Jump to content

Recommended Posts

Posted

I år blev det tre turer norrut. Den första turen v.26, en vecka jag kört i över tio års tid med god framgång, visade sig i år vara lite väl tidig. När helikoptern landa så var det mer snö kvar än jag upplevt tidigare och fjällbjörkarna och ljungen hade inte ens slagit ut ännu. Det här är inte ett drömscenario då det givetvis påverkar insektstillgången kraftigt negativt. Oavsett så kämpa vi på och efter en vecka hade tempen i sjön stigit från 5 till 8-9 grader. 

Harren är en tacksam fisk så harr och gädda var inga problem men både öringen och rödingen var som bortblåsta. Trots en del dagar och kvällar med absolut perfekt väder där det kändes som att vi var extremt nära att det skulle börja kläcka på allvar så fick vi till slut ge upp och se oss blåsta på toppfisket vi gått och väntat på ett drygt år. Så kan det vara. Fjällfiske med i förväg bokade veckor är alltid en chansning och den här vändan fick vi nöja oss med att vi fick en del finare harrar och gäddor. Ja... någon öring blev det med men inget i den storleken vi var ute efter. Det kändes lite extra tungt att vi inte såg en enda röding på en hel vecka men med tanke på ett konstant tryckfall och den tidiga säsongen så är det bara inse att vi helt enkelt hamnade helt fel i säsongen den här turen. Men kul hade vi och miljön är som alltid oslagbar. Tundralandskapet i norra Sverige har något magiskt att erbjuda och vi laddar givetvis redan nu om för nästa år. Jag tror stenhårt på v.26 även nästa år så vi kör en ny vända då och hoppas på bättre lycka.

_56V9258.jpg

_56V9266.jpg

_56V9287.jpg

_56V9290.jpg

_56V9308.jpg

_56V9331.jpg

_56V9339.jpg

_56V9357.jpg

_56V9380.jpg

_56V9407.jpg

_56V9417.jpg

_56V9424.jpg

_56V9485.jpg

_56V9500.jpg

_56V9554.jpg

_56V9582.jpg

_56V9587.jpg

_56V9598.jpg

_56V9612.jpg

_56V9691.jpg

_Z3B7556.jpg

_Z3B7566.jpg

_Z3B7569.jpg

_Z3B7585.jpg

_Z3B7597.jpg

_Z3B7601.jpg

_Z3B7617.jpg

_Z3B7619.jpg

_Z3B7647.jpg

_Z3B7657.jpg

_Z3B7668.jpg

_Z3B7689.jpg

_Z3B7704.jpg

_Z3B7711.jpg

_Z3B7717.jpg

_Z3B7718.jpg

_Z3B7732.jpg

_Z3B7738.jpg

_Z3B7748.jpg

_56V9211.jpg

• Like 3
  • Thanks 1
Posted

Vecka 26 brukar vara en bra vecka men i år var juni månad en katastrof. Hur gick de två andra turerna i Kirunafjällen?

• Like 1
Posted

Fina bilder Jonas!

V.26 är oftast bra, var själv upp till fjälls då i år men jösses, det var tidigt....

Trögt!

• Like 1
Posted

Topp bilder! Intressant att ta del av hur ni gör som tar flyget och sponsrar klimatet!?

Senaste fjällresan då jag gick endast 12km och kom fram. Satte mig ner drack vatten och tog en whisky. Då kom en gnetig äldre man med ryggsäck samt käpp och gick förbi! Sånt är livet!😁

Posted
30 minutes ago SA sa:

Topp bilder! Intressant att ta del av hur ni gör som tar flyget och sponsrar klimatet!?

Senaste fjällresan då jag gick endast 12km och kom fram. Satte mig ner drack vatten och tog en whisky. Då kom en gnetig äldre man med ryggsäck samt käpp och gick förbi! Sånt är livet!😁

Passerar du så lovar jag bjuda på GT och öl😁👌🥂

Posted

Åker ni te Fjälla å fiskar Gädda!!?? Myrhund.  ..som Farsan a en gång..ser en lång Håv..trodde bara jag ägde en sådan..från land...sagt.:)

Posted
1 hour ago, SA said:

Den sponsringen är en tredjedel av min bilresa till och från helikopterplattan. Jag kompenserar genom att välja bort bilresor och flygturer i lapplandsfjällen i perioden oktober - maj.
(prövade cykel längs fjällled i år för att öka aktionsradien från base-camp, ett framgångsrikt koncept, men skall det upprepas så är cykeltights med dämpningskuddar ett nytt måste i fiskepackningen)

Posted
2 hours ago puoltsa sa:

Vecka 26 brukar vara en bra vecka men i år var juni månad en katastrof. Hur gick de två andra turerna i Kirunafjällen?

Det kommer🤗

Posted
3 hours ago Matte sa:

Fina bilder Jonas!

V.26 är oftast bra, var själv upp till fjälls då i år men jösses, det var tidigt....

Trögt!

Det var inte för alla den veckan. Tror typ alla hade det tufft då. 

Posted
2 hours ago SA sa:

Det finns en tid och en tur för alla. Tror inte vi behöver fundera överhuvudtaget på klimatskam i Sverige. Vi kan lugnt flyga ut och njuta av naturen om vi vill det. Med tanke på hur mycket skog vi har och hur få helikopterturer som går är det ett ickeproblem sett ur min synvinkel men du är givetvis välkommen med annan åsikt. Tror vi såg typ tre helikoptrar på en vecka och då pratar vi ett enormt område vi överblickar.

• Like 1
Posted
1 hour ago Troutman sa:

Tre veckor senare, 33grader. 🤣

Det gäller att ha lite flyt, men jag håller med - v26 har ofta varit en bra vecka om snösmältningen inte är för sen.

Mm exakt. Kommer i nästa tråd. Kiruna slutet juli. Då var det löjligt varmt. 

Posted
6 hours ago Jonas sa:

Mm exakt. Kommer i nästa tråd. Kiruna slutet juli. Då var det löjligt varmt. 

VARMT!!!..bara förnamnet!

• 2 weeks later...
Posted
På 2025-10-11 at 05:40 Ismo sa:

VARMT!!!..bara förnamnet!

Ja det kan man ju lugnt säga. Sätter mig och skriver om juliveckan nu

Posted
57 minutes ago Jonas sa:

Ja det kan man ju lugnt säga. Sätter mig och skriver om juliveckan nu

:lol: