Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Linkorg

Featured Replies

Vad ska man ha? En öppen elr korg......

Vet att smaken är som baken .... men kan man få lite tips😎

https://www.flyfishingmasters.se/se/take-tackle-linkorg

Jag har haft mängder av olika lösningar men denna har jag hållt fast vid i många år, Take linkorg. Köpte den begagnad här på Edgeforum.

Jag tycker mycket mer om en korg än en platta med mjuka pinnar. Det är en smaksak. Först använde jag en hård i plast men på vårkanten med köldstela ömma fingrar som man dänger i kanten på korgen så uppskattar man en mjuk soft korgkant 😜

Priset kan man inte motivera 😳

Jag har borrat några hål i botten som dränering. 

De första fem åren med linkorg var en uppochnervänd wcpall från Ikea med en livrem stulen från jobbet och munstycken för limpatroner fastskruvade i botten. Kostade ingenting och gjorde jobbet och var otroligt bekväm med sin runda kant mot höften. Dock hård att dänga fingrarna i... 

https://www.biltema.se/hem/badrum/badrumstillbehor-for-barn/badrumspall-for-barn-hojd-125-cm-2000059839

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

• Author

Har titta på denna just för att den inte slår sönder fingrarna 🫣

Jag kör samma, inne på 7-8 året, som ny.

Mjuk, bra kvalitet.

minus, piggarna som sticker upp är en aning korta samt tjocka. Jag upplever att det kan trassla lite mer om/när man använder all skjutlina, där är flexi-strippen bättre tycker jag. Men den där korgen är kanon 

Skulle vilja slå ett slag för Bo Nettelbladts skapelse av ett tjockt liggunderlag. Slakta Flexistrippern på piggarna, stick dessa underifrån i liggunderlaget och limma med aquasure/Gulff Flexman eller liknande. Stripa ihop fogarna och du har en lätt och smidig linkorg som inte gör ont att slå handen i. Busenkelt och överlägset köpekorgarna jag testat. Upphovsmannens korg är långt snyggare än min fula skapelse dock.IMG_5197.thumb.jpeg.f49699869c659debe9e5388faf8c5054.jpeg

Edited by Johnbull72

Easy Shrimp Eye's korg är nog den populäraste sen den kom. Till den nivå att folk byter ut sin befintliga för den.

Själv använder jag en i foam i precis samma stuk som den från Take eller Sondergaard, de var väldigt vanliga för några år sedan men nu verkar bara några få dyra varianter finnas kvar.

• Author

Tack alla! Lite att fundera på framöver🤔

3 hours ago, Benno said:

Tack alla! Lite att fundera på framöver🤔

Så fort någon pratar om 'linkorg' får jag direkt en association till:

'Han hade låda på magen...'

--

På tiden det begav sig byggde man linkorgen av en gammaldags flaskback - sannolikt inte det skönaste, men definitivt mest oldskool.

Jag tycker själv det är enklare att vada med vinden 45 grader över vänster axel och ha en välflytande skjutlina. Står man still och vågor/vind/ström drar iväg med linan kan jag dock förstå behovet. Men jag föredrar att vada med så lite prylar som möjligt.

Håv och linkorg ligger för mig rätt långt ner på prioolistan.

;)

• Author

🥰 Den låten kördes hårt när man var ung 😎

Kasta...SNABBARE!!! Fiska ..snabbare!..

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Easy Shrimp Eyes linkorg är min favorit, riktigt bra till kusten och tropiskt osv. Både att det finns en spöhållare + magnet för flugan på den. Samt att man kan justera längden på den underlättar

Ursäkta uttrycket!! en stående K(k!!

Edited by Ismo

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

On 5/7/2025 at 4:42 PM, Ismo said:

Ursäkta uttrycket!! en stånende K(k!!

Om du får fisk då, med styv kuling och ögla på linan?

On 5/4/2025 at 3:09 PM, T-bum said:

Jag tycker själv det är enklare att vada med vinden 45 grader över vänster axel och ha en välflytande skjutlina. Står man still och vågor/vind/ström drar iväg med linan kan jag dock förstå behovet. Men jag föredrar att vada med så lite prylar som möjligt.

Håv och linkorg ligger för mig rätt långt ner på prioolistan.

;)

Aldrig använt linkorg tidigare, tyckte inte det var ett stort problem med sjunkande skjutlina heller. Lite frustration över någon tångruska ibland. Fiskade ofta i norra halland och skärgården söder om Göteborg, för länge sedan, men det blev till mycket sällan efter flytt till inland och kids. Varit bättre på att resa ner de senaste två åren. Fiskade i år Bohuslän för första gången på många år - det var tamejfan ostron överallt. Rakbladsvassa. Linkorg läggs nu motvilligt till utrustningslistan när jag vill köra intermediatelina.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."