Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Scott Sector

Featured Replies

Någon som har beställt ett Sector på det senaste? 

Fick mitt första den 6de december 2025 och då var dem ringarna på tippen snett. Idag fick jag mitt utbytesspö och där har jag exakt samma problem .. igen. 

Någon som har haft liknande erfarenhet? Är helt klart otroligt besviken. Speciellt när det är mitt första Scott spö. 

Edited by TheButcherTato

13 hours ago, TheButcherTato said:

Fick mitt första den 6de december 2025 och då var dem första tre ringarna på tippen snett. Idag fick jag mitt utbytesspö och där har jag exakt samma problem .. igen. 

Foto?

• Author

Första spöt

IMG_2226.jpeg

IMG_2225.jpeg

• Author

Andra spöt

IMG_2795.jpeg

IMG_2794.jpeg

IMG_2788.jpeg

Är det pricken för linjering som är målad på fel ställe?

Tycker det ser ut som toppen är vriden vid montering och toppöglan som kanske inte är helt rakt monterad. 

• Author

Det är riggat rätt av mig om du menar det. Skickades till FFE och dem bekräftade det samt berättade för mig att det fanns något annat problem och att jag ska få ett nytt spö. 

Fick som sagt ett helt nytt spö och dem första två öglorna samt tippöglan är snett monterade. 

Edited by TheButcherTato

34 minutes ago, TheButcherTato said:

Det är riggat rätt av mig om du menar det. Skickades till FFE och dem bekräftade det samt berättade för mig att det fanns något annat problem och att jag ska få ett nytt spö. 

Fick som sagt ett helt nytt spö och dem första två öglorna samt tippöglan är snett monterade. 

Ja då är det riktigt illa.

• Author

Ja, det är verkligen illa. 

Kvaliteten kändes inte som den borde vara. Om jag ska vara helt ärlig så kändes kvaliteten sämre än det man får från andra premium märken. Man betalar över 12 papp och sen ska man hålla på såhär i nästan två månader. Jag för min del har nu returnerat samt makulerat den och ska förmodligen inte köpa något från Scott igen. Vill inte påstå att jag aldrig kommer göra det igen, men som det ser ut nu så kommer jag hålla mig till mitt Asquith.

Känns verkligen extraordinärt. De är ju second to none (men kanske i paritet med Winston) när det gäller kvalitet och detaljorientering. Typ lika förvånande som om något element på en Rolex-urtavla skulle vara skevt ditsatt. Min gissning är att det här slår ner som en bomb internt. 

• Author

Helt ärligt, som första gångs köpare från Scott så fick jag absolut inte denna känslan och upplevelsen. Holken fanns material från rullningen kvar, tuben hade repor på sig, ringarna som nämndes ovan och sen hade jag även träspån på tuben (förmodligen från stationen där man slipar handtaget). Mind you - på båda exemplaren!

• Author

Liksom när jag jämförde med mitt Asquith och tittade igenom ringarna så var dem spikrak. Det kändes som att man tittar igenom en ring då dem var så pass bra aligneade. 

Skarven är inte heller Scott-nivå eller ens budgetnivå. 

Fritt spekulativt så sker det någon förändring internt ev med ersättare från Orvis som fasas in och Bartschi som kanske inte har ögonen på bollen eller någon annan form av uppror internt kanske för ändring av ”succession”. 

Har svårt att se att det skulle vara någon leverantörs-issue för alla har typ samma 2-3 leverantörer av grafit och resiner, och det skulle ha visats under QC.

Har nog tittat på närmre 20 spön ingående och det har heller aldrig nämnts något negativt i amerikanska forum vad jag har sett. 

Edited by Karl T

• Author

Oavsett vad så är det helt ofattbart för mig hur såna spön kan gå igenom kvalitetskontrollen. Det är verkligen inte ens budgetnivå.

Förmodligen är det någon blandning av allt det du nämnde, men för min del - nej tack. I’m out. 

Blir något Sage spö istället 😁

Edited by TheButcherTato

Detsamma har hänt mig med två spön från Winston när B3x kom på marknaden, lösa korhandtag, rullfäste och en toppögla som satt typ 45° fel..

Jag lackade ur när jag fick tillbaka spöet från Winston och toppöglan satt snett.. fick till svar att dom hade mexikanska arbetare som satt ihop spöna😂😂

Fick ett gäng kepor som plåster på såren, har tre oanvända kvar än🙂

Edited by Mats.J

Skickat från min Zinclair ZX81

• Author

Glädjande att höra att jag är inte ensam om detta, men förstår dig till fullo. 

Jag var otroligt arg på att jag behövde vänta i veckor bara för att sen få samma (om inte sämre) kvalitet…

Så här långt när jag köpt nya premium spön är det bara Hardy som levererat kvalitet av låg kvalitet.

Övriga spömärken får godkänt🤙

Bästa garantierna på relativt nya spön verkar Vision ha.

Knäckt två Vision spön, det första rök av vid första kastet, 1-2 veckor senare hade jag en ny del.

Andra gången ett spö jag fiskat med i två år, ett nymfspö, råkade få på en 5 kg lax och knäckte spöet vid landning av fisk, en vecka sen hade jag en ny spö del.

Om alla andra spötillverkare har samma service på knäckta spön är det bara att gratulera, men vad jag läser verkar det inte vara så

12 hours ago, puoltsa said:

Bästa garantierna på relativt nya spön verkar Vision ha.

Knäckt två Vision spön, det första rök av vid första kastet, 1-2 veckor senare hade jag en ny del.

Andra gången ett spö jag fiskat med i två år, ett nymfspö, råkade få på en 5 kg lax och knäckte spöet vid landning av fisk, en vecka sen hade jag en ny spö del.

Om alla andra spötillverkare har samma service på knäckta spön är det bara att gratulera, men vad jag läser verkar det inte vara så

Skulle säga att min erfarenhet av scott & sage är snarlik servicen du fått av Vision 👍 

Korkhandtaget släppte på mitt scott Radian. Fick tillbaka spöt efter 2v. 

Knäckte toppen på mitt sage X. Skickade in topp delen och den nedanför. Fick ny del efter 2-3v 😃

• Author

Då ser man hur olika det kan vara. Aldrig haft något problem med Hardy och är längst upp för mig när det kommer till kvalitet dock Vision ej godkänt för min del 😅 behövde ett reservdel för en rulle. Tog dem 3 veckor att svara och 4 veckor  att leverera. 

De enda prylarna jag har fått reklamera har varit en Vision Vibe där coatingen sprack typ direkt och när man var ung och dum och köpte ”märkestafsar” i nylon med låg lageromsättning = sköra.

Nu håller jag mig till linor från SA och tafsar från Sameo = inga nasty surprises där heller. 

Jo, på spinnsidan, även Stella. 3 stycken! Skorrade vid leverans men jag ville ha en TYST som jag fick så småningom. 

Edited by Karl T
Skorra? Mekaniskt ljud vid invevning …

• Author

Ska dock tillägga att jag inte handlar så mycket från Vision överlag – men deras MERI-lina är verkligen topnotch. Har fiskat med den i två säsonger nu i alla möjliga förhållanden, dragit den över sten och elände, och den har fortfarande inte spruckit eller krackelerat. Bara att smörja lite då och då och köra vidare. Den gillar jag starkt.

• Author
1 hour ago Karl T sa:

De enda prylarna jag har fått reklamera har varit en Vision Vibe där coatingen sprack typ direkt och när man var ung och dum och köpte ”märkestafsar” i nylon med låg lageromsättning = sköra.

Nu håller jag mig till linor från SA och tafsar från Sameo = inga nasty surprises där heller. 

Riktigt trist när grejer inte håller måttet direkt ur förpackningen – man vill ju bara ut och fiska, inte reklamera. Kul att du hittat alternativ som funkar bra, alltid skönt när man kan lita på prylarna och bara fokusera på fisket.