Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj på er,

Önskar lite assistans/ tips. 
Jag fiskar med ett Centric 905, kör en SA infinity. Och det fungerar så otroligt bra till mitt fiske (sjö / lite längre kast) laser-loopar samtligt som spöet hanterar vind bra. 

Nu ska jag iväg norrut, och det blir älv-fiske. Jag kommer då att fiska kortare kast och underhandskast. 
Så en lina av typ - triangel-tapering önskas, kommer fiska dubbel-rigs, torrt samt nymph, medeldistans.

Har testat SA SBT, men det blev lite för mycket. Vill ha mer presentation 

Har kikat på SA Art / Guideline Fario.

Vad säger ni? någon av er som har ett snabbt spö och testat någon av ovan linor / något liknande. 

Posted

Annars tycker jag att NAM a-type är en väldigt bra allroundlina. Den tillverkas inte längre men de har släppt nya linor nu men jag har inte sett någon bild över taperingen så vet ej om det är någon modell som är lik den gamla A-type

Posted (edited)

GL Presentation, GL Bullet eller Vision Vibe 85 alternativ som är lite längre än SA SBT och är bra vid UH kast. Tillräckligt lång klump för hyfsade presentationer.

Är man duktig på UH kast är ju Rio Singlehand Spey kanske det bästa alternativet, lite längre klump så det krävs lite mer av kastaren.

Men egen favorit där det är UH kast som gäller SA SBT, en super lina för fiske där det är trångt och jävligt.

Edited by puoltsa
Posted

Tack, hur är RIO single hand spey att överhandskasta med? 
Ser jag till tapering samt klump längd ser den riktigt bra ut. 
sneglar också på GL Fario WF.

Utmaningen är att hitta en lina som centric-spöet fungerar / laddar bra.

Posted
1 hour ago, PatrikJ said:

Tack, jag ska titta närmare på den. 

Den kommer nog att komplettera infinity bra också i älv. 

En lina som jag upplever funkar väldigt bra på Radian är (Joan) Wulff Signature, kastar/presenterar bra.

En lina som kompletterar Infinity bra är ju såklart GPX/MPX.

Som bonus: 

Guideline hade en kort 'Presentation' som funkade sjukt bra som rollkastspresentationslina.

Vet dock inte om den finns kvar.

Posted
On 5/25/2025 at 7:40 PM, PatrikJ said:

Jag börjar med att testa en SA Mastery ART, gillar ju SA 🙂

Kan verkligen rekommendera mpxen! Kör den på både min centric 5a och 6a. 

• 2 weeks later...
Posted

Jag köpte mig en RIO ELITE SHS. Jag ville testa något annat än SA, då jag haft utmaningar med att SA-linan "suger fast" efter en viss tids fiske i mitt centric spö. Har enbart fiskat SA tidigare, så det är dessutom kul att testa något nytt. 

Fick hem linan igår, så jag var ute och testade 30-40 min igår kväll. 

Riktigt fin lina för underhand / spey, laddar otroligt fint. Tyckte linan passade riktigt fint på Centric spöet. Både med hela 10m klumpen ute, med även med lite mindre lina (7-8 meter) så fick jag riktigt fina / tighta bågar, och det gick att kasta långt, med bra skjut! 
Även ÖH-kast fungerade fint, rullade ut väldigt bra. Jag inser även när jag står och kastar att jag verkligen gillar triangeltaperade linor :) 

Väldigt bra skjut i linan. 
Däremot var den ej rak, ska se hur det blir om jag sträcker den ordentligt igen / eventuellt hänger den på galge någon dag. 
Det var en riktigt telefonsladd, låg som en orm när jag sträckte ut ett kast. 
Detta trots att jag sträckte linan 2-3 gånger innan jag spolade på. 

Någon annan som har liknande erfarenheter när det kommer till RIO's linor? 
Mina SA-linor ligger ju som ett streck! 

IMG_1307.jpg

Posted
3 hours ago, PatrikJ said:

Jag köpte mig en RIO ELITE SHS. Jag ville testa något annat än SA, då jag haft utmaningar med att SA-linan "suger fast" efter en viss tids fiske i mitt centric spö. Har enbart fiskat SA tidigare, så det är dessutom kul att testa något nytt. 

Fick hem linan igår, så jag var ute och testade 30-40 min igår kväll. 

Riktigt fin lina för underhand / spey, laddar otroligt fint. Tyckte linan passade riktigt fint på Centric spöet. Både med hela 10m klumpen ute, med även med lite mindre lina (7-8 meter) så fick jag riktigt fina / tighta bågar, och det gick att kasta långt, med bra skjut! 
Även ÖH-kast fungerade fint, rullade ut väldigt bra. Jag inser även när jag står och kastar att jag verkligen gillar triangeltaperade linor :) 

Väldigt bra skjut i linan. 
Däremot var den ej rak, ska se hur det blir om jag sträcker den ordentligt igen / eventuellt hänger den på galge någon dag. 
Det var en riktigt telefonsladd, låg som en orm när jag sträckte ut ett kast. 
Detta trots att jag sträckte linan 2-3 gånger innan jag spolade på. 

Någon annan som har liknande erfarenheter när det kommer till RIO's linor? 
Mina SA-linor ligger ju som ett streck! 

IMG_1307.jpg

M.a.p.ö frågan:

'Ja'.

Jag gillar Gold-taperingen, men tycker linan ormar sig (vilket inte är ett jättebekymmer på kusten/vid streamer-fiske då man strippar).

Undfantaget 'Outbound Long' och 'Gripshooter' så har nog samtliga linor jag testat från RIO varit ganska struliga.

Jag föredrar SA och Wulff.

Posted

Jag tänkte ju använda denna vid stilla vatten / P&T, och jag fiskar enbart torrt.
Blir ju till att reklamera om jag inte får den rak. 

1500 kr:- för en telefonsladd är lite för mycket. 

Synd, för linan var helt magisk att kasta med. 

Posted
1 hour ago PatrikJ sa:

Jag tänkte ju använda denna vid stilla vatten / P&T, och jag fiskar enbart torrt.
Blir ju till att reklamera om jag inte får den rak. 

1500 kr:- för en telefonsladd är lite för mycket. 

Synd, för linan var helt magisk att kasta med. 

Jag har beställt hem den kinesiska kopian för att testa. Under 300kr för en till utseende identisk lina. Får hoppas de inte kopierat telefonsladdsyndromet.

Posted (edited)

Jag köpte en Rio Gold för ca tre år sedan. Det var likadant med den, en riktig telefonsladd.                                                          Jag har hört att det är flera som har haft dessa erfarenheter med Rio-linor. Numera kör jag med MPX på min Centric 5:a.

Edited by StefanH
Posted

Jag spolade rullen i varmt vatten, sträckte linan ett par gånger. Sen hängde jag den på en galge i stora slingor över natten. 

Var nere och testade precis, det var väldigt mycket bättre nu, nästan allt initialt minne var borta. 
Jag gjorde samma process igen, ska se hur den är om ett par dagar igen. 

sen ska jag spola tillbaka på rullen, låta linan ligga på-spolad ett tog, och testa utan att strecka. 

Kan vara så att det var ett initialt minne vid köp pga. att linan spolats fel / legat ett tag. 

instämmer med MPX på centric, riktigt bra combo 🙂SA linor överlag är riktigt bra. 
Har man ett true to weight spö kan jag verkligen rekommendera SA Standard. 

Posted

Lite  mindre telefonsladd på kopian från Maxcatch. Men mätte upp den med micrometern och den här speciella linprofilen som borde funka ypperligt för underhanskast verkar de glömt bort.

Maxcatch.jpg

Posted

Jag är lite svag för Nam på linor. De har en lindesign som passar mig perfekt👌 

Älskade deras tidigare versioner men har inte hunnit testa de ny modellerna än. Har däremot gjort en beställning och ska köra klass 5 och 6 i sommar.

Posted

Är det en hobby så får det kosta lite eller?

Ska bli intressant att se hur FE reviderar priserna till 2026. SEK kanske kommer peka mot billigare beställa från US .. eller EU som också är FE.

IMG_2110.jpeg

Posted

Djupt tragiskt. Finns ingen relevans i det priset som jag ser det? Tyckte Orvis tog i så det var nog när en Helos 4 i standardklass gick på 17500kr. Misstänker man sålt lagom många spön.

Men visst. Enligt reklamen var de ju fyra gånger bättre än deras senaste spön så vem vet…😅

Posted
2 hours ago, Jonas said:

Jag är lite svag för Nam på linor. De har en lindesign som passar mig perfekt👌 

Älskade deras tidigare versioner men har inte hunnit testa de ny modellerna än. Har däremot gjort en beställning och ska köra klass 5 och 6 i sommar.

Vet du vart man kan beställa Nam-linorna? 
Jag skulle vilja testa både M och A-type

Posted
16 minutes ago PatrikJ sa:

Vet du vart man kan beställa Nam-linorna? 
Jag skulle vilja testa både M och A-type

https://namproducts.com/en-se/collections/pants

Vad gäller gamla modellerna var A favoriten. M är lite trög om man vill ut snabbt… i många fall har jag lärt mig gilla N. Den begär noll för tillräckligt långa kast när man lärt sig linan.

Spontant tror jag de nya modellerna motsvarar de gamla men har inte testat dem än.