Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbättrad bakkast-presentation?

Featured Replies

Något jag nyttjat sen 90s är att när jag gör en bakkast-presentation (lägger ut linan/flugan i bakkastet) så vrider jag handen/underarmen 180 grader och "gör ett framåtkast bakåt" samt lägger in ett singel haul. Är det ingen annan som gör detta? Får bättre precision och några extra meter om så önskas. Jag har inte sett några videos alls om det då ja googlat.

Kastet i sig kallas ett Galway-kast, har jag nyligen blivit upplyst om, men det används inte vid bakåtpresentation.

Utvadad nyttjar jag även detta bakkast ibland innan sista framåtkastet, då man får ett riktigt bra skjut i linan bakåt och kan hålla mer lina ovanför vattnet.

Bakkast-presentation är väl tvetydigt men plankar från engelska, jag avser själva kastet och inte hur flugan presenteras per se.

Edited by StyvtSpö

Precis som StyvSpö skriver..jag gör oxå ett bakkast..med ett framkast..vridet mot kast riktningen..om!!..jag vill kast längre!

Men..gör det endast vid längre kast..speciellt..fiske i sjö...tittar först bakåt..för att hitta en "kast gata" bakom mig.

Sen sen långt tebaks..utan att göra ett "framkast" bakåt...så lopar!!..jag ovan huvet!..inte så långa kast då..

MEN..hur ofta behöver en smaska på så långt!!..alla ggr.???

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

1 hour ago Fisk sa:

https://www.sexyloops.com/flycast/170-technique/

Jag använder det som demonstreras här för leverans på bakkastet. Kastar lika långt vid leverans på bakkastet som framkastet. 

Märklig video...att titta på ..när han sätter ihop ett Flugspö!..sen en massa snack..:blink:

Ägde en riktig bra CD..med Hywel M...alla möjliga kast i den..enkelt förklarat...det räckte bara att titta!!!..på hur han kastade..så lärde en sig.

Lånade ut den åt en sk. "Svåger" Min brors frus bror!..Thailändare i släkten.

Tror ni fan inte att "R+vhålet" ..slarvade bort den..:blink:..han hade fått köpa Puppor före det!..å ville köpa nya!.."Aldrig" sa jag..inte förrän du betalar mig 500pix..för CD:n..å på den vägen är det..

Köpte mig dock en ny!....men den hade inte med alla ..kast som den 1:a..???

• Author
On 7/19/2025 at 10:49 AM, Fisk said:

https://www.sexyloops.com/flycast/170-technique/

Jag använder det som demonstreras här för leverans på bakkastet. Kastar lika långt vid leverans på bakkastet som framkastet. 

Det låter faktiskt märkligt, klart "man" skjuter längre på framkastet även med 170-tekniken? Förvisso om man står någon meter ovanför vattenytan och ej vadat ut (som Paul i båten), att man kan göra feta bakåtleveranser, men att inte kasta längre på framkastet än bakkastet låter antingen konstigt eller rent spektakulärt 😉, då beroende på situation och distans så klart.

Edited by StyvtSpö