June 13, 2025Jun 13 comment_2005679 Så sorgligt och vilket elände! https://www.havochvatten.se/arkiv/aktuellt/2025-06-13-bekraftat-fynd-av-laxparasiten-gyrodactylus-salaris-i-munkedalsalven.html Edited June 13, 2025Jun 13 by Fiskebilen Väntan på laxen gör mig nervös.. Report
September 7, 2025Sep 7 comment_2007073 Jag har fångat flera havsöringar i Brofjorden denna sommar (2025) med laxlus på gällock. Mycket tråkig utveckling. Någon mer som sett detta på havsöring längs kusten i Bohuslän? Report
September 18, 2025Sep 18 comment_2007251 Det har gått ett par månader. Alla som fiskat i Norge vet hur oerhört noga det är med desinficering av precis allt som kan tänkas ha varit i alla andra vatten, Gyron kan överleva i fuktiga filtsulor, våta flugor och linor. Det är alltså ett krav att desinficera allt. Jag tänker på de restaureringsarbeten som utförts i ån. Kan ansvariga garantera att rutinerna för desinficering åtföljs? Hur är det med vadare? Grävmaskiner? Båt? Var finns närmsta vattendrag med parasiten? Den överlever inte i saltvatten. Finns den i Munkedalsån så finns den säkert i Örekilsälven. Report
February 14Feb 14 comment_2011608 Närmsta vattendrag med parasiten borde vara Munkedalsälven. Den är ju biflöde till Örekilsälven så kanske finns den där. Annars är närmsta biflöde för Brofjorden Broälven. Broälven är en liten lekbäck med bra reproduktion. Oklart hur bräckt vattnet är i fjorden så vet inte hur bra gyron kan överleva. Jag har sett den på öring som står nära land. Då det är stor trafik av tankers i brofjorden skulle kanske barlastvatten vara en potentiell källa? Report