Posted
18 minutes ago, T-bum said:

Ja. Det finns väl en hel del i garderoben, inte minst efter mina byten/loppisfynd de senaste åren. Jag säger att man behöver ett dussin...

Mina 12 spön som faktiskt fiskas kontinuerligt:

Oldschool troutbum:

1. Fenwick Feralite 7' 6wt (glas)

2. Garrison 209E 7'9" 5/6wt (splitcane, replika)

3. ABU Feralite 8'6" 5/6wt (glas)

4. ABU Feralite 8'6" 7wt (glas)

--

Gammaldags glasspön som väl mest får finnas för att det någon gång ibland är kul att kasta 'oldschoool'. Feraliten i 7wt införskaffades från eBay specifikt för att fånga en havsöring på kusten med glasspö, efter att ha klantat bort de två fiskarna jag lyckats kroka på klenare glasspön vid tidigare försök...

Kortspön för havsöring på kusten:

5. Scott G 8'8" 6wt

6. Scott G-Series 8'8" 6wt

-- Torrfluga/märlfiske i fint väder

7. Thomas & Thomas Exocett 8'8" 8wt

8. Loop Greenline 8'8" 6/7wt

-- alltiallospön

Nior för kust och streamer:

9. Thomas & Thomas Horizon II 9' 6wt

-- alltiallospö

10. Scott Radian 9' 7wt

-- vind och distanspiska

Kompletterande G-spön i den begynnande samlingen:

11. Scott G2 9' 5wt

12. Scott G 9' 6wt

-- i den mån mina 8'8"-sexor inte skulle finnas tillgängliga...

Övrigt skrot:

Orvis Clearwater 9' 6wt - backupsexa, utifall att - gåva från en bekant som slutat fiska.

Scott L2 11' 6wt - öringsswitch som inte fiskars på en drös år.

Fibatube 8'6" 6wt i glas - hundrakronorsloppisfynd.

Fibatube 9'6" 7/8wt i glas - det första spöt jag kastade med - jag hatar att kasta med det över allt annat oheligt på jorden, men det får ändå finnas kvar i garderoben... Lyckades kroka en havsöring på det härrom året, men jag sumpade den såklart... jävla svajmast...

TFO 8' 3wt med 3' cz-extender (alltså 8' eller 11' 3wt) - ett spö som finns kvar men i princip aldrig använts

Om du bara fick behålla ett … at gunpoint? 

Posted

Scott G 8.8 #5 - För torrt, önskar dock byta ner mig till en #4 i samma serie. 
Scott Centric 9 #5 - all round
Scott Radian 9.6 #7 - till kusten samt älv med klumpar

Ska köpa mig ett Centric 9 #6 till sommaren för streamers / lättare rigg för kusten. 

Sage One troutspey 11.6 #4 - för öring i strömmande vatten. Otroligt roligt spö att fiska samt drilla med. 

Loop Cross s1 12 #7 - bästa 2handarna jag kastat med. 
Loop Cross SX 14 #9 - när älven blir större och sjunklinan kommer på

kan konstatera att jag har för få spön. 
Synd att Scott inte klickar lika bra på två-hands för mig ,därav Loop. 

Men jag använder samtliga spön :)

• Like 1
Posted
2 hours ago, Karl T said:

Om du bara fick behålla ett … at gunpoint? 

Radian-sjuan och Horizzon II-6wt är mest allsidiga.

Ett av dem. Skulle jag vara hänvisad till huvudsakligen kustfiske Radian-sjuan, men jag skulle isf. bygga om handtaget.

Skulle jag bo runt torrflugfiske skulle jag behålla GS-sexan.

Men.

Radian och GS-spöna är rent tekniskt/klingmässigt bäst

T&T-spöna snyggast byggen/mest hantverksmässiga

och

cane/glasspöna mest charmiga/utmanande...

--

De enda spön jag köpt nya i butik är Radiansjuan och GSsexan. Allt annat har jag bytt/köpt på edge och loppis (och i tre fall eBay). Förvisso har jag bytt bort ett antal Scott-spön och ett par SAGE, vilka en gång var köpta nya i butik;)

Men jag vet inte - som vår-setup har jag precis spolat backing/nya linor strängat i väntan på att jag ska pallra mig ut:

G2 5wt + Flymax 56 + Infinity 5wt

GS 6wt + Flymax 56 + Infinity 6wt (samma lina/backing som i våras).

Horizon II 6wt + Daiwa 731 + Infinity 6wt

Exocett SS 250 gr + Loop Seatrout + Infinity 8 wt

Sen väljer jag två per dag och tar med mig ut beroende på väder.

Sen kommer jag att fiska canespöt ooch feralitesjuan några fina dagar i slutet av april. Men de är tvådelade så jag strängar vid behov...

Blir det överdjävla mycket blåstkastande får jag ta Radiansjuan med en Seatrout med Sonar 6 eller 7wt, men jag hoppas slippa;) Förra våren klarade jag mig med enbart Exocetten + Gold 8wt i blåsten.

• Like 2
Posted
1 hour ago, PatrikJ said:

Ska köpa mig ett Centric 9 #6 till sommaren för streamers / lättare rigg för kusten. 

Sage One troutspey 11.6 #4 - för öring i strömmande vatten. Otroligt roligt spö att fiska samt drilla med. 

Jag körde Radian 9' 6wt som huvudspö en hel aprilmånad (semester hela månaden;)) behövde växla upp till sjuan fyra-fem dagar på hela månaden.

Så Centric-sexan lär komplettera din Radian-sjua ganska bra för det mesta normalväderskustfisket efter havsöring.

Scotts L2H som tyvärr försvann var väldigt överkomliga i pris, stryktålioga och väldigt välkastande switch/tvåhands (jag tycker aktion/känsla är makalös i mitt). Sedan den serien försvann håller jag med dig.

--

Kul att se ett Trout-spey. Jag hade ett One Spey 11'6" 4wt ett par år. Bytte det sedan mot ett Radian 6wt.

• Like 1
Posted
1 hour ago, T-bum said:

Jag körde Radian 9' 6wt som huvudspö en hel aprilmånad (semester hela månaden;)) behövde växla upp till sjuan fyra-fem dagar på hela månaden.

Så Centric-sexan lär komplettera din Radian-sjua ganska bra för det mesta normalväderskustfisket efter havsöring.

Scotts L2H som tyvärr försvann var väldigt överkomliga i pris, stryktålioga och väldigt välkastande switch/tvåhands (jag tycker aktion/känsla är makalös i mitt). Sedan den serien försvann håller jag med dig.

--

Kul att se ett Trout-spey. Jag hade ett One Spey 11'6" 4wt ett par år. Bytte det sedan mot ett Radian 6wt.

Ska blir kul att addera en 6:à till kusten.

trout spey spöet är trevligt, men man blir rätt snabbt uppmärksammad att det är lätta grejor när man slår på något större 😂

Posted

Jag har bara sen förra året nördat ner mig i flugfiske och vill nästan bara fiska fluga nu, även fast det var över 20 år sen jag började. Så jag har köpt 5 spön sen förra sommaren men äger bara 3 spön just nu, klass 4 och 5. De är alla 6 delade från Hardy Ultralite NSX SR.

När frun såg dem i garderoben (ja udda ställe) så frågade hon hur många spön jag har egentligen. De är dem tre svarade jag, men hon vet inte vad dom kostar och att ena är på avbetalning :)

Posted (edited)

Min fru tycker att jag är söt när jag nördar med mina prylar. Särskilt när jag binder flugor och byter linor på rullarna. Räknar till 15 spön. Bambuspöna räknas inte. Men om man räknar dem är de ett jämnt halvdussin. De är också en inredningsdetalj (bambuspöna alltså) som med min hustrus välsignelse bor i ett ombyggt vitrinskåp som i stil och färg matchar övriga möbler i hemmet. Fula spötuber göms i breda byrålådor så att de inte syns.  
I teorin fiskar jag med alla spön. Jag hade förmodligen lyckats med det i praktiken också, om jag inte hade behövt förhålla mig till att jag inte har obegränsat med ledig tid och inte obegränsat med pengar till fiskeresor. Min hustru förstår att detta är en direkt konsekvens av att hon inte är tillräckligt förmögen för att försörja mig och tacksam för att jag ändå av kärlek valde att dela livet med henne.

Om hon i ett svagt ögonblick glömmer detta för en kort stund, hävdar jag med en dåres envishet att mina spön och rullar är en cirkulär ekonomi. Vilket faktiskt har varit sant i 10-15 år. (allt annat flugfiske-relaterat är ju en ren utgiftskvarn, vadare, linor, tafsar etc, men jag väljer att inte belysa det, utan står fast vid min strategiska kommunikation)

På grund av omständigheter kan det ta ett tag mellan rotationerna, men jag har inga spön som jag inte själv tror att jag fiskar.

Min hustrus stora besvikelse är när utrustning har använts och inte direkt plockas undan. Då blir det bannor.

Edited by Troutman
  • Like 2
  • Haha 4
Posted

Ärligt talat,,så vet jag inte hur många, men sist jag rota runt så hittade jag några,,som jag hade glömt att jag hade. Så:Sju bambuspön i bra skick å några vrak å  säkert25-30 kolfiberspön. Men det kan vara ännu fler,,,. Frun är psykolog,så frågar hon svarar jag -Två + något reservspö. Hon har redan gett mig nog med diagnoser,men patologisk lögnare med samlarsyndrom får jag väl gå med på dårå.

• Haha 4
Posted

Det korta svaret är, för få. Det går alltid att motivera ett till :)
Men ca 8-10. Använder åtminstone hälften årligen.

Men är ingen storkonsument det var några år sedan 
senaste köpet.

Posted
39 minutes ago Karl T sa:

Har du en fruga? 

VAD!!! ..är en Fruga???

Posted

Har nog ett 15 tal och om frugan vet hur många jag har vet jag inte och hon bryr sig inte.

Hon är Japanska så det är inte så kontigt att lägga en del pengar på sin hobby utan det förväntas nästan.

Posted

Ett 10-tal spön har jag och min sambo har ingen koll eller intresse av min fiskehobby så jag kan skaffa mera prylar med gott samvete😀

Posted

Jag har spön, rullar och linor så det räcker för flera livstider och som nån annan skrev, den lagvigda har noll koll på min hobby gällande utrustning, men hon frågar i bland hur många spön jag har och svaret är för stunden tillräckligt, då skakar hon på huvudet och går🙂

Men jag använder dom flesta spöna varje år, tror det bara är ett 16 fot, klass 8spöet som inte fiskades förra sommaren/höst. 
Scott GS 904-4 och Winston Pure 905-4 är dom som används mest till traditionellt flugfiske, sen fiskar jag utöver de två spöna en hel del med 2 av mina nymfspön. 

Posted
On 3/15/2025 at 12:11 AM, puoltsa said:

Jag har spön, rullar och linor så det räcker för flera livstider och som nån annan skrev, den lagvigda har noll koll på min hobby gällande utrustning, men hon frågar i bland hur många spön jag har och svaret är för stunden tillräckligt, då skakar hon på huvudet och går🙂

Men jag använder dom flesta spöna varje år, tror det bara är ett 16 fot, klass 8spöet som inte fiskades förra sommaren/höst. 
Scott GS 904-4 och Winston Pure 905-4 är dom som används mest till traditionellt flugfiske, sen fiskar jag utöver de två spöna en hel del med 2 av mina nymfspön. 

Tänk dig mardrömmen att du skulle stå och sakna ett spö eller en rulle för den delen !

Posted
32 minutes ago Sovereign sa:

De är en mardröm, bäst att köpa på sig några fler så den inte slår in😂

• Like 1
Posted
On 3/10/2025 at 2:34 PM, PatrikJ said:

Centric 6an är ett riktigt trevligt spö! Har 5an också. Tycker de kompletterar varandra bra! Är mer power i 6an utan att det tappar för mycket känsla 😃