Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska upp tidigt och fiska i norge, sistahalvan av maj.  Området,  Rena , övre Glomma upp till Tolga. 

Någon som varit där tidigt och fiskat och vill dela med sej. Inte precisa ställe utan mer område, åar, älvar?

Tack på förhand

Ola

Posted (edited)
2 hours ago, Ismo said:

Nej!..kolla själv.

Kolla själv, ja det kommer jag göra men det finns kanske någon som vet och vill dela med sej. 

Du vet ju inte så där gick jag bet 😁

Edited by Ola Mörrum
Posted
3 hours ago, Ola Mörrum said:

Ska upp tidigt och fiska i norge, sistahalvan av maj.  Området,  Rena , övre Glomma upp till Tolga. 

Någon som varit där tidigt och fiskat och vill dela med sej. Inte precisa ställe utan mer område, åar, älvar?

Tack på förhand

Ola

Jag är inte direkt nån harr och öringfiskare, och har inte fiskat så värst mycket i det området - men en hel del längre ner i Klarälven - och just då brukar det som oftast vara peak vårflod, så var beredd på rätt tuffa förhållanden och ha några olika "plan b"

Det kan ju vara betydligt trevligare att lägga ut en  torrfluga i en liten skogstjärn jämfört med att försöka kasta mellan träd som flyter förbi 🤪

Posted

Haha, du har helt rätt och jag är medveten om risken för flod. 

Just sjöar är min plan b, tack för din omtanke. Men , det kan finnas en chans att den vårfloden kommer tidigare med tanke på tidig värme. Det får vi se. Hoppas på turen. 

Posted
1 hour ago, Ola Mörrum said:

Haha, du har helt rätt och jag är medveten om risken för flod. 

Just sjöar är min plan b, tack för din omtanke. Men , det kan finnas en chans att den vårfloden kommer tidigare med tanke på tidig värme. Det får vi se. Hoppas på turen. 

Just i år kanske du har perfekt tajming. Det verkar inte vara så mycket snö på norska sidan. 

Men det verkar vara en del runt Jämtland där mycket av vattnet kommer från. Jag har dock dålig koll på hur mycket det brukar vara såhär års. 

Jag är helt enkelt en sån där som tar förhållandena som de är när jag fiskar snarare än en som fiskar när förhållandena är rätt...🫠

Posted
16 minutes ago, Henka said:

Just i år kanske du har perfekt tajming. Det verkar inte vara så mycket snö på norska sidan. 

Men det verkar vara en del runt Jämtland där mycket av vattnet kommer från. Jag har dock dålig koll på hur mycket det brukar vara såhär års. 

Jag är helt enkelt en sån där som tar förhållandena som de är när jag fiskar snarare än en som fiskar när förhållandena är rätt...🫠

Jo, jag gör likadant. Jag är mest ute efter det tidiga fisket och har några olika alternativ i huvudet.

Där är ju en hel del i området vid Trysil och längre in i Norge (västerut). Mindre vattendrag sjunker undan fortare och myggfiske i sjöar tycker jag är roligt och spännande. Eftersom jag kör långt, 90 mil ca och det är endast andra året uppe i norr så tidigt så är ju andras erfarenheter intressanta. 

• 2 weeks later...
Posted

Här i norra Dalarna så börjar fisket vid månadsskiftet maj/juni på riktigt. Med tanke på läget så kan det vara trögt. Har haft bra fiske när jag bodde på vestlandet i slutet på april i sjöar, men inte i strömmande vatten.

Posted

Ok, tack för infon. Här nere i Skåne har jag fiske i åar i stort sett året runt. Har haft bra fiske med vattemtemp på 1-2 grader så det funkar säkert i Norge eller på dina breddgrader också. 

Anledningen till att jag frågar runt är dels när det är öppet för fiske och för att göra det enkelt så jag slipper åka runt och leta istället för att fiska men det är kul det med.