Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fjällugglan utrotad?

Featured Replies

För egen del är bara något år sedan jag såg fjälluggla. Det var i Kirunafjällens västra delar. Jag har även hört om andra observationer under senaste åren.

Hur ser ni andra på att man föreslår att klassa Fjällugglan som utdöd? Själv är jag mycket tveksam.

Kan inte minnas att jag sett en ornitolog någonsin utanför leder? Givetvis stöter man på en och annan vid STF-anläggningar. Då räknar jag på runt 30 år med fjällturer så jag undrar lite hur väl underbyggt underlag man utgår ifrån? 

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/fjallugglan-bedoms-utdod-nya-ugglearter-vantas-pa-roda-listan

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Som jag fattat det så är det baserat på om fågeln häckar i landet eller inte, och att det varit 10+ år sedan någon såg ett häckande par, eller något sånt.

  • Author
18 minutes ago Lodjur sa:

Som jag fattat det så är det baserat på om fågeln häckar i landet eller inte, och att det varit 10+ år sedan någon såg ett häckande par, eller något sånt.

Så långt är jag med. Däremot så undrar jag hur bra koll man anser sig ha med tanke på hur pass lite folk som rör sig inom vissa delar av fjällvärlden.

Finns det någon observationskarta som är tillgänglig för allmänheten?

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

  • Author

Här är SLUs observationskarta.

https://artfakta.se/taxa/100093/karta

Efter att ha kollat närmare på den tycker jag absolut inte man ska dra några förhastade slutsatser kring det här. Det har alltid varit utmanande att se fjälluggla och för egen del är jag inte intresserad av att dela med mig av var jag sett då det betyder att det söker sig människor dit.

Tror många tänker som mig och jag tycker det känns snudd på populistiskt att föreslå att förklara Fjällugglan som utdöd i Sverige.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

1 hour ago, Jonas said:

Här är SLUs observationskarta.

https://artfakta.se/taxa/100093/karta

Efter att ha kollat närmare på den tycker jag absolut inte man ska dra några förhastade slutsatser kring det här. Det har alltid varit utmanande att se fjälluggla och för egen del är jag inte intresserad av att dela med mig av var jag sett då det betyder att det söker sig människor dit.

Tror många tänker som mig och jag tycker det känns snudd på populistiskt att föreslå att förklara Fjällugglan som utdöd i Sverige.

Med risk för att låta spydig - det är väl lite som med rödlistningen av isbjörnen... klimatpopulism. 

Jag spekulerar i att vi, inom kort, kommer att få höra att klimatmonstret ätit upp födan för såväl isbjörnen som atlantlaxen och fjällugglan. Det är ju bara att fråga närmaste AI.

Men visst - jag har inte sett någon fjälluggla på åtminstone sju år* - så det kanske stämmer. Jag har, å andra sidan, inte varit norr om Göteborg under dessa sju år - så jag tror mer att det förklarar varför jag inte har sett den, snarare än att den är utrotad... Obs-kartan ger väl möjligen en indikation på att ryktet om dess utrotning är en smula överdrivet?

--

* Den gången var ju dock rätt fräck - den satt å glodde på mig i en tallglänta i sluttningen opp te Oviksfjällen. Vi var ungefär tre meter ifrån varandra.

-- --

Ed.

Jajamen - så här svarar AI på frågan om sagda pippi är utrotad:

'Ja, 

fjällugglan har nyligen bedömts som nationellt utdöd i Sverige och kommer att klassas som utdöd på nästa rödlista. Anledningarna är att populationen har minskat drastiskt, dels på grund av varmare klimat som påverkar gnagarpopulationen negativt. '

Noterbart är, som vanligt, att vi inte får någon förklaring till var i den övriga delförklaringen står att finna. Men visst. Vi köper att gnagartillgången dramatiskt har försämrats pga varmare klimat (vilket såklart låter lite lustigt - rimligen borde det vara tvärt om).

Nåväl - vi frågar samma AI om fjällrävens eventuella utrotning i Sverige:

'Nej, fjällräven är inte utrotad, 

men den är starkt hotad i Skandinavien och har varit nära utrotning flera gånger. Tack vare bevarandeinsatser som stödutfodring och skyddsjakt på rödräv, samt tack vare perioder med god gnagartillgång, har populationen börjat återhämta sig. Trots en långsam återhämtning är arten fortfarande klassad som starkt hotad'

Så - i fallet fjällräv har vi haft osedvanligt god tillgång på gnagare, i fallet fjälluggla inte.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro längre...

Kanske en lösning på problemet kan vara att återintroducera rävskabb för att få bukt med rödrävens ökade utbredning (ja, detta är en ren spydighet - vare sig ett förslag eller en förhoppning om ökad förekomst av rävskabb... jag har fortfarande 80-talet i färskt minne)?

 

 

Edited by T-bum

Så. Vad kan man lära sig om fjällugglan?

Från SLU-länken ovan:

'Fjällugglan har specifika krav på häckningsmiljön (fjällhedar med småkullar, ofta bildade genom moränavlagring eller erosion) och dessa utnyttjas regelbundet vid de tillfällen arten skrider till häckning. Alla häckningsområden bör därför få speciellt skydd och bör bl.a. beaktas inom fjällplaneringen så att man undviker exploatering i form av vandringsleder, fjällstugor, vägar etc. Vid fotografering bör man inte uppehålla sig närmare än 500 m till boplatsen för att undvika störning.'

Jamen dåså.

Hur mycket tror vi att utbyggd vindkraft i fjällvärlden påverkar?

Någon?

 

23 minutes ago, T-bum said:

Ed.

Jajamen - så här svarar AI på frågan om sagda pippi är utrotad:

'Ja, 

fjällugglan har nyligen bedömts som nationellt utdöd i Sverige och kommer att klassas som utdöd på nästa rödlista. Anledningarna är att populationen har minskat drastiskt, dels på grund av varmare klimat som påverkar gnagarpopulationen negativt. '

Noterbart är, som vanligt, att vi inte får någon förklaring till var i den övriga delförklaringen står att finna. Men visst. Vi köper att gnagartillgången dramatiskt har försämrats pga varmare klimat (vilket såklart låter lite lustigt - rimligen borde det vara tvärt om).

Nåväl - vi frågar samma AI om fjällrävens eventuella utrotning i Sverige:

'Nej, fjällräven är inte utrotad, 

men den är starkt hotad i Skandinavien och har varit nära utrotning flera gånger. Tack vare bevarandeinsatser som stödutfodring och skyddsjakt på rödräv, samt tack vare perioder med god gnagartillgång, har populationen börjat återhämta sig. Trots en långsam återhämtning är arten fortfarande klassad som starkt hotad'

Så - i fallet fjällräv har vi haft osedvanligt god tillgång på gnagare, i fallet fjälluggla inte.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro längre...

Kanske en lösning på problemet kan vara att återintroducera rävskabb för att få bukt med rödrävens ökade utbredning (ja, detta är en ren spydighet - vare sig ett förslag eller en förhoppning om ökad förekomst av rävskabb... jag har fortfarande 80-talet i färskt minne)?

Det viktigaste du, och förstås många andra, kan lära dig av detta är att AI i många avseenden är bra hjälpmedel.
Men inget man ska lita för mycket på. Speciellt inte vid korta frågor utan koppling till ett sammanhang.
Om du ber din AI att utveckla sitt resonemang och jämföra gnagartillgång för fjällräv och fjälluggla så kan du mycket väl få ett bättre svar - men det är förstås inte helt säkert att svaret är mer sant bara för att det låter bättre.

Inte fiskelustig längre.

Generellt så är det ju i alla fall inte bra när något förklaras som utrotat, för då försvinner de pengar och dylikt som kan finnas kvar för att rädda det beståndet som finns kvar och kan innebära häckning igen i framtiden.
Behåll på rödlistat är bättre.

13 minutes ago, Lodjur said:

Generellt så är det ju i alla fall inte bra när något förklaras som utrotat, för då försvinner de pengar och dylikt som kan finnas kvar för att rädda det beståndet som finns kvar och kan innebära häckning igen i framtiden.
Behåll på rödlistat är bättre.

Jag är benägen att hålla med. Inte minst givet sagda pippis häckningsstatistik:

'I Sverige häckar arten sällsynt till sparsamt från Dalarna till Torne lappmark och därtill oregelbundet och endast under gnagarår. Under gnagaråret 1978 häckade flera hundra par i Väster- och Norrbottens fjällvärld, 1981 rapporterades fem häckningar och 1982 minst 17 påbörjade häckningar. Därefter dröjde det till 2001 då två häckande par påträffades vid Stora Sjöfallet i Torne lappmark, därnäst en häckning i Lycksele lappmark 2005 och slutligen tre häckningar i norra Jämtland 2011 (en och samma hane med tre honor). Inga häckningar rapporterades 1979, 1983–2000, 2002–2004 samt 2006-2010. Under gnagarfattiga år har enstaka individer observerats under tidig vår och försommar i de svenska fjällen. Fjällugglan har en cirkumpolär utbredning mellan cirka 60°-83°N (uppgiven från Beringöarna på 55°N) med häckning ovan trädgränsen. Häckar oregelbundet i Norge från Hardangervidda till Finnmark och i Finland i norra Lappland. I norra Finland konstaterades inga häckningar 1932–1974, då plötsligt cirka 35 par reproducerade sig. Därefter dröjde det till 1987 (21 par), 1988 (15 par), 2003 (1 par), 2007 (5, möjligen 7-8 par) samt 2011 (10 par). I Norge har arten påträffats häckande 23 år under perioden 1974-2007 (82 säkerställda och 23 troliga häckningar), som flest 14 par 1974, 22 par 1978, 20 par 1985 samt åtta par 2001. År 2011 häckade 42 par.'

49 minutes ago, Henka said:

Det viktigaste du, och förstås många andra, kan lära dig av detta är att AI i många avseenden är bra hjälpmedel.
Men inget man ska lita för mycket på. Speciellt inte vid korta frågor utan koppling till ett sammanhang.
Om du ber din AI att utveckla sitt resonemang och jämföra gnagartillgång för fjällräv och fjälluggla så kan du mycket väl få ett bättre svar - men det är förstås inte helt säkert att svaret är mer sant bara för att det låter bättre.

Vilket väl då var lite min poäng (utanför det som faktiskt berörde topic)...

--

Min sekundära poäng, ehuru subtil och tangentiell (som jag dock känner mig nödd att uttrycka i klartext som direkt svar till din uppmaning) är:

Under förutsättning att du tränar en AI (LLM/NLM) på felaktig data så kommer den att dra felaktiga slutsatser, oaktat hur du ställer frågan.

Så, det vi ser är i ärlighetens namn inte artificiell intelligens utan snarare syntetisk dumhet parat med systematisk syntetisk falskhet. Och konsekvensen av det kommer, sannolikt, att bli en dramatisk ökning av helt naturlig dumhet.

-

Det fanns under flera år på institutionen där jag forskade en rätt kul lapp på en anslagstavla - där stod det:

'Q: How do you know if it is machine learning or artificial intelligence?'

'A: If it is written in Python it is probably machine learning, if it is described in PowerPoint it is probably AI'

Tyvärr har verkligheten sprungit ifrån oss.

Edited by T-bum

36 minutes ago, T-bum said:

Under förutsättning att du tränar en AI (LLM/NLM) på felaktig data så kommer den att dra felaktiga slutsatser, oaktat hur du ställer frågan.

Precis lika sant som att om du frågar lite halvslarvigt så är risken stor att du får ett lite halvslarvigt (minst) svar.
Som med så många andra verktyg så gäller det att ha förmågan att använda dem.

Min förmåga är relativt begränsad vad gäller de flesta verktyg.
Spårmejsel i synnerhet.

 

Inte fiskelustig längre.

  • Author
11 hours ago T-bum sa:

Med risk för att låta spydig - det är väl lite som med rödlistningen av isbjörnen... klimatpopulism. 

På tal om isbjörn läste jag den här artikeln i Dagens industri igår:

https://www.di.se/nyheter/trakigt-slut-pa-miljonresan-for-manga-isbjornar/

Vet inte om ni kommer åt artikeln men kontentan var i alla fall att hon, Bea Uusma, har forskat typ hela livet kring Andreexpeditionens öde. Efter att lyckats finansiera en tvåmiljoners expedition till Vitön, nordost Svalbard, för att gräva lite mer kring hur de tre expedtionsmedlemmarna faktiskt dog så fick de tyvärr avbryta expeditionen. När man väl var på plats utanför ön insåg man att det var för många isbjörnar på ön för att de skulle kunna ta sig iland.

Kanske blev det lite case closed kring vad de dog av med… 😅

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

1 hour ago, Jonas said:

På tal om isbjörn läste jag den här artikeln i Dagens industri igår:

https://www.di.se/nyheter/trakigt-slut-pa-miljonresan-for-manga-isbjornar/

Vet inte om ni kommer åt artikeln men kontentan var i alla fall att hon, Bea Uusma, har forskat typ hela livet kring Andreexpeditionens öde. Efter att lyckats finansiera en tvåmiljoners expedition till Vitön, nordväst Svalbard, för att gräva lite mer kring hur de tre expedtionsmedlemmarna faktiskt dog så fick de tyvärr avbryta expeditionen. När man väl var på plats utanför ön insåg man att det var för många isbjörnar på ön för att de skulle kunna ta sig iland.

Kanske blev det lite case closed kring vad de dog av med… 😅

Och isbjörnarna rödlistades för nästan 20 år sedan för att... ja... något om klimatmonstret och minskad föda och NatGeos bilder på en sjuk* isbjörn med caption 'This is what GLOBAL WARMING looks like'... och... ja...

AI berättar:

'Isbjörnen blev rödlistad av Internationella naturvårdsunionen (IUCN) som en sårbar art (VU) redan 2008. Dess status har dock inte förändrats sedan dess och den är fortfarande klassificerad som sårbar. '

Men jag trodde faktiskt det var klarlagt att de (som i medlemmarna) dog av trikiner?

--

*Det har i efterhand visat sig att bilderna på den avmagrade individen hade med sjukdom att göra, inget med allmän brist på föda - den seriösa isbjörnsforskningen visar att mängden dubbel och trippelkullar är betydligt större nu än för 30-40 år sedan...

Det spekuleras även i att de dramatiska bilderna på dödsstörtande valrossar hade mer med BBCs drönare att göra än isbjörnsattacker. Fan vet.

Ja, d va ju tyvärr trist att just isbjörnen blev galjonsfigur för ( den av människan ) moderna klimatförändringen… 

Att det är svårt att inventera isbjörn är av forskare allmänt känt, pga den areal som isbjörnen är beroende utav… Att tätheten av populationer av isbjörn ökar på vissa ställen i samband med minskad polaris likaså… Detta är inte på något sätt ett bevis för att ”klimatmonstret” inte existerar…

Inte heller är AI-utlåtandet om fjällugglan ett bevis för ”populism”, eftersom rapporten om att fjällugglan skall anses som nationellt utrotad pga, precis som T-bum skrev, extremt låga observationer… Nånstans måste väl ornitologerna dra sin gräns antar jag?

Det roligaste i den här tråden, är att AI lyckats kränka individer på en sällan skådad nivå 😂

 

 

Min poäng - som tydligen är svårgreppbar - är att det såklart är fullt rimligt att rödlista fjällugglan. Men att det givet dess flyttbeteende och häckningsstatsen för de senaste 40-50 åren kanske inte är rimligt att klassa den som utrotad...

Sen tycker jag ju det är roligt med hur pass mongo svar man får från LLM:er - men det är ju mer en yrkesskada. Att det råder brist på gangare för fjälluggla samtidigt som det är god tillgång på gnagare för fjällräv är dock lite festligt. Det medges.

--

Min sekundära poäng är tydligen ännu mer svårgreppbar - att givet störningskänsligheten för häckande fjällugglor kan man fråga sig hur pass mycket utbyggnad av vindkraft i fjällvärlden påverkar.

--

 

Ska vi sedan gaffla om isbjörnar så är den senaste datan jag lyckats hitta från -21. Då hade beståndet ökat med ungefär 20% sedan 2008... Man får väl hoppas att det inte blev svårare att inventera björnjävlarna på under de 13 åren...

Dina poänger blir alltför ofta diffusa, alltså svårbegripliga, antar att detta beror på yrkesskadan? 

Vad var det du forskade inom?

Jag tycker att det är intressant, därför att jag inte lyckats förstå varför ni/du fokuserar på trivialiteter? Som tex att märka ord och hitta små smala gångar ist för att försöka fokusera på det som är viktigt, nämligen att allting hänger ihop???

Ga

Gaffla om isbjörnar??? D är väl mest du som tjatar om isbjörnar?

Eller? 

🤔

 

 

Edited by Krippax

Vadan detta ömmande för isbjörn – man kan ju inte äta dem? ^ ^

Im out 🥱🤣🤣🤣

Jag inser att det finns en pedagogisk poäng att göra:

1 - SE-O-TVÅ utsläpp påstås ligga bakom minskad gnagartillgång för fjälluggla

2 - För fjällräv föreligger inte samma problem med gnagartillgång, där har den tvärt om bitvis varit väldigt god

Ergo - rimligen bör dessa utsagor vara skapligt ömsesidigt uteslutande... men, men...

3 - fjällugglan är extremt känslig för störningar och väldigt selektiv när det kommer till häckningshabitat

4 - för att minska utsläpp av SE-O-TVÅ så _ökar vi dramatiskt mängden vindkraftverk i känslig fjällmiljö_ (lite oklart hur detta minskar SE-O-TVÅ, men, men...)

Ergo - sannolikt är det nog som så att ökad förekomst av vindkraft i känslig fjällmiljö är _mer_ problematisk för fjällugglans benägenhet att häcka, snarare än att det _gynnar_ fjällugglan med ökad mängd smågnagare

5 - givet att populationen är cirkumpolär är det såklart svårt att få till en vettig skattning av den globala populationen (n=1.600 - 5.500 par globalt) - då de rör sig över väldigt stora områden

6 - givet de historiska häckningsförekomsterna är det synnerligen svårt att få det till att den _i detta nu är utdöd_ då den under konsekutiva årtionden av och till lyst med sin frånvaro (det är väl detta jag menar är en smula populistiskt)

Oaktat ovanstående värdering - detta är olyckligt då

7 - det, som annan skribent påpekade bättre att hålla den rödlistad/'Akut hotad' för att bibehålla (eller möjligen öka) tillskjutna pengar för att stödja sagda pippis förekomst

samt då, såklart:

8 _undvika ökning av habitatsförlust_ för att minska utsläpp av SE-O-TVÅ

Det stod väl, mer eller mindre, i klartext. Men nu är det nerbrutet på punktnivå.

 

  • Author

Jag har inte riktigt förstått poängen i att vissa av er fortsätter ge AI-sammanfattningar som svar i forumet? Vi vet ju redan att det ger högst tveksamma svar om man inte är extremt specifik i frågeställningen som @Henkapåpekade.

Jag tror vi får intressantare diskussioner om vi skapar våra egna svar. Vill man sen använda AI som stöd innan man sammanfattar ett svar så gör det men faktagranska gärna före ni postar.

Sen kan jag tycka att det är lite tragiskt när den här diskussionen i slutändan landar i en klimatdiskussion? För mig handlade det här enbart om att jag ifrågasätter observationsunderlaget.

Jag tycker det är fel att man föreslår att klassa Fjällugglan som utdöd. Främst på grund utav att jag är tveksam till hur pass bra data man utgår ifrån. När jag kollar SLU,s observationskarta känns den bristfällig. Fast det kanske finns fler underlag än det här?

Jag har absolut inte lagt upp den här tråden med syfte att skapa ytterligare en klimatdebatt utan föredrar att vi skippar den delen helt i tråden. 

Jag vet att det finns flera medlemmar som likt mig själv rör sig i fjällområden där det är få människor och det hade varit intressant att höra om det är någon mer som faktiskt sett fjälluggla under senare år som vill vara med och delta.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

50 minutes ago, Jonas said:

Jag har inte riktigt förstått poängen i att vissa av er fortsätter ge AI-sammanfattningar som svar i forumet? Vi vet ju redan att det ger högst tveksamma svar om man inte är extremt specifik i frågeställningen som @Henkapåpekade.

Jag tror vi får intressantare diskussioner om vi skapar våra egna svar. Vill man sen använda AI som stöd innan man sammanfattar ett svar så gör det men faktagranska gärna före ni postar.

Sen kan jag tycka att det är lite tragiskt när den här diskussionen i slutändan landar i en klimatdiskussion? För mig handlade det här enbart om att jag ifrågasätter observationsunderlaget.

Jag tycker det är fel att man föreslår att klassa Fjällugglan som utdöd. Främst på grund utav att jag är tveksam till hur pass bra data man utgår ifrån. När jag kollar SLU,s observationskarta känns den bristfällig. Fast det kanske finns fler underlag än det här?

Jag har absolut inte lagt upp den här tråden med syfte att skapa ytterligare en klimatdebatt utan föredrar att vi skippar den delen helt i tråden. 

Jag vet att det finns flera medlemmar som likt mig själv rör sig i fjällområden där det är få människor och det hade varit intressant att om det är någon mer som faktiskt sett fjälluggla under senare år som vill vara med och delta.

Min avsikt var att bemöta din frågeställning om klimatpopulism - och detta genom att belysa absurditeten i AI (inget annat).

I övrigt kom mina saxningar kring fjällugglan från Artdatabanken - då det ju, precis som du säger, är mycket bättre att gå direkt på primärdata.

 

Ja vissa har ju svårt för att inte blanda in SE-O-TVÅ i varje diskussion.  Om man ser till statistiken är det väl inte omöjligt att vi får tillbaka Fjällugglan om  man får tillbaka stabila lämmelår. 

Att Fjällräven visar en bättre statistik har väl att göra med att den haft olika stödåtgärder i snart 30 år.

Edited by Lawson

D e ju rätt fräckt att ha fått se fjälluggla 👌… Så grattis 😊

Själv har jag aldrig sett nån, tyvärr…

Att inte dela med sig kan nog vara en bra idé, även om det såklart hade varit positivt när det gäller att skapa en bättre bild över status osv… Kanske kan rapportera iakttagelsen utan specifik plats, en liten fulrapportering typ 🤔

Ornitologer går bananas när det börjar tisslas o tasslas om nån ovanlig observation nånstans. Häromåret hade vi en lappuggla häromkring och det tog inte lång tid innan d satt folk i nästan varenda buske 😁

Fjälluggla har en ju aldrig sett!..få förunnat..men "Rugg"ugglor..ser en ju dagligen.

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Jag såg en från bilen i Jämtland i somras. Den hade slagit något i vägkanten. Den flög upp i en gran när jag rullade förbi. Snövit. Såg ut som den kom direkt från en Harry Potter film. Är det vanligt att dom är ute på dagen? Är dom inte nattdjur?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.