Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa #5 combo för torrfluga

Featured Replies

Okej!

Lägg er egen åsikt.
Vilken är den bästa spö+flylina kombinationen du själv har prövat?
Här har vi en spöklass med stor variation, och kombinationerna närmast oändliga.

Jag kommer att vara på marknaden för klassen i snar framtid, ni har här full möjlighet att påverka mitt slutgiltiga beslut 😁

Bra kombon för torrfluge fiske är enligt mitt tycke

- Winston Pure 905-4, rulle Danielsson Dryfly, lina SA Trout, SA ART, Royal Wulff TT

- Scott GS 904-4, rulle Danielsson Dryfly, lina en baktung lina med ca 9,5 meters klump, typ Guideline Fario linan

Fina med ovan kombon är att dom fixar allt det som krävs för att t.ex fiska harr, och funkar det för harr funkar det för all annan fisk som fiskas torrt.

Givetvis är det så om det är tokmycket vind ute, är dom kanske inte första valet, då väljer man kanske ett rappare spö typ Sage Method, Scott Radian 905-4 eller likvärdigt, m.a.o. inget utpräglat torrflugespö när det tokblåser ute.

Edited by puoltsa

Hardy Zenith #4 8fot

Loop Traditional Nymph

Zimsen flyt

Min absoluta favorit 5a var TSD Aurum kombinerat med Orvis hydros trout, ett spö jag evigt kommer ångra att jag sålde :( 

Håller med Poultsa här ovan om spö…

Winston Pure 905, Royal Wulff TT+ på en Hatch Iconic. 👌

Både lin- och spöval är väl lite beroende på vattnen du fiskar tänker jag :) Är jag å duttar i en snårig å blir niofotare onödigt långt. 

Med det sagt, här kommer världens bästa (och snyggaste) femma ;) Gäller att skaffa reserver när möjligheten finns. 

image.jpg

• Author
15 hours ago, puoltsa said:

Bra kombon för torrfluge fiske är enligt mitt tycke

- Winston Pure 905-4, rulle Danielsson Dryfly, lina SA Trout, SA ART, Royal Wulff TT

- Scott GS 904-4, rulle Danielsson Dryfly, lina en baktung lina med ca 9,5 meters klump, typ Guideline Fario linan

Fina med ovan kombon är att dom fixar allt det som krävs för att t.ex fiska harr, och funkar det för harr funkar det för all annan fisk som fiskas torrt.

Givetvis är det så om det är tokmycket vind ute, är dom kanske inte första valet, då väljer man kanske ett rappare spö typ Sage Method, Scott Radian 905-4 eller likvärdigt, m.a.o. inget utpräglat torrflugespö när det tokblåser ute.

Scott GS 904-4 är väl dock en 4a ;) 

11 hours ago, leijonflies said:

Min absoluta favorit 5a var TSD Aurum kombinerat med Orvis hydros trout, ett spö jag evigt kommer ångra att jag sålde :( 

Ett annat märke på det spöt och det hade varit ett kultspö. 

2 minutes ago Lodjur sa:

Scott GS 904-4 är väl dock en 4a ;) 

Helt rätt🙂 men spöet förtjänar sin plats på listan, kort och gott ett superspö för fiske.

Jag har även Scott GS 905  men det spöet är lite mer allround än t.ex. Winston Pure, men även det ett bra spö.

Nu är ju jag som jag är och vidhåller att världens bästa 5wt är en 6wt... så, jag ska egentligan inte ge mig in och dryfta femmor (har ett G2 och ett Garrison 209 som kommit till mig via byten - men jag fiskar hellre 6wt än 5wt).

Men generellt - jag tänker att ett utpräglat torrflugspö i min bok ska vara kortare än nio fot, så jag hade kollat in den korta  GS-femman. Detta då med Wulff Joan Wulff Signature 5wt (jag väljer ju ett  GS 8'8 6wt, med samma lina i 6wt för fintorrfluga och Infinity 6wt för fultorrfluga).

En 'moderate' på nio fot blir med de extra tummen lite svajigare än ett kortare spö, så jag hade valt ett kortare spö.

Har dock ingen erfarenhet av 'Pure' så jag vet inte hur de beter sig som nior.

--

Rullen ska såklart vara en Diplomat/Flymax (3)56 oavsett vilket spö man väljer...

;)

Edited by T-bum