November 3, 2025Nov 3 comment_2009698 Så vilken sorts fjädrar använder man till vingarna på en Adamsfluga? Jag kan inte hitta de där fina rundade fjädrarna någonstans. Mvh Report
November 3, 2025Nov 3 comment_2009700 I bindbeskrivningen används två fjädrar grizzly från höna. Report
November 3, 2025Nov 3 Author comment_2009707 Vilka produkter som finns i Sverige skulle du välja? Report
November 3, 2025Nov 3 comment_2009714 Typ, den här: https://www.wittlock.se/sv/vara-varumarken/whiting/4b-whiting-hen-cape-salmon-pink.html Fast då inte 'salmon pink' (jösses wittlock whaddap med url:erna...) utan grizzly (det finns 2 i lager). Ska du ner i riktigt små storlekar kanske fjädrarna på den här är i största laget #14-8. (Hacklet görs med en brun och en grizzly - det är det som gör hela flugan... den där alldeles speciella Adams-lystern:)) Report
November 3, 2025Nov 3 comment_2009717 1 hour ago, Woen said: Ah toppen! Och för #18-#14? Min gissning är att det går att hitta några fjädrar på en hönnacke som är mindre än #14. Icke desto mindre - du kan testa att ringa till Wittlocks så kommer garanterat någon av de trevliga pojkarna i butiken kunna hjälpa dig... sannolikt mycket bättre än jag kan göra via google. Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009718 Det är ett riktigt bra tips. Jag visste inte att jag kunde gå dit med den här typen av frågor. Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009721 6 hours ago, Woen said: Det är ett riktigt bra tips. Jag visste inte att jag kunde gå dit med den här typen av frågor. Det finns poänger med att ha välfungerande fysiska handlare kvar i sinnevärlden... Att dechiffrera flugmönster och hitta vettiga material är väl, huvudsakligen, det man förväntar sig av en riktigt flugfiskebutik. Det, och gratis kaffe (eller ännu bättre - öl). I USA brukar det dessutom alltid finnas en stor fågelhund i butiken. Som regel någon form av retriever. Så inte i den här plaskdammen strax söder polcirkeln. Det, och att ha nån i personalen som binder perferkta Adams #16-20 så man slipper binda skiten själv, utan istället köper ett par dussin per år. -- Wittlocks personal brukar man alltid kunna ha en vettig diskussion med kring flugbindningsmaterial, så är det något specifikt som behöver hittas/väljas ut brukar jag höra av mig dit. Sorteringen av Harelines sortiment är dock som regel oslagbart på Mistpool. För spön brukar jag handla hos närmsta skånska handlare - av logistiska skäl. Bindmaterial kommer dock från de båda tidiagre, som regel. -.- Fy. Fan. Vad. Jag. Hatar. November. Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009723 November november, det är inte den bästa månaden. Jag har inga butiker i närheten, så de här tipsen är jättebra. Jag har inte bott här länge heller, så jag känner inte till alla butiker. Jag skulle själv helst gå till en fysisk butik, förstås. Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009724 Allt detta tjafs med flugbindningsmaterial e bara kommers… Alla som gillar att flugfiska, behöver ursäkter för att förklara varför d inte högg just idag, simsalabim, d va fjädrarnas fel 😂 Tyvärr, d va faktiskt ditt fel 🤣 Ta nu detta med ett visst mått av salt, för självklart finns d fjädrar för vissa ändamål osv, men den här jävla nördiga sidan hos flugfiskare fostrar inte duktiga fiskare, bara svåra jobbiga besserwissrar som överanalyserar precis allting som har med att fånga en fisk att göra… Antagligen det svagaste och mest lättpåverkade psyket som går att finna = Flugfiskare… Fridens 🫡 Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009725 3 minutes ago Krippax sa: Allt detta tjafs med flugbindningsmaterial e bara kommers… Alla som gillar att flugfiska, behöver ursäkter för att förklara varför d inte högg just idag, simsalabim, d va fjädrarnas fel 😂 Tyvärr, d va faktiskt ditt fel 🤣 Ta nu detta med ett visst mått av salt, för självklart finns d fjädrar för vissa ändamål osv, men den här jävla nördiga sidan hos flugfiskare fostrar inte duktiga fiskare, bara svåra jobbiga besserwissrar som överanalyserar precis allting som har med att fånga en fisk att göra… Antagligen det svagaste och mest lättpåverkade psyket som går att finna = Flugfiskare… Fridens 🫡 Det är en fråga om flugbindning. En hobby man har förutom flugfiske. Vi kan fånga en fin fisk på en redtag som har blivit tuggad och skadad. Eller vad sägs om den gamla goda squirmy wormy? Så bortsett från det, kan vi gå tillbaka till glädjen i att flugbinda en klassisk Adams? Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009726 3 minutes ago Woen sa: Det är en fråga om flugbindning. En hobby man har förutom flugfiske. Vi kan fånga en fin fisk på en redtag som har blivit tuggad och skadad. Eller vad sägs om den gamla goda squirmy wormy? Så bortsett från det, kan vi gå tillbaka till glädjen i att flugbinda en klassisk Adams? Absolut… 😊 Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009727 44 minutes ago, Krippax said: Allt detta tjafs med flugbindningsmaterial e bara kommers… Alla som gillar att flugfiska, behöver ursäkter för att förklara varför d inte högg just idag, simsalabim, d va fjädrarnas fel 😂 Tyvärr, d va faktiskt ditt fel 🤣 Ta nu detta med ett visst mått av salt, för självklart finns d fjädrar för vissa ändamål osv, men den här jävla nördiga sidan hos flugfiskare fostrar inte duktiga fiskare, bara svåra jobbiga besserwissrar som överanalyserar precis allting som har med att fånga en fisk att göra… Antagligen det svagaste och mest lättpåverkade psyket som går att finna = Flugfiskare… Fridens 🫡 Det känns som vi varit här tidigare... -- Men jag tänker att man gör klokt i att skilja på: 1 - hemmaflugfiskets navelskådande zen-introverta nördighet - hantverket och kunskapen, det krävs ett psyke av stål att producera dussin efter dussin av perfekta Adams #18.... och här finns det hantverkstraditioner att respektera - samma sak med de som bygger spön (speciellt cane) X - mittemellan - det du beskriver, extrem ängslighet och prylfixering och blandad desperation över att fånga fisk. Och att följare på insta. Och att få sponsorer. Och skit. 2 - dumjävlaredneck-tjocktpannben-letarlotus-påkusten-zen - handlaget och dumheten, man går timma ut, timma in (timmar blir dagar, dagar blir veckor, veckor blir månader och månader blir/blev år) i hypotermiska förhållanden i jakten på det perfekta kastet, på den perfekta fisken, i perfekt vindstilla/spegel, i det perfekta ljuset i det perfekta ginklara saltvannet. I fickan finns två mönster KulturnattaOmø och maerljäveln. Ingen av dem har mer än tre material i sig men de innehåller mycket snabblim. Spöt är tvådelat och har mer än 20 år på nacken. Rullen likaså. På rullen sitter en 10år gammal Outbound Long som införskaffades av en röksugen bekant som jobbade i fiskebutik (han bytte en ny lina i kartong mot ett paket Marlboro). Man har upplevt köldskador, brännskador, förslitningsskador, line-cuts från helvetet och sannolikt saker som ännu inte dokumenterats av vetenskapen. Mängden stora havsöringar har flutit ihop till ett töcken, de senaste fem säsongerna likaså. Och ändå sitter man här... helvetes jävla november... jag vill förhelvete ut på kusten!!! Den förstnämnda såväl som den sistnämnda kategorin kräver stålpsyke. Fast på olika vis... Edited November 4, 2025Nov 4 by T-bum Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009728 40 minutes ago T-bum sa: Det känns som vi varit här tidigare... -- Men jag tänker att man gör klokt i att skilja på: 1 - hemmaflugfiskets navelskådande zen-introverta nördighet - hantverket och kunskapen, det krävs ett psyke av stål att producera dussin efter dussin av perfekta Adams #18.... och här finns det hantverkstraditioner att respektera - samma sak med de som bygger spön (speciellt cane) X - mittemellan - det du beskriver, extrem ängslighet och prylfixering och blandad desperation över att fånga fisk. Och att följare på insta. Och att få sponsorer. Och skit. 2 - dumjävlaredneck-tjocktpannben-letarlotus-påkusten-zen - handlaget och dumheten, man går timma ut, timma in (timmar blir dagar, dagar blir veckor, veckor blir månader och månader blir/blev år) i hypotermiska förhållanden i jakten på det perfekta kastet, på den perfekta fisken, i perfekt vindstilla/spegel, i det perfekta ljuset i det perfekta ginklara saltvannet. I fickan finns två mönster KulturnattaOmø och maerljäveln. Ingen av dem har mer än tre material i sig men de innehåller mycket snabblim. Spöt är tvådelat och har mer än 20 år på nacken. Rullen likaså. På rullen sitter en 10år gammal Outbound Long som införskaffades av en röksugen bekant som jobbade i fiskebutik (han bytte en ny lina i kartong mot ett paket Marlboro). Man har upplevt köldskador, brännskador, förslitningsskador, line-cuts från helvetet och sannolikt saker som ännu inte dokumenterats av vetenskapen. Mängden stora havsöringar har flutit ihop till ett töcken, de senaste fem säsongerna likaså. Och ändå sitter man här... helvetes jävla november... jag vill förhelvete ut på kusten!!! Den förstnämnda såväl som den sistnämnda kategorin kräver stålpsyke. Fast på olika vis... Helt enig… Här… har vi varit förut… Hit… skall vi åter komma… Never ending story… Att binda flugor och fiska hör ihop, men att vara bra på att fånga fisk, har ingenting med flugbindning att göra, egentligen, antingen så har man d, eller inte 😉 Fridens & Respekt 🫡 Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009729 22 minutes ago, Krippax said: Helt enig… Här… har vi varit förut… Hit… skall vi åter komma… Never ending story… Att binda flugor och fiska hör ihop, men att vara bra på att fånga fisk, har ingenting med flugbindning att göra, egentligen, antingen så har man d, eller inte 😉 Fridens & Respekt 🫡 Den ultimata sofistikationen uppstår inte när man inte längre kan lägga till något (som många tror) - utan när inget längre kan tas bort (minns inte vem av alla visa gubbar med skägg som ursprungligen sade det, men nån av dem var det). Det finns folk som är överdjävliga på att binda flugor, men som inte är så särdeles duktiga på att fiska. Men de är nog ganska få - för att bli en överdjävlig flugbindare krävs ett genuint intresse av såväl flugfiske, fisk som akvatiskt insektsliv. Det är inte som att det var något random dumb ass som kom på Adams - för att ge ett för tråden relevant exempel. -- Det finns situationer när fisken blir sjukt selektiv - då spelar flugvalet all roll i världen. Sen finns det situationer när fisken hugger på allt som påminner om 'mat'. Då är flugvalet mindre relevant. Men - det går inte att komma ifrån att flugval, understundom, är såväl alfa som omega när det kommer till att skunka eller inte. Det är dock, i praktiken, skitsamma om man bundit flugan själv, eller om det är någon annan som gjort det - men det känns bättre i själen om man bundit den själv... -- Sen finns det dumma jävla rednecks på skånekusten som inte kan binda flugor för fem öre men som ändå är ena djävla fenor på att fånga fettfenor med fluga... Och som är samtidigt är smarta nog att inse att små jävla torrflugor med fördel kan köpas på flugor.se om behov uppstår. Det medges. Ingen nämnd, ingen glömd. Och det krävs ett visst mått av grundtrygghet/självsäkerhet i att ge sig ut på vattnet i tweed med en spole stroft, en extra tafs och ett dussin flugor i bröstfickorna. Det medges, det med. Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009730 Men fan - det enda jag ville uppnå var att tipsa om vilken fjäder man ska välja, och var man kan köpa den, för att få till en snygg Adams... Adams är fan-i-mig den finaste torrfluga som finns. Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009731 For each his own Önskar att jag hade en bra butik i närheten. Men november medför tidiga kvällar som behöver fyllas med flugbindning, eller hur? Jag kontaktade Wittlock, nu har jag ännu fler alternativ än tidigare haha. Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009732 Jag orkar inte lägga något längre utlägg, för ja, absolut, d ligger såklart någonting i d du säger, igen 😁 Men kortfattat, så lägger nog många oerhört mycket vikt vid att imitera, inte en insekt, en räka eller en fisk, utan en fluga??? Man behöver såklart inte uppfinna hjulet igen eller så, eftersom d flesta ”liknelser” redan är upptagna, men rent allmänt, så tror jag folk skulle bli både förvånade o glada, över att inse hur lite som krävs utseendemässigt för att lura en fisk jämfört med det mänskliga ögat som ofta kräver betydligt mer… Som en liten hyllning i mörkret, men med ett frågetecken från den andra sidan sett… … Vad är detta för fluga? Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009733 Parachute Adams? 10 minutes ago Krippax sa: I can't bear to elaborate any further, because yes, absolutely, there is of course something to what you say, again 😁 But in short, many people probably place a lot of importance on imitating, not an insect, a shrimp or a fish, but a fly??? Of course, you don't need to reinvent the wheel or anything, since most of the "similes" are already taken, but in general, I think people would be both surprised and happy to realize how little it takes in terms of appearance to fool a fish compared to the human eye, which often requires significantly more... As a small tribute in the dark, but with a question mark from the other side... ...What kind of fly is this? Parachute Adams? Jag förstår helt och hållet, och de flugor jag fångar är inte nödvändigtvis de flugor jag tycker om att binda. Det är vintergrej att fokusera på lite traditionell flugbindning. Jag använder nästan vad som helst om jag inte har fångat en fisk under säsongen haha. Men jag skyller aldrig på flugorna, bara på mig själv. Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009734 17 minutes ago, Krippax said: Jag orkar inte lägga något längre utlägg, för ja, absolut, d ligger såklart någonting i d du säger, igen 😁 Men kortfattat, så lägger nog många oerhört mycket vikt vid att imitera, inte en insekt, en räka eller en fisk, utan en fluga??? Man behöver såklart inte uppfinna hjulet igen eller så, eftersom d flesta ”liknelser” redan är upptagna, men rent allmänt, så tror jag folk skulle bli både förvånade o glada, över att inse hur lite som krävs utseendemässigt för att lura en fisk jämfört med det mänskliga ögat som ofta kräver betydligt mer… Som en liten hyllning i mörkret, men med ett frågetecken från den andra sidan sett… … Vad är detta för fluga? Liten jävla skitfluga där kroppen förmodligen domineras av brun, tan eller olive. Och ursäkten till vinge förmodligen är grå, tan eller grizzly? Av spretet att döma skulle det kunna finnas spår av andröv (Cul de Canard - ordagrant 'andröv') i vingen. Men det är inget jag skulle ta gift på. För liten för att jag ska kunna få på den på tafsen utan bruk av läsglasögon? -- För att runda av kring Adams - det är en 'matfluga', en attraktor som inte imiterar någon specifik kuse, men som ofta får fisk att stiga/ta i blandkläckningar (vanliga i amerikanska västern). Så lustigt nog är det en fluga som inte direkt är en imitation av något men som ofta sitter som första-val på tafsen i Cali och Colorado. Och som fångar fisk som fan. Om det gör någon skillnad mellan en spetsig vinge och en rundad vinge låter jag vara osagt... Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009735 10 minutes ago T-bum sa: Liten jävla skitfluga där kroppen förmodligen domineras av brun, tan eller olive. Och ursäkten till vinge förmodligen är grå, tan eller grizzly? Av spretet att döma skulle det kunna finnas spår av andröv (Cul de Canard - ordagrant 'andröv') i vingen. Men det är inget jag skulle ta gift på. För liten för att jag ska kunna få på den på tafsen utan bruk av läsglasögon? -- För att runda av kring Adams - det är en 'matfluga', en attraktor som inte imiterar någon specifik kuse, men som ofta får fisk att stiga/ta i blandkläckningar (vanliga i amerikanska västern). Så lustigt nog är det en fluga som inte direkt är en imitation av något men som ofta sitter som första-val på tafsen i Cali och Colorado. Och som fångar fisk som fan. Om det gör någon skillnad mellan en spetsig vinge och en rundad vinge låter jag vara osagt... Antar att du e rätt på d, för jag har ingen aning, tog d som passade och gjorde nåt som ser någorlunda ut… Sen fiskar jag den exakt som en Adams 😉. Så jag antar det är en Adams 🫡 Live long, and prosper 🖖 😊 Report
November 4, 2025Nov 4 Author comment_2009736 2 minutes ago Krippax sa: Antar att du e rätt på d, för jag har ingen aning, tog d som passade och gjorde nåt som ser någorlunda ut… Sen fiskar jag den exakt som en Adams 😉. Så jag antar det är en Adams 🫡 Live long, and prosper 🖖 😊 Star trek och flugfiske/flugbindning, innan du vet ordet av säger du också att du gillar öl!? Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009737 16 minutes ago, Krippax said: Antar att du e rätt på d, för jag har ingen aning, tog d som passade och gjorde nåt som ser någorlunda ut… Sen fiskar jag den exakt som en Adams 😉. Så jag antar det är en Adams 🫡 Live long, and prosper 🖖 😊 Se på fan - det var andröv i vingen... Tänker dock mer 'March brown' än 'Adams'... Men man fiskar dem ju på samma sätt... Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009738 Sen undrar man ju vad upphovsmannen/-personen till Royal Coachman Fan Wing rökte, vad det kostar och var man får fatt på det. Royal Wulff är ju ett sätt att få fanskapet att inte spinna upp tafsen till förbannelse. Men den ser nästan ännu mer hårdknarkaraktig ut. Har någon, någonsin, fått en fisk på Royal Coachman Fan Wing? Report
November 4, 2025Nov 4 comment_2009739 Topp 👍 Nån jävla mix 😁 Men d där med spinning e ju nåt att fundera över??? D vill man ju inte ha… Japp, jag gillar öl… Men nuförtiden e d Corona Zero som gäller, den enda 0,0 jag hittills accepterat som fullgott substitut för the real deal… Peace, love, and understanding ✌️ 😊 Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.