Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå där flugfiskare!

Jag skulle vilja få lite vettigt flugfiske med grabben som är 12 år.

Han flugfiskar bra, men är ju ganska liten så allt för strapatsrikt och tufft fiske är väl inte ultimat.

Har funderat på att bara sätta oss i bilen och köra upp mot Vilhelmina eller Dorotea typ (utgår från Västra Götaland) och se vad man kan hitta.

Men helst hade jag ju velat hitta något lite närmre, och kanske lite mindre mygg och hästflugor.

Och eller veta vart man är på väg i alla fall så det inte blir struligt att hitta något :) kanske har med ett litet tält osv ifall att. Men helst vill jag hitta billiga enkla stugor typ.

Så är det någon som har lite tips på öring, harr eller kanske regnbåge bortanför dom vanliga stora vägarna med turistfällor och stora campingar?

Någonstans inom 10 talet timmar med bil från Västra Götaland, men gärna närmre.

Är det hemligt så skicka PM :)

Posted

Hej, ni har mycket fiske i Jämtland och Härjedalen som är en bra bit under halva den sträckan. 
Jag skulle oxå rekommendera dom Norska fjällen på väst och östlandet som är på samma avstånd som Jämtland för er. Här har ni massor av lättillgängliga öringvatten både över och under trädgränsen. Ofta lätt att hitta en parkering och korta avstånd att gå för att slå upp ett tält. Magisk natur får ni på köpet.

Många fiskekort hittar du på:

https://www.inatur.no/

http://www.natureit.se/sv

Men tänk på att lösa kort medans du har nätkontakt. I Norge kan du också ofta lösa kort längs vägen på någon fjällstation eller liknande.

• Like 1
Posted

Hej Windy

Jag ansluter mig till Fiskebilens kommentar med reservationen att rent generellt är det bättre fiske ju längre norrut man beger sig. Jag började mitt fiskeliv sent och det var i Västerbottenfjällen kring Dikanäs. Vilhelmina med Vojmån är ett utmärkt val men satsa första sommaren med grabben på närmare håll, jag skulle föreslå att ni kollar fiskaiberg.se och håller er däromkring, det är bara rakt upp 45:an från Göteborg. Flugfiske i Norden hade en artikel om området i nr 5/6 2024 men med utgångspunkt Vemdalen. Vill ni hyra stuga billigt ska ni dock undvika skidorterna. Viktigast att ni håller koll på vädret. Just nu är det väldigt höga nivåer i fjällvärlden, jag skulle egentligen varit i västra Jämtland, men har skjutit på det. Det kan ju bli en regnig sommar och då bör man undvika strömmande vatten med höga flöden.

Posted

Tack fiskebilen, bra tips, jag har funderat på Norge med. Har du några specifika tips där?

Tack JJF, låter rimligt att inte åka så långt första gången, jag har tänkt på det med. Bra där med vattenståndet, vill ju inte åka långt och så är allt typ översvämmat.
Skall kolla in Berg.

Tack! 

Posted
3 hours ago, Windy said:

Tack fiskebilen, bra tips, jag har funderat på Norge med. Har du några specifika tips där?

Tack JJF, låter rimligt att inte åka så långt första gången, jag har tänkt på det med. Bra där med vattenståndet, vill ju inte åka långt och så är allt typ översvämmat.
Skall kolla in Berg.

Tack! 

Norge är generellt lättillgängligt när det kommer till fiske, är det fjällfiske ni är ute efter så ligger förmodligen Hardangervidda närmst för er. Annars är det bara välja på något av fjällen som ligger norr om, tex Jotenheimen, Breheimen, Renheimen, Dovre eller något av dom andra😁 men det finns mycket trevligt fiske på Hardangervidda, ta den södra eller norra vägen så hittar ni säkert vad ni söker.