Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj!
Letar efter nya vadarskor som faktiskt torkar någon gång, har ett par äldre guideline som jag köpte beg. som gröngöling, men det tar en evighet för dem att torka om jag inte stoppar in dem i torkskåpet i flera timmar efter varje tur. 

Finns det några moderna som faktiskt torkar upp utomhus relativt snabbt?

Posted

Flytta te Kiruna!!!..här torkar allt!!!..t o m torkat Renkött.

• Like 1
Posted
3 minutes ago, Foam said:

Fiska oftare så spelar det ingen roll :)

Haha, sant, var ute senast i söndags kväll och de har stått ute under tak i blåsten sen dess och är fortfarande fuktiga, tänker så de inte börjar mögla, men kanske är liten chans ^_^

Posted (edited)
2 hours ago, -martin- said:

Haha, sant, var ute senast i söndags kväll och de har stått ute under tak i blåsten sen dess och är fortfarande fuktiga, tänker så de inte börjar mögla, men kanske är liten chans ^_^

Mina kan vara blöta mer eller mindre konstant i flera veckor under de mer intensiva perioderna. Det tar ju upp emot tre dagar i rumstemp för dem att torka. Aldrig sett mögel. Sen kan jag ju tänka mig att lättare skor med mycket mesh som Simms Flyweight torkar snabbare än tjocka läderditon.

Edited by Foam
  • Like 1
Posted

Patagonia Danner boots i tyg och läder. Extremt dyra men kvalitet som överlever tre-fyra vanliga vadarskor lätt. Jag har de i cordura och läder. Stabila men upplevs som ett par sköna gympadojjor👌

• Like 1
Posted
11 minutes ago Jonas sa:

Patagonia Danner boots i tyg och läder. Extremt dyra men kvalitet som överlever tre-fyra vanliga vadarskor lätt. Jag har de i cordura och läder. Stabila men upplevs som ett par sköna gympadojjor👌

Låter ju bra!!..Hur är utformningen??.. har detta problem.

"

Mortons neurom är ett smärtsamt tillstånd som påverkar trampdynan, oftast området mellan tredje och fjärde tån. Mortons neurom kan kännas som om du står på en sten i skon eller på ett veck i strumpan.

Mortons neurom innebär en förtjockning av vävnaden runt en av nerverna som leder till tårna. Detta kan orsaka en skarp, brännande smärta i trampdynan. Du kan uppleva stickningar, brännande känsla eller domningar i de drabbade tårna.

Högklackade eller trånga skor har kopplats till utvecklingen av Mortons neurom. Många upplever lindring genom att byta till skor med lägre klack och bredare tåbox. Ibland kan kortikosteroidinjektioner eller kirurgi vara nödvändiga."

Behöver en PLATT å bred sula framtill!! OMÖJLIGT!..att hitta.

Posted
8 minutes ago Ismo sa:

Har inte!! gått i Högklackat!!:lol:

Hmm… går ett obekräftat ryckte om att du kamma hem Miss Kiruna 1981…😅

• Like 1
  • Haha 1
Posted
13 minutes ago Ismo sa:

Låter ju bra!!..Hur är utformningen??.. har detta problem.

"

Mortons neurom är ett smärtsamt tillstånd som påverkar trampdynan, oftast området mellan tredje och fjärde tån. Mortons neurom kan kännas som om du står på en sten i skon eller på ett veck i strumpan.

Mortons neurom innebär en förtjockning av vävnaden runt en av nerverna som leder till tårna. Detta kan orsaka en skarp, brännande smärta i trampdynan. Du kan uppleva stickningar, brännande känsla eller domningar i de drabbade tårna.

Högklackade eller trånga skor har kopplats till utvecklingen av Mortons neurom. Många upplever lindring genom att byta till skor med lägre klack och bredare tåbox. Ibland kan kortikosteroidinjektioner eller kirurgi vara nödvändiga."

Köp en storlek upp. Det ska man alltid på danner. Annars tror jag simms passar dig?

Posted
58 minutes ago Jonas sa:

Å du dricker Vin med sträckt lillfinger...:rolleyes:

• Haha 1
Posted

Undrar bara..varför torkande Vadarskor!???..dom skall väl ändå blötläggas!!  ..Lr. ???..enklast ta på dom...DÅ!:blink:

Posted
1 hour ago, Ismo said:

Stört omöjligt att hitta vadarskor för oss med ankfötter som behöver en bred tåbox, det blir att man få gå upp i storlek.

Vissa Simms är ok, men lättviktsmodellerna ser ut som högklackade skor framtil...

Testat massor av skor men ännu inte hittat nån där jag kan välja rätt storlek, men med nog bred tåbox

Märkligt att på träningsskor, vandringskor osv kan man få skor med olika passform men inte en vadarsko...

• Like 1
Posted
14 minutes ago Matte sa:

Stört omöjligt att hitta vadarskor för oss med ankfötter som behöver en bred tåbox, det blir att man få gå upp i storlek.

Vissa Simms är ok, men lättviktsmodellerna ser ut som högklackade skor framtil...

Testat massor av skor men ännu inte hittat nån där jag kan välja rätt storlek, men med nog bred tåbox

Märkligt att på träningsskor, vandringskor osv kan man få skor med olika passform men inte en vadarsko...

Ankfot!!..var rätt ord! ..TACK.

Posted (edited)
2 hours ago, Jonas said:

Håll er till ämnet! Det finns en slask-tråd på planket för drag queen-ämnet. Jag blir så arg så arg. Nu är det sura kängor och dylikt kärnavfall som ska avhandlas. Giv akt!

Edited by Karl T
Posted
1 hour ago ratimir sa:

Torkar snabbt…åtminstone utvändigt…

IMG_0512.jpeg

En syns ju i allafall!:blink:

Posted
11 hours ago Matte sa:

Testa ett par Vision Hopper, tycker den har rejält mä plats för bred fot. Billiga dessutom.

• Like 1
Posted

Märkliga med dagens skor!!...dom är uppåt vinklade..framtill!!  Varför???..när en sätter ner foten..utan skor..så lägger sig foten PLATT!!..Lr. ??..Det känns som att med dagens Skor.!!.en behöver inte kunna gå!..skorna sköter det.

Posted

Simms freestone i nyaste utförandet är dom som jag haft som torkat fortast. Stabila kängor, lagom breda för mig som också behöver lite bredare skor framtill. Tidigare versioner var i läder och tog några dagar att torka även i bra väder, dom nya är i nåt syntetmaterial och drar inte åt sig lika mycket vatten.

• Like 1
Posted
38 minutes ago, Hi-Lo said:

Testa ett par Vision Hopper, tycker den har rejält mä plats för bred fot. Billiga dessutom.

Tack, ska spana in dem :D

Jag kanske är lätt autistisk, men det är ju trevligare att ta på sig torra skor även om man har en neopren strumpa :P Detta är ju så klartinget problem egentligen och mina blöta vadarskor funkar bra, var mest intresserad av om tekniken avancerat och modernare skor torkar snabbare ^_^

Posted
49 minutes ago, Hi-Lo said:

Vet du hur de är i storleken? skorna jag har nu är stl 9/42 och är lite tighta men funkar, är vision hyfsat normala eller bör jag gå upp till en 10:a?

Posted
4 hours ago -martin- sa:

Vet du hur de är i storleken? skorna jag har nu är stl 9/42 och är lite tighta men funkar, är vision hyfsat normala eller bör jag gå upp till en 10:a?

Testa ett par str 10, tror nog det blir bra.

• Like 1
Posted (edited)
On 6/19/2025 at 8:49 AM, Hi-Lo said:

Tror jag har ett par såna som reservskor, va nå billiga Vision iaf, dom va ok hekt klart, av nån anledning var dom bredare än alla andra Visionskor jag testade i butiken, men var mer att skon va bred än tåboxen, men nog bland de bättre för ankfot. Simms G3 av förra modellen ätt lika i passform å. men det finns banne mig inte vadarskor för rejäla ankfötter som jag å Ismo knallar omkring med.

Edited by Matte
  • Like 1