Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fick hem ett nytt spö från Nam idag. Ska ta en tur med båten och se vad det går för. Tar med ett NRX+ 9’ #6 och en Nam Delgado 9’ #6 med och kör lite side by side.

Laddar alla spöna med lajnelinan.

image.jpg

• Like 2
Posted
9 hours ago Troutman sa:

Det här vill jag läsa! Är nyfiken på hur dessa Nam-spön förhåller sig till varandra! 

Det kommer. Han bara köra spöt en stund sist. Hade glömt att Ebba sluta tidigt så fick bryta och hämta upp henne med båten vid Skåpesundsbron efter skolan 😁 *västkustliv*

Men jag ska köra spöna lite side by side med flytlina på trädgården när det blåser lite mindre. Så jag får lite riktig feeling. Tror jag slänger med en Douglas Sky G 9' #6 också. 

Min första tanke med Ren+ 6:an är att den kastar helt fantastiskt. Jämför man med gamla Nam Delgado kan man redan nu säga att efterslaget är betydligt mindre vid kraft (kast i stark vind) det är ett himla fint spö. Vågar inte säga att det är mitt bästa spö just nu än men det lutar åt det hållet.

• Like 1
Posted
På 2025-05-17 at 12:07 Troutman sa:

Det här vill jag läsa! Är nyfiken på hur dessa Nam-spön förhåller sig till varandra! 

Jag har fiskat en del med Ren+ #7 efter bone och båge/öring med streamer och #12an efter GT. Riktigt lätta spön, sjukt jävla bra spön. Ren+ #12an slår Hardy Marksman Z, Scott wave med några meter och man känner en enorm viktskillnad på spöna. Testade alla "side by side" med Rio elite GT #12.

Ren+  #7 har jag kört Rio single handed spey #7 flyt och SA volantis #7 18g F/I, båda fungerar ypperligt med detta spö. 25m lina + 3m tafs utan större problem i ganska bra vind. Jag och 3 polare (erfarna 9´#7 kustfiskare) testade både olika #7 spön och #12 spön och alla hade samma åsikt. Kan inte göra något annat än att rekommendera Ren+ serien

• Like 3
Posted

Vem är det som är spö-designer(s)? Fabrik? 

Känns ju som en feat att ”spöa” Hardy så att säga, även om smaken kan vara individuell.

Posted
1 minute ago Karl T sa:

Vem är det som är spö-designer(s)? Fabrik? 

Känns ju som en feat att ”spöa” Hardy så att säga, även om smaken kan vara individuell.

Vågar inte svara vem som är spö-designers eller fabrik då jag inte har någon aning om det. Men dom presterade bättre än Marksman Z och dom andra spöna i #12 9´ utan snack. Men förstår vad du menar, smaken är ju individuell. Några av mina polare som testade Nam #7an fiskar själv Zephrus SWS #7, Demon sws #7 och GL LPX costal #7

• Like 1
Posted
On 5/16/2025 at 9:24 AM, Jonas said:

Fick hem ett nytt spö från Nam idag. Ska ta en tur med båten och se vad det går för. Tar med ett NRX+ 9’ #6 och en Nam Delgado 9’ #6 med och kör lite side by side.

Laddar alla spöna med lajnelinan.

image.jpg

Vad är det för vits med att jämföra ett saltvatten spö mot ett för färskvatten. De har helt olika egenskaper med tanke på vad de ska utföra för jobb så att säga.

Posted
10 hours ago, Pruppen said:

Vad är det för vits med att jämföra ett saltvatten spö mot ett för färskvatten. De har helt olika egenskaper med tanke på vad de ska utföra för jobb så att säga.

Vilket av dem är vad, tycker du? 😊

Posted

Fast jag tycker inte det är riktigt så enkelt @Pruppen Jag använder alla de här spöna när jag fiskar havsöring. Och alla spöna riktigt bra spön som klarar uppgiften med bravur. Jag ser relevans i den här testen då det är liknande spön. 
Nam Delgado och Douglas Sky G är lite softare. NRX+ och Ren+ är förmodligen mest lika men vi får se. 

Posted (edited)

1 hour ago, Jonas said:

Fast jag tycker inte det är riktigt så enkelt @Pruppen Jag använder alla de här spöna när jag fiskar havsöring. Och alla spöna riktigt bra spön som klarar uppgiften med bravur. Jag ser relevans i den här testen då det är liknande spön. 
Nam Delgado och Douglas Sky G är lite softare. NRX+ och Ren+ är förmodligen mest lika men vi får se. 

När jag fiskar efter bonefish eller andra fiskar runt ekvatorn så är det viktigt med att kunna kasta snabbt och att spöt hanterar vind bra. Vid öringfiske är det helt andra egenskaper som att kunna lägga ut en torris samtidigt kunna hantera en streamer bra. Det finns spön som är anpassade till vårat kustfiske, duger inte dom?

Edited by Pruppen
Posted
10 hours ago, Pruppen said:

Ren+ är för saltvattens fiske medan NRX+ är för sötvattens fiske. Vad trodde du då?

Jag är inte så nogräknad. Om ett spö är ett bra väl till de linor, flugor, den kastteknik och det fiske jag vill bedriva så är det inte avgörande för mig vad det står i marknadsföringen. Gissar att Loomis kanske har olika taperingar för NRX+ 690 i salt och sött, det framgår inte supertydligt, förutom träinlägget skiljer inte komponenterna. Min erfarenhet är att underhållsfritt i saltvatten är en utopi, sköljer ändå prylarna, så det är ingen dealbreaker för mig.

• Like 2
Posted
5 hours ago, Pruppen said:

Vid öringfiske är det helt andra egenskaper som att kunna lägga ut en torris samtidigt kunna hantera en streamer bra.

Beskriver ungefär vad jag vill åt. Jag fiskar ju öring… 😊

Posted
1 hour ago, Troutman said:

Jag är inte så nogräknad. Om ett spö är ett bra väl till de linor, flugor, den kastteknik och det fiske jag vill bedriva så är det inte avgörande för mig vad det står i marknadsföringen. Gissar att Loomis kanske har olika taperingar för NRX+ 690 i salt och sött, det framgår inte supertydligt, förutom träinlägget skiljer inte komponenterna. Min erfarenhet är att underhållsfritt i saltvatten är en utopi, sköljer ändå prylarna, så det är ingen dealbreaker för mig.

Loomis gör inget saltvattens spö i klass 6, om jag inte minns fel så har dom aldrig gjort något.

Posted
37 minutes ago, Pruppen said:

Loomis gör inget saltvattens spö i klass 6, om jag inte minns fel så har dom aldrig gjort något.

Ok. 🤷🏼‍♂️ Det kanske är en definitionsfråga. Detta är i alla fall sexan jag tittade på. 

IMG_7517.thumb.jpeg.55db3e5e760e9da1c8abdf9a8990d7de.jpegIMG_7518.thumb.jpeg.ab554b87cba46df5258bdae511e49820.jpeg

Posted
15 hours ago Pruppen sa:

G Loomis har alltid gjort Saltvattensspön från #6 och uppåt vad jag kan minnas. CrossCurrent GLX är ett bra lite äldre exempel förutom de nyare NRX och NRX+ serierna.  https://gb.gloomis.com/collections/nrx-plus-fly-series

Sen tror jag att det är dax för en uppgradering av både NRX+ och Asquith i år? De brukar köra sexårscykler på sina spön. Misstänker vi får höra om lite nytt i samband med ICast-mässan i Juli. https://www.icastfishing.org

• Like 1
Posted

Har ägt ett Saltvattens spö engång..blå i färgen..LOOP spö!!..var rätt rappt spö..om jag inte minnes fel.!

Posted
1 hour ago, Jonas said:

G Loomis har alltid gjort Saltvattensspön från #6 och uppåt vad jag kan minnas. CrossCurrent GLX är ett bra lite äldre exempel förutom de nyare NRX och NRX+ serierna.  https://gb.gloomis.com/collections/nrx-plus-fly-series

Sen tror jag att det är dax för en uppgradering av både NRX+ och Asquith i år? De brukar köra sexårscykler på sina spön. Misstänker vi får höra om lite nytt i samband med ICast-mässan i Juli. https://www.icastfishing.org

Det ska bli intressant nu när Rajeff har gått i pension. 

Posted
36 minutes ago Pruppen sa:

Det ska bli intressant nu när Rajeff har gått i pension. 

Absolut. Duktiga spöbyggare kommer och går. Har ju kört Edge i 25 år nu och spötester har hela tiden varit en återkommande del. En stor erfarenhet man kan dra av de här åren är att spöna blir bättre och bättre.

• Like 1
Posted
1 hour ago Jonas sa:

Absolut. Duktiga spöbyggare kommer och går. Har ju kört Edge i 25 år nu och spötester har hela tiden varit en återkommande del. En stor erfarenhet man kan dra av de här åren är att spöna blir bättre och bättre.

Fattas bara med den prisutvecklingen…..😅

• Like 4