Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lodjurs Fiskedagbok ​📷​

Featured Replies

Jag fotar en del när jag är ute på tur (mer eller mindre alltid faktiskt) så jag tänkte att jag skapar en tråd där jag fyller på med bilder allt eftersom.
Bara för att kicka igång tråden med något så lägger jag upp lite bilder ifrån senaste veckan eller två 🙂

Edited by Lodjur

• Author

24/5-25

Tur till ett ny å jag besökt tidigare med aldrig fiskat i norra delen av Västra Götaland.
Det var fortfarande vattenbrist när jag kom dit och torrflugefiske var tufft men det blev några stycken små.

Körde lite streamer i en pool mitt i strömsträckan och fick ett rejält påslag, besvikelsen när det visade sig vara en gädda på typ 2,5 kg...

1.thumb.jpg.f9d48788055c33251dfaafb226e5796e.jpg

3.thumb.jpg.ebb8a9355af8beee170ccc97b6b24e73.jpg

2.jpeg

Edited by Lodjur

• Author

29/5-25

Kvällspass i ett erkänt öringsvatten i södra Sverige.
Enorma kläckningar av nattsländor och närmare 22 blev fisken tokig, Dyret var flugan för dagen helt klart.

Tappade en fin som gjorde en rusning rakt upp genom hela poolen och lyckades svänga runt en sten.

Blev många fiskar i strålande kondition den dagen mellan mig och min vän.

1.jpg

• Author

31/5-25

Fiske efter öring i en pytteliten bäck.
Totalt övervuxet område som nog extremt sällan ser andra människor.
Bäcken går att hoppa över (oftast bara kliva över) nästan överallt.
Jag letar ofta ursäkter att få använda mitt älskade #2 Redington Butter Stick i glasfiber och "bow & arrow" kast är nästan nästan det enda som går att göra här även fast spöet bara är 6 fot.
Svart klinkhammer går sällan fel på små öringar och blev det självklara valet.

Mycket vilda djur som rör sig i dessa delarna av skogen, förutom de jag fotade träffade jag även på grävling, vildsvin och rådjur.

1.jpg

2.JPG

3.JPG

4.jpg

5.jpg

• Author

4/6-25

Återigen behövde jag en ursäkt att fiska med #2 kombon.
Efter jobbet stack jag iväg till en lokal å.
Den är inte det man som flugfiskare oftast letar efter. Nedströms finns en gammal damm, och uppströms miltal av åkermark som den går igenom. Övergödd, grumlig och ingen öring.
Men som tur är går det fiska diverse andra arter förutom ädelfisk på fluga, vilket ibland är lätt att glömma av!
Jag fiskade med en micro streamer som kanske mäter 4 cm max.
Kvällen bjöd på färna (som är det jag riktar fisket mot i ån av den enkla anledningen att den står i strömsträckorna), abborre, gädda i miniatyr vilket jag tyckte var riktigt roligt att se och i slutet av dagen nöp en färna i bättre kaliber flugan (den mätte 34 cm för övrigt).
Den gav en oväntad kamp på det lilla #2 spöet i glasfiber, riktigt roligt fiske!

6.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Edited by Lodjur

7 hours ago Lodjur sa:

4/6-25

Återigen behövde jag en ursäkt att fiska med #2 kombon.
Efter jobbet stack jag iväg till en lokal å.
Den är inte det man som flugfiskare oftast letar efter. Nedströms finns en gammal damm, och uppströms miltal av åkermark som den går igenom. Övergödd, grumlig och ingen öring.
Men som tur är går det fiska diverse andra arter förutom ädelfisk på fluga, vilket ibland är lätt att glömma av!
Jag fiskade med en micro streamer som kanske mäter 4 cm max.
Kvällen bjöd på färna (som är det jag riktar fisket mot i ån av den enkla anledningen att den står i strömsträckorna), abborre, gädda i miniatyr vilket jag tyckte var riktigt roligt att se och i slutet av dagen nöp en färna i bättre kaliber flugan (den mätte 34 cm för övrigt).
Den gav en oväntad kamp på det lilla #2 spöet i glasfiber, riktigt roligt fiske!

6.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Gärna är förbannat roligt på fluga 😍

Trevlig tråd för övrigt, ser fram emot mer ✌️

• Author

Ett klipp jag slängde ihop i mitten av Maj ungefär, en kväll vid den lokala klubbsjön.
Öringen i sjön är självreproducerande och regnbågen sätts i varje vår. En del veteraner säger att de finns röding också men än finns inga bevis på det från min tid.

Trevlig helg i förväg 🙂

• Author

Midsommarhelgen i vårat vackra grannland till väst!

Vädret var betydligt värre än stora delar av Sverige hade. En del regn och kalla nätter, även några kalla dagar.
Inga nämnvärda kläckningar heller, men harren tog villigt ändå. Även öringen var snabb på att ta en natt/bäcksländepuppa. Fisket var bra dagtid och vi landade nog över 50 fiskar på 2 dygns fiske, men ganska jämn fördelning mellan öring och harr (över förväntan i ett vatten med harr).
Vi tältade precis vid ån och hade det fint för det mesta, men det var nog lite av ett misstag då det blev rejäl dimma varje natt som kylde ner oss mer än vad vi var utrustade för med sovsäckarna så sömnen blev det sådär med denna resan.
Polaren fick nytt öring PB som har varit frustrerande svårknäckt för honom de senaste åren så det var helt klart peaken av resan.

1000016386.jpg

1000016346.jpg

1000016291.jpg

1000016252.jpg

1000016253.jpg

• Author

Lånar min egen tråd lite för att ställa en fråga; imorgon bär det av till vindelfjällen! jag har hört att det är en hel del snö kvar i de högre regionerna, är det någon som har aktuell info kring hur det ser ut? hur är vattenflödena i regionens åar och älvar? tacksam för info, kan tas i PM ifall någon inte vill vara allt för offentlig med specifik information :)

On 7/1/2025 at 6:10 PM, Lodjur said:

Lånar min egen tråd lite för att ställa en fråga; imorgon bär det av till vindelfjällen! jag har hört att det är en hel del snö kvar i de högre regionerna, är det någon som har aktuell info kring hur det ser ut? hur är vattenflödena i regionens åar och älvar? tacksam för info, kan tas i PM ifall någon inte vill vara allt för offentlig med specifik information :)

Stötte på ett par fiskare i veckan som varit i Laisälven och de hade gått bet, vattennivån var klart högre än väntat som jag förstod. Fiskar i Vilhelminafjällen och flödena är väl ändå OK, någon dm över normalt. Men sen är det skitfiske ändå så... Får tillägga att jag fiskat nästan utestutande i sjöar hittills.

Edited by StyvtSpö

• Author

Startskottet på semestern 2025!
(3/7 - 10/7, jag har bara varit allmänt lat och semestrat vidare.)

Årliga trippen norr.
Vädret skulle vara mindre fagert med max temp på ca +12 och med vind och regn minst 5 av dagarna, men redan efter första heldagen så slog vädret om och vi hade soligt för det mesta, ca +20 de varmaste dagarna och dropparna regn går nog typ att räkna på händer och fötter.

Nytt PB på torrfluga i år! 1,7kg och 49 cm. Och tur var väl det, för dagen innan tappade jag en betydligt större fisk än det efter en 40 meters rusning som slutade på en sten/gren/något som bröt tafsen. Då var man rejält låg...
Går tillbaka till samma plats dagen efter, spanar ett tag, ser ett vak, ser dock litet ut men vad har jag att förlora när jag sitter där på banken och bara väntar.
Det är ett svårt ställe, snäv sväng i banken på andra sidan i kombination med trädet som hänger sig ut över ån och en stor sten som skapar bakvatten gör att man bara får några sekunders dead drift ens på en väl placerad presentation.
Lägger första kastet, har inte sett något vak sedan det första, har säkert gått 5 minuter vid detta laget. Träffar perfekt! Bara några centimeter från banken på andra sidan och flugan glider nästan precis inpå stammen på björken. Hinner tänka för mig själv att det var ett bra kast och att det inte blir mycket bättre när fisken går upp och tar väldigt aggressivt jämfört med vaken den gjort innan.
Denna gången håller tafsen, men fisken är stark i strömmen och fighten pågår i flera minuter.
Segern är dock säkrad.

Många andra fina öringar blev det mellan oss på resan, men inte riktigt i samma kaliber.
Långsamma kläckningar av diverse sländor under dagtid med mindre aktivitet framåt kvällen. Detta vattnet är inte så aktivt om natten av någon anledning.

ringhv.thumb.jpg.345f28c78b3b077dd08f2aecfcaa827c.jpg

headshot.thumb.jpg.faa8ed46def574d3020197a95a24746c.jpg

rygg.thumb.jpg.490689a5fdc1733e6213d97451b99612.jpg

fjäll.jpg

grandis.jpg

• Author

Part 2 iom uppladdningsgränsen på 19 mb.

dimmatält.jpg

slända.jpg

öring.jpg

åfjäll.jpg

stek.jpg

• Author

Blev ett kvällspass på västkusten igår med kajaken.
Inte mycket aktivitet på havsöringen, såg några mindre som käkade flygmyror på ytan vid solnedgången. Blev lite sugen på att byta till torrfluga på ena spöet men tänkte att de kan få vara i fred...
Blev några makrillar på en spigg-imitation runt några kobbar.

Taggad på september och ett uppsving i mitt havsöringsfiskande som tyvärr alltid hamnar på hyllan från mitten på maj tills då! 😃

20250813_204730.jpg

• Author

Det har varit en riktigt varm och seg september och många pass utan något vidare resultat på västkustens havsöring men i lördags precis efter solnedgången så landade jag denna raket efter att ha fiskat 5 timmar utan något liv 😁
Nöjd med att ha haft en tydlig plan jag hållt mig till och haft tålamodet trots att det varit väldigt segt!
hö.jpg

Edited by Lodjur

• Author

Får ju inte glömma att @leijonfliesbjöd med mig till hans klubbvatten i början av september.
Det var en trevlig dag med fin fisk på chernobyl ants på dagen och ismopuppor på kvällen! 😄

Foto 2025-09-07 16 04 03(1).jpg

Foto 2025-09-07 11 13 09(1).jpg

Foto 2025-09-07 16 04 15(1).jpg

20250907_181204.jpg

• Author

Från slutet av havsöringssäsongen.

📷: @leijonflies

1000019277.jpg