Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Scott GT

Featured Replies

Just now Karl T sa:

Håller med ang spön – det är därför jag betraktar dem mer som hantverk likt splitcane, även om de åtminstone inte blir sämre med tiden (undantag inkluderar Radian>Centric enligt mig). 

Ja, det är hantverk, finns väl inga premiumspö som inte görs av duktiga hantverkare. 

Ok, då förstår jag dej om du kikar på rullfäste 😁

För övrigt, snygga rullfäste på gt spöna. 

• Replies 70
  • Views 4.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ett problem är ju att det inte finns någon metod att klassificera spön. Det är efter personligt tycke och smak. En anledning till spöna är styvare än många föredrar är nog hur många spön testas.

• Robiin
    Robiin

Snabb leverans! Första intrycket är vilket spö!! Provkastade lite med rio gold elite och känns som att den matchade spöt bra. Får bli lite mer utvärdering vid fiske 😃 Nu längtar man inte mindre till H

• Tack, jag hade ett ärende i Oslo i somras. Och av en ren slump så bodde jag på ett hotell intill deras affär.  Självfallet blev det ett besök, riktigt härliga gubbar och en väldigt trevlig affär, så

• Author

Verkar som att Scott planerar framåt … det är alltså Helios-designern (H3/4) som har rekryterats.

IMG_3704.jpeg

Edited by Karl T

Finns ju i Norge spön att köpa, ställt frågan om dom lyfter bort den norska momsen som LOOP gör för att sen får den pålagda svenska momsen när spöet kommer in i Sverige.

Känns lite tråkigt att betala både norsk och svensk moms

På 2025-12-17 at 09:19 Karl T sa:

Verkar som att Scott planerar framåt … det är alltså Helios-designern (H3/4) som har rekryterats.

IMG_3704.jpeg

Han är säkert duktig men jag är inte imponerad av de senaste Helios spöna. Dom har gått samma resa som många andra spön, dom kastar inte bra på kort distans med en rätt klassad lina. Man behöver hänga på en tyngre lina för att spöt ska jobba rätt och då är inte spöt rätt klassat, anser jag. 

Edited by mörrumsola

27 minutes ago, mörrumsola said:

Han är säkert duktig men jag är inte imponerad av de senaste Helios spöna. Dom har gått samma resa som många andra spön, dom kastar inte bra på kort distans med en rätt klassad lina. Man behöver hänga på en tyngre lina för att spöt ska jobba rätt och då är inte spöt rätt klassat, anser jag. 

Det är väl i linje med branschstandarden på linor, tänker jag. (eller vice versa) Vettiga lintillverkare skriver ju numera ut både vikt på 30ft och klumpvikt. Hans förmåga att designa spön som kastar på kortdistans/med rättklassade linor är det inget fel på. Helios 3F #5 kastar galant på kortdistans med en linklass under angiven vikt. Helios 3D i både #5 och #6 kastar fint med rättklassade linor. Inte på kortdistans kanske, men ”D” i modellbeskrivningen är ganska talande.

Edited by Troutman

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

På 2025-12-27 at 22:12 Troutman sa:

Det är väl i linje med branschstandarden på linor, tänker jag. (eller vice versa) Vettiga lintillverkare skriver ju numera ut både vikt på 30ft och klumpvikt. Hans förmåga att designa spön som kastar på kortdistans/med rättklassade linor är det inget fel på. Helios 3F #5 kastar galant på kortdistans med en linklass under angiven vikt. Helios 3D i både #5 och #6 kastar fint med rättklassade linor. Inte på kortdistans kanske, men ”D” i modellbeskrivningen är ganska talande.

Ja, det är en sak som jag funderat på mycket och pratade med en kille som tar designar spö till ett känt spö märke. Kunderna styr tydligen mycket enligt honom men jag fick medhåll om att många spön idag är felklassade, undrrklassade. 

Angående helios tycker jag de äldre helios var mer i min smak. Min åsikt syftar till de nya 4:orna. 

Bransch standarden är väl fortfarande enligt Aftm och en klass 5 ska ligga runt 9 gr +/-  0.5 gr. 

Det har inte ändrats.  Min poäng är att en femma är ofta inte en femma.

Ett problem är ju att det inte finns någon metod att klassificera spön. Det är efter personligt tycke och smak.

En anledning till spöna är styvare än många föredrar är nog hur många spön testas. Man drar ut hela linan och gör ett par kast. Det här måste varit ett bra spö för det la ut hela linan så det knarrar i bromsen. När man borde börja med att kasta tafsen, sedan mata ut lite lina intaget för att se att spöt  fungerar över hela registret. 

Sedan köper många spön helt bakvänt. Man köper ett spö för att sen hitta en lina som får spöt att funka. När det rimliga är att titta på vilka flugor man vill fiska och vilka linor man då behöver. Sen hittar ett spö som funkar med dessa linor. Jag skulle säga att upplevelsen och fisket blir lite lidande när man ska fiska torrt och sedan står där med en lina i klass 7 för att få spöt att funka för en. 

Jag måste bara fråga, börjar du ”kasta” med bara tafsen ute?

Nyfiken 😊

9 minutes ago, Krippax said:

Jag måste bara fråga, börjar du ”kasta” med bara tafsen ute?

Nyfiken 😊

Det finns situationer där jag fiskar med bara tafsen ute. Främst vid fiske i strömmande vatten. Då fiskar jag ofta med tafsen strax utanför spötoppen till en spölängd lina. Både som överhandskast eller vattenankrat. 

Blindfiskar jag så sveper jag de sista metrarna in och startar följande kast med ett rollkast. 

Ok 👍

😊

Är själv sugen på att införskaffa mig en 4.a, och jag gillar Scott. 

Ska bli intressant att se vad folk har att säga om GT-serien. 

Har ett G i klass 5 som jag använder för torrfluga i strömmande vatten. Där fiskar jag en SA Trout, och mestadels är det 4-5 meter lina plus tafs utanför toppöglan. 

Är ute efter ett liknande spö fast i 4 som jag då önskar sätta en SA Trout på. 

Ingen som testat 4.an :)

38 minutes ago, PatrikJ said:

Har ett G i klass 5 som jag använder för torrfluga i strömmande vatten. Där fiskar jag en SA Trout, och mestadels är det 4-5 meter lina plus tafs utanför toppöglan. 

Håller själv span efter en GT 5a inte sett att det kommit till sverige än? 

36 minutes ago, PatrikJ said:

Nu är det ju inte spöt du frågar om men måste ändå rekommendera Hot Torpedo 4. Det är ett spö som man inte vill sluta fiska. Känslan i det spöt är otrolig. Med det spöt kastar du utan problem ifrån tafsen till bra mycket längre än man behöver kasta med en fyra. Jag kör en SA Amplitude DT 4 och en Trout kommer säkert funka lika bra. 

https://m.youtube.com/watch?v=dNq8k2zK2fc

• Author
1 hour ago, Robiin said:

Håller själv span efter en GT 5a inte sett att det kommit till sverige än? 

Många om inte alla modeller finns i lager hos FFE och handlarna kan ta hem. 

4 minutes ago, Karl T said:

Många om inte alla modeller finns i lager hos FFE och handlarna kan ta hem. 

Vart ser du det? Jag ser bara att de kommer in i lager där 15 april 2026. 

• Author
5 minutes ago, Robiin said:

Vart ser du det? Jag ser bara att de kommer in i lager där 15 april 2026. 

Ja, om man inte beställer. Snackade med Wittlock tidigare idag … tror de uppdaterar för Scott GT i detta nu, även om man har kunnat beställa i någon vecka.

• Author

Jag tror 6an är det perfekta P&T spöet för lugna dagar vid vattnet. Det är ju dessutom kul att leka med spön som inte är 100% serious (snabba). Jag trodde R8 skulle starta en trend med lite mer laid back action när inte situationen kräver något annat.

19 hours ago Karl T sa:

Jag tror 6an är det perfekta P&T spöet för lugna dagar vid vattnet. Det är ju dessutom kul att leka med spön som inte är 100% serious (snabba). Jag trodde R8 skulle starta en trend med lite mer laid back action när inte situationen kräver något annat.

Själv velar jag mellan 4an och 5an, syftet med spöet är ju harr och öring.

Med GS 9 fots 4an har jag fått stor harr, öring runt kilot, några mindre laxar 2-3 kg och det har funkat. GS 5an är den jag fiskat mint med, men ett bra spö är det. GS 6an tog det ett tag att bli kompis med, men riktigt bra spö för större fisk. Blir det ett köp är 6an inte aktuell,                       lutar åt 8104-4🙂

Man får sova på saken, alternativ till sömn är en stadig whiskey innanför västen😂

19 minutes ago, puoltsa said:

Med GS 9 fots 4an har jag fått stor harr, öring runt kilot, några mindre laxar 2-3 kg och det har funkat. GS 5an är den jag fiskat mint med, men ett bra spö är det. GS 6an tog det ett tag att bli kompis med, men riktigt bra spö för större fisk. Blir det ett köp är 6an inte aktuell,                       lutar åt 8104-4🙂

Man får sova på saken, alternativ till sömn är en stadig whiskey innanför västen😂

Det låter som att vi har plan här. Även jag sneglar på 8104-4 :)
Tänkte att du kan ju alltid "testa" först.  

På 2025-12-29 at 13:29 Fisk sa:

Ett problem är ju att det inte finns någon metod att klassificera spön. Det är efter personligt tycke och smak.

En anledning till spöna är styvare än många föredrar är nog hur många spön testas. Man drar ut hela linan och gör ett par kast. Det här måste varit ett bra spö för det la ut hela linan så det knarrar i bromsen. När man borde börja med att kasta tafsen, sedan mata ut lite lina intaget för att se att spöt  fungerar över hela registret. 

Sedan köper många spön helt bakvänt. Man köper ett spö för att sen hitta en lina som får spöt att funka. När det rimliga är att titta på vilka flugor man vill fiska och vilka linor man då behöver. Sen hittar ett spö som funkar med dessa linor. Jag skulle säga att upplevelsen och fisket blir lite lidande när man ska fiska torrt och sedan står där med en lina i klass 7 för att få spöt att funka för en. 

Du slog huvudet på spiken,  precis så jag resonerar. 

Mig veterligen så är det aftm som alla tillverkare går på. 

Så aftm systemet är det man följer sen att man väljer att tänja på gränserna är, som jag förstår det ( som du säger ) kastar spöt långt är det bra. 

Handlarna går i fällan likväl som nybörjare. 

Själv använder jag mej av dt linor och de är i nästan alla fall rätt klassade.  Köper jag spö så tar jag med en rulle med en ex dt-5:a funkar det kanske jag köper spöt.

Håller även med dej om att kasta med tafsen och upp till 10-12 m lina utanför toppöglan. Gör spöt detta bra så slår jag till. 

Men mycket handlar om personlig smak. Spön idag hanterar olika linvikter på ett bra sätt så det finns utrymme för variation utan att det blir helt fel. 

Min personliga åsikt är att en 5:a väger ca 9g på drygt 9 m fluglina men 0,5g diff upp eller ner. 

Jad fångar mina flesta fiskar från strandkanten och 15 m ut. 

Skitfiske

Ola

Edited by mörrumsola

• Author
3 hours ago, puoltsa said:

Ja det står var och en fritt och de olika modellerna har olika syften. 

1 hour ago mörrumsola sa:

Du slog huvudet på spiken,  precis så jag resonerar. 

Mig veterligen så är det aftm som alla tillverkare går på. 

Så aftm systemet är det man följer sen att man väljer att tänja på gränserna är, som jag förstår det ( som du säger ) kastar spöt långt är det bra. 

Handlarna går i fällan likväl som nybörjare. 

Själv använder jag mej av dt linor och de är i nästan alla fall rätt klassade.  Köper jag spö så tar jag med en rulle med en ex dt-5:a funkar det kanske jag köper spöt.

Håller även med dej om att kasta med tafsen och upp till 10-12 m lina utanför toppöglan. Gör spöt detta bra så slår jag till. 

Men mycket handlar om personlig smak. Spön idag hanterar olika linvikter på ett bra sätt så det finns utrymme för variation utan att det blir helt fel. 

Min personliga åsikt är att en 5:a väger ca 9g på drygt 9 m fluglina men 0,5g diff upp eller ner. 

Jad fångar mina flesta fiskar från strandkanten och 15 m ut. 

Skitfiske

Ola

Håller med Ola om att merparten av fisken får man med ganska korta kast, i alla fall när man fiskar i strömmande vatten.

En polare som jag fiskar med en hel del, han har ett Sage Igniter och jag fiskar ofta med mitt GS 4, under alla år vi fiskat tillsammans ryms gångerna jag inte nått fisken på en hands fingrar.

Då ska det förtydligas att jag fiskar nästan aldrig i sjö, fiskar man i älv ska man ha ett spö som hanterar alla slags kast och en lina som gör det enkelt att UH kasta i trånga lägen, de är min filosofi om spöval och varför jag fiskar med spön som GS, Winston Pure och liknande

Två roliga ämnen i samma tråd. Jag funderar seriöst på en 9ft 4wt, mest för att jag söker en anledning att äga ett Scott, men också en smula för att mitt Sage LL 490 är tvådelat och mina kompisar mobbar mig när det skall packas i bilar och helikoptrar. 😄

Gillar en niofots fyra med en lite mer avslappnad aktion när det ges tillfälle att fiska på fina förhållanden. 

När det kommer till att matcha spön och linor tycker jag faktiskt att det har blivit lättare och mer transparent de senaste åren. Det är relativt enkelt att hitta igen vad linor väger på 30ft, hel klump, och hur de är taperade. Det är sällan jag läser ett spötest utan att de anger vilka linor de använder. Tycker att det ger bra parametrar för att skapa sig en egen uppfattning. 
Bättre underlag än att gissa sig till vilken ”snabb femma” och ”fin presentationslina” som passar ihop. 
(tycker inte AFTM skall överges - bra benchmark - men jag bryr mig inte så mycket om man vill kalla en 14g lina för en klass 6 så länge man redovisar vad den väger…)

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

På 2025-12-30 at 18:56 puoltsa sa:

Håller med Ola om att merparten av fisken får man med ganska korta kast, i alla fall när man fiskar i strömmande vatten.

En polare som jag fiskar med en hel del, han har ett Sage Igniter och jag fiskar ofta med mitt GS 4, under alla år vi fiskat tillsammans ryms gångerna jag inte nått fisken på en hands fingrar.

Då ska det förtydligas att jag fiskar nästan aldrig i sjö, fiskar man i älv ska man ha ett spö som hanterar alla slags kast och en lina som gör det enkelt att UH kasta i trånga lägen, de är min filosofi om spöval och varför jag fiskar med spön som GS, Winston Pure och liknande

Ja, min tanke också. 

• Author

Moro 🇳🇴