Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har havsöringen i havet slutat vaka?

Featured Replies

Fiskar på Orust ikväll och får ingen fisk utan kan grubbla istället...

Förr tyckte jag att det alltid vakade eller plumsade fisk men nästan aldrig hoppade någon öring.

Nu är ytan stilla, ibland vissa dagar hoppar fisk meterhögt (laxlus eller display?) men sällan plums och vak.

Förr fiskade jag mycket med ytskrapare och fiduser och fick mycket fisk med spektakulära hugg i ytan, men har slutat med de flugorna då ingen fisk hugger på dem längre...

Har jag ändrat beteende och fiskar mer dagtid och gärna höst (förr mer sommarnätter) eller har öringen ändrat sitt beteende? Har någon ytgående föda försvunnit och nu är det bara storspigg som gäller?

Någon annan som grubblat på detta?

Salmo Prutta.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

Har tyvärr gjort samma observation.

Min teori är att vaken i ytan ofta hänger ihop med småfiskjakt och inga staggstim= inga vak. Landinsekter kan locka upp dem emellanåt också och sommarmasken (finns den?) sägs ju också kunna resultera i vakfest. 

Själv råkade jag hamna i en stagg-vakfest i slutet av förra säsongen och det är fränt :) 

Det är absolut mer vak från havsöringen på sommaren sent på kvällen. Själv har jag dock aldrig fått något hyfsat på torrt utan under 40 som bäst. Har inte heller testat t.ex en chernobyl ant eller liknande som jag kan tänka mig kan lura upp något bättre vid rätt förutsättningar.

Under sommarfisket när masken är igång så kokar det ju i vattnet om man prickar en svärmning. Dock tycker jag själv att jag sett en hel del vak i år, även nu i höst.

Det var som en Pensionär sa ang. här uppe i Kiruna med omnejd!!..HÖGT vattenstånd..jumera mat har dom..söka efter "vakande" Fisk då..rätt dumt..!..Tror nog all fisk om det är så i havet lr. älv,sjö..tar mesta maten ..under vattnet.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Man får väl skilja på jaktvak efter småfisk i ytan, laxlushopp, insektsvak, feeding frenzy efter borstmask (et al,) och gammarus-cruisande.

Mängden insekter har ju avtagit dramatiskt det senaste årtioondet - och hur staggsituationen ser ut uppe bohuslän har jag inte en susning om. Gammaruscruisande på våren är extremt väderberoende, så det slår från år till år.

Som passus - jag hade för för två år sedan den överlägset bästa aprilmånad jag upplevt, följt av den dittills sämsta, följt av årets fullständiga katastrof. Ingen aning oom vad det är som har spökat, men jag ser med tillförsikt framemot nästa vår.

--

ed.

Nu inser jag vad det är som kanske felar för samtliga inblandade (mig själv inkluderat*)...

Måhända är det att man inte fiskar med det senaste racer-spöt, häftigaste extremrullen eller helt sonika har en linmodell från förra året?

Själv fiskade jag med en 30 år gammal rulle, en lina med två helsäsonger på nacken och ett 17 år gammalt spö - hur kunde jag vara så dum att jag trodde jag skulle kunna få någon fisk om jag fiskar med gammalt mög?

*EH, PÅ FÖREKOMMEN ANLEDNING... OVANSTÅENDE ÄR IRONISKT SÅVÄL SOM SJÄLVIRONISKT SÅ DET FINNS INGEN (VERKLIGEN INGEN) SOM HELST ANLEDNING ATT HETSA UPP SIG...

puss.

Edited by T-bum

• Author

Det existerar vak och plums fortfarande men jag upplever att det inte alls är i samma utsträckning.

De senaste öringarna jag har rensat har varit fulla med storspigg och någon enstaka räka i magen. Men jag fiskar inte riktigt på samma platser och på samma sätt längre.

Jag kanske oroar mig för något som bara är en slump.

Allt gott och tack för svar o funderingar.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

On 9/25/2025 at 7:24 PM, salmo prutta said:

Fiskar på Orust ikväll och får ingen fisk utan kan grubbla istället...

Förr tyckte jag att det alltid vakade eller plumsade fisk men nästan aldrig hoppade någon öring.

Nu är ytan stilla, ibland vissa dagar hoppar fisk meterhögt (laxlus eller display?) men sällan plums och vak.

Förr fiskade jag mycket med ytskrapare och fiduser och fick mycket fisk med spektakulära hugg i ytan, men har slutat med de flugorna då ingen fisk hugger på dem längre...

Har jag ändrat beteende och fiskar mer dagtid och gärna höst (förr mer sommarnätter) eller har öringen ändrat sitt beteende? Har någon ytgående föda försvunnit och nu är det bara storspigg som gäller?

Någon annan som grubblat på detta?

Salmo Prutta.

Det va länge sen jag svarade på en fråga här i kära hö tråden.Brukar följa med rappoteringar med stort intresse .Många som tor att det är havsslus som skapar att havsöringen hoppar på ytan.Jag tror mest att det berår på hur mycket brännmaneter som finns i området.Deras tenktaklar kan man känna ibland att bränna i handen  när man drar in linan , Så vissa varma somrar/höst när det finns gott om brännmaneter så hoppar havsöringen mer på grund av att mängd av brännmanater i området.Ha det gött o skit fiske

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Jag upplever att plumsvaken är typiska för när öringen jagar stagg och tobisstim. Upplevde det vid ett otal tillfällen under sommaren. Vanligt är att man först ser staggen hoppa och sen kommer attacken. Hände sista gången på årets sista dag, den 30:e september, på typ 50 centimeters djup. Jag såg eventet tio meter från båten och ropa till Henke Larsson att kasta. Rutinerat la han kastet några meter ifrån och efter ett par drag högg öringen stenhårt. Bifogar en bild :) 

Jag fiskar ju 90% av tiden mellan 09:00-16:00, så mitt på dagen, och vaken går i perioder. I sommars var det ovanligt mycket stim inne och det var flera tillfällen då jag såg stor öring driva ihop riktiga sillekulor (i mindre format :D ) som de sen gick in i och glufsa. Ett specifikt tillfälle jag minns extra väl var en 65 öring som bara simma lugnt in i stimmet och öppna munnen och sög in fisken. Det såg helt galet ut men självklart en effektiv teknik för en så stor fisk.

Öring hoppar högt emellanåt. Vissa hävdar att det är lus och det kan säkert stämma men i mina vatten får jag kanske en lusad öring på 20 fiskar så jag är mer inne på att de ibland går på någon insekt och ibland bara hoppar upp och kikar. Kanske av nyfikenhet? Ni som kollat öringlek vet ju att öringen oftast går upp med bara huvudet och kikar av fallet innan respektive hoppförsök. Så ren nyfikenhet är nog en minst lika trolig teori som övrigt :)

_Z3B9675.jpg

_Z3B9714.jpg

_56V1436.jpg

_56V1418.jpg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se