Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Scott GT

Featured Replies

5 hours ago, Karl T said:

Moro 🇳🇴 

”Jevligt, jevligt kult!”

Gediget första intryck! 😊

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

• Replies 70
  • Views 4.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ett problem är ju att det inte finns någon metod att klassificera spön. Det är efter personligt tycke och smak. En anledning till spöna är styvare än många föredrar är nog hur många spön testas.

• Robiin
    Robiin

Snabb leverans! Första intrycket är vilket spö!! Provkastade lite med rio gold elite och känns som att den matchade spöt bra. Får bli lite mer utvärdering vid fiske 😃 Nu längtar man inte mindre till H

• Tack, jag hade ett ärende i Oslo i somras. Och av en ren slump så bodde jag på ett hotell intill deras affär.  Självfallet blev det ett besök, riktigt härliga gubbar och en väldigt trevlig affär, så

Blev precis en order på en 5a! Ska bli riktigt spännande att kasta side by side med min centric 5a. 😃

13 minutes ago, Robiin said:

Blev precis en order på en 5a! Ska bli riktigt spännande att kasta side by side med min centric 5a. 😃

Riktigt avis!

Jag märker dock att jag allt för ofta tar min Centric 5.a framför min G 5.a.
Centric är så otroligt härligt spö att fiska med, och just 5.an är svårslagen.

Skulle bli spännande att höra vad du tycker.

45 minutes ago, PatrikJ said:

Riktigt avis!

Jag märker dock att jag allt för ofta tar min Centric 5.a framför min G 5.a.
Centric är så otroligt härligt spö att fiska med, och just 5.an är svårslagen.

Skulle bli spännande att höra vad du tycker.

Håller med till 110% centric 5an är magisk! Tänker att GT blir ett trevligt spö till Harr fisket 😃

Verkligen!

Jag köpte en Centric 6.a, den utan FB, förra året, matchar den med en SA Infinity.
Och kan verkligen rekommendera, den är nästan snäppet vassare än 5.an.

Ska bli kul att höra sen vilken linan du matchar till GT 5.an.

14 minutes ago, PatrikJ said:

Verkligen!

Jag köpte en Centric 6.a, den utan FB, förra året, matchar den med en SA Infinity.

Bra tips! Har också centric 6 utan fb och har inte funnit the perfect match på den. Så den linan ska jag prova!

Till GT blir det att prova rio gold elite & cortland peach.

6 hours ago, Robiin said:

Bra tips! Har också centric 6 utan fb och har inte funnit the perfect match på den. Så den linan ska jag prova!

Till GT blir det att prova rio gold elite & cortland peach.

Tycker att SA Infinity är jäkligt nice till torrfluga på spön med lite mer pondus. Har den i tre olika klasser. Men om jag skulle beskriva en annan lina som den är mest lik skulle jag säga Rio Gold. Jag håller dock infinity som strået vassare och ett bättre val till snabba spön.

Jag har inte provat GT, men om jag utgår från de spön jag har som jag tror ligger i närheten, så hade jag rekommenderat att testa SA VPT 2.0.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

7 hours ago, Troutman said:

Tycker att SA Infinity är jäkligt nice till torrfluga på spön med lite mer pondus. Har den i tre olika klasser. Men om jag skulle beskriva en annan lina som den är mest lik skulle jag säga Rio Gold. Jag håller dock infinity som strået vassare och ett bättre val till snabba spön.

Jag har inte provat GT, men om jag utgår från de spön jag har som jag tror ligger i närheten, så hade jag rekommenderat att testa SA VPT 2.0.

Har provat vpt 1.0 Och den gillade jag inte alls. Är det stor skillnad på 2.0?

Om du gillar Infinity / längre baktapering, prova SA Trout. Den sitter som en smäck på lite mindre snabba spön. Den är inte 1/2 klass tyngre.

Kör den på mitt G

6 minutes ago, PatrikJ said:

Om du gillar Infinity / längre baktapering, prova SA Trout. Den sitter som en smäck på lite mindre snabba spön. Den är inte 1/2 klass tyngre.

Kör den på mitt G

Hört gott om den men inte provat. Funkar den även till lite förtyngda nymfer?

Jag har enbart fiskat torrt med den linan, visst har jag fiskat lite med nymfer, men inte inriktat fiske med större / tyngre flugor och indikator.
Och det fungerar bra att kasta nymfer också.

Fiskar Trout på mitt 905 G, och den är väldigt delikat. Långa tafsar, mjuka kast, laddar från första metern.
Väldigt fina presentationer. Och linan sitter som handsken på medium / mjukare spön som gillar true to weight-linor.

Kan tänkta mig att ett Scott GT matchar perfekt!

Gillar du linor med längre baktapering / SA Infinity, testa Trout.
SA VPT 2.0 kommer passa minst lika bra om du föredrar den taperingen.

Har du vägarna förbi Stockholm i maj så finns spö och lina för test :)

Tack för input 😃 får bli att införskaffa en trout. Har även gold, peach & mpx i klass 5. Mpx kommer inte gifta sig med detta spö men funkar otroligt bra på centric 5 och R8 vid strömmande fiske och våt prylar.

Tack för erbjudandet men är tyvärr sällan i huvudstaden. Men har hört fler hylla trout så får bli ett köp helt enkelt 😃

6 hours ago, Robiin said:

Har provat vpt 1.0 Och den gillade jag inte alls. Är det stor skillnad på 2.0?

Ingen större skillnad. Glidet är mycket bättre på 2.0

21 hours ago, PatrikJ said:

Verkligen!

Infinty på centric 6 .passar inte mig. Men sa vpt 2.0 .även på r8 690.

Edited by HansKlinga

18 hours ago, Robiin said:

Hört gott om den men inte provat. Funkar den även till lite förtyngda nymfer?

Trout är en jättetrevlig presentationslina för torrt och smått, har ett par tre stycken, finns det utrymme att sträcka ut 20m SA Trout i ett bakkast är det en svårslagen lina. Men jag skulle ha valt Infinity om jag ville att linan skulle hantera både torrfluga och förtyngda nymfer lika bra.

Som Hans har sagt så skiljer taperingen inte så mycket mellan VPT och VPT 2.0, spetsen är lite brantare taperad på 2.0. Jag gillar taperingen, framförallt för att linan rollkastar exceptionellt bra.

Coatingen på alla SA’s Amplitude linor är grymt bra. Jämfört med Mastery Trout och Mastery VPT är det en stor skillnad. Ännu större om jag jämför med Gold och Peach.

Snabb leverans! Första intrycket är vilket spö!! Provkastade lite med rio gold elite och känns som att den matchade spöt bra. Får bli lite mer utvärdering vid fiske 😃 Nu längtar man inte mindre till Harr fisket om 3,5 vecka....

20260507_162659~2.jpg

• Author
2 hours ago, Robiin said:

Snabb leverans! Första intrycket är vilket spö!! Provkastade lite med rio gold elite och känns som att den matchade spöt bra. Får bli lite mer utvärdering vid fiske 😃 Nu längtar man inte mindre till Harr fisket om 3,5 vecka....

20260507_162659~2.jpg

Grattis Robin! Ser ut som peak Scott!

På 2026-05-07 at 19:24 Karl T sa:

Grattis Robin! Ser ut som peak Scott!

En femma?

4 hours ago, mörrumsola said:

En femma?

Jajemen! Den som är lite kortare än 9fot 😃

På 2026-05-09 at 16:27 Robiin sa:

Jajemen! Den som är lite kortare än 9fot 😃

👍