Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HITTADE MINA ÄLSKLINGAR!!!

Featured Replies

Håller fortfarande på med att få ihop mitt nya flugbindningsrum och har accepterat att en del gått förlorat i flytten... och säkert försvunnit under dom år man inte bundit också. Men det var speciellt EN sak jag hade svårt att acceptera förlusten av... "vad som helst men inte det"... och jag har letat som en galning. Idag såg jag i en ihoptejpad plastask, en annan plastask, med en påse i... som i sin tur hade en TOM påse i.

"Hmmmm... är den så tom som den ser ut?"... och det var den inte. Mina älsklingar!!!

Någon gång detta år ska det ske... men måste bli överens med 14-krokarna först. Inte värt att vara överambitiös. Ett steg i taget. 😂

32.jpg

Bra att du ringade in dina laxkrokar så att det går att se vad bilden föreställer! :D

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

6 hours ago Runarsson sa:

Laxkrokar för den som är snål med material... men kan kosta på sig huvudvärkstabletter. 😂

Laxkrokar för den som är snål med material... men kan kosta på sig huvudvärkstabletter. 😂

21 hours ago Runarsson sa:

Håller fortfarande på med att få ihop mitt nya flugbindningsrum och har accepterat att en del gått förlorat i flytten... och säkert försvunnit under dom år man inte bundit också. Men det var speciellt EN sak jag hade svårt att acceptera förlusten av... "vad som helst men inte det"... och jag har letat som en galning. Idag såg jag i en ihoptejpad plastask, en annan plastask, med en påse i... som i sin tur hade en TOM påse i.

"Hmmmm... är den så tom som den ser ut?"... och det var den inte. Mina älsklingar!!!

Någon gång detta år ska det ske... men måste bli överens med 14-krokarna först. Inte värt att vara överambitiös. Ett steg i taget. 😂

32.jpg

För en som inte vet, vd speciellt med dessa krokar

9 minutes ago, puoltsa said:

Tja, dom verka rätt små?🥳

5 minutes ago Matte sa:

Tja, dom verka rätt små?🥳

Vi är olika i vår herres hage, storlek 6 på torrisarna🙂

IMG_0843.jpeg

IMG_0842.jpeg

• Author
2 hours ago puoltsa sa:

Mustad 277, storlek #32 klassas som "Holy Grail" bland krokar. Värdens minsta krok (sägs det, jag vet inte)... handgjorda... guldpläterade... utmaningarnas utmaning att binda på... och idag, utmaningarnas utmaning att ens få tag på. Tiemco 518 #32 är liten och svår att binda på, men i jämförelse med Mustads verkar den stor. Hans Weilenmann kallade Tiemco's för "The Big Iron". 😂

Jag älskade att binda på små krokar när jag höll på som mest, inte för fiskets skull utan bara för utmaningen (inte många "flugfiskeintressanta" insekter blir särskilt imitativt på storlek #32). Jag höll på länge med Tiemco's och 2008 var jag och band på flugfiskemässan i Nederländerna. Jag stod och pratade med några bindare och vi började prata om #32-or och när det kom fram att jag var en sån här "mikronörd" tog Ulf Pierrou tag i min arm, ledde mig tvärs över rummet fram till en kille... som visade sig vara Ole Bjerke från Mustad. Snacka om att vara på rätt plats vid rätt tid. På gränsen till ironi. Jag hade försökt få tag på en sådan där så länge... och helt plötsligt var det "Hit ska du gå för att få vad du vill ha". Ole lovade att skicka mig några av dessa krokar och några veckor senare damp det ned ett kuvert i postlådan, med en plastpåse innehållande 8 krokar jag knappt kunde se.

För att binda på den blev jag tvungen att först binda en bit tråd runt krokböjen (innan jag ens tog upp den ur påsen) så jag skulle kunna hitta den om jag tappade den på golvet. Bindtråd att använda till flugorna fick jag göra själv, genom att ta en vanlig bindtråd, separera ut några enstaka fibrer... och sedan vara jäkligt lätt på handen. Det tog några försök med brusten bindtråd innan jag kom på att jag kunde använda GSP-tråd (superstark)... och då hittade jag en balans mellan acceptabel styrka och acceptabel storlek. Uppoffringen blev GSP-trådens dåliga töjbarhet, som gjorde det lite svårare att binda. Jag tyckte jag hanterade mikrobindandet ganska bra, men med en sådan där krok i städet var man inte kaxig. Här är bilder på flugorna som bands på dom med bra bilder på krokstorleken i JÄMFÖRELSE med Tiemco's 32:a. (För bilder på flugor bundna på "The Big Iron", se min hemsida där jag lagt ut några bilder: https://www.swedneckflyfishing.com/32s.htm)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

19 hours ago Runarsson sa:

Mustad 277, storlek #32 klassas som "Holy Grail" bland krokar. Värdens minsta krok (sägs det, jag vet inte)... handgjorda... guldpläterade... utmaningarnas utmaning att binda på... och idag, utmaningarnas utmaning att ens få tag på. Tiemco 518 #32 är liten och svår att binda på, men i jämförelse med Mustads verkar den stor. Hans Weilenmann kallade Tiemco's för "The Big Iron". 😂

Jag älskade att binda på små krokar när jag höll på som mest, inte för fiskets skull utan bara för utmaningen (inte många "flugfiskeintressanta" insekter blir särskilt imitativt på storlek #32). Jag höll på länge med Tiemco's och 2008 var jag och band på flugfiskemässan i Nederländerna. Jag stod och pratade med några bindare och vi började prata om #32-or och när det kom fram att jag var en sån här "mikronörd" tog Ulf Pierrou tag i min arm, ledde mig tvärs över rummet fram till en kille... som visade sig vara Ole Bjerke från Mustad. Snacka om att vara på rätt plats vid rätt tid. På gränsen till ironi. Jag hade försökt få tag på en sådan där så länge... och helt plötsligt var det "Hit ska du gå för att få vad du vill ha". Ole lovade att skicka mig några av dessa krokar och några veckor senare damp det ned ett kuvert i postlådan, med en plastpåse innehållande 8 krokar jag knappt kunde se.

För att binda på den blev jag tvungen att först binda en bit tråd runt krokböjen (innan jag ens tog upp den ur påsen) så jag skulle kunna hitta den om jag tappade den på golvet. Bindtråd att använda till flugorna fick jag göra själv, genom att ta en vanlig bindtråd, separera ut några enstaka fibrer... och sedan vara jäkligt lätt på handen. Det tog några försök med brusten bindtråd innan jag kom på att jag kunde använda GSP-tråd (superstark)... och då hittade jag en balans mellan acceptabel styrka och acceptabel storlek. Uppoffringen blev GSP-trådens dåliga töjbarhet, som gjorde det lite svårare att binda. Jag tyckte jag hanterade mikrobindandet ganska bra, men med en sådan där krok i städet var man inte kaxig. Här är bilder på flugorna som bands på dom med bra bilder på krokstorleken i JÄMFÖRELSE med Tiemco's 32:a. (För bilder på flugor bundna på "The Big Iron", se min hemsida där jag lagt ut några bilder: https://www.swedneckflyfishing.com/32s.htm)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Har du fiskat med flugorna som är bundna på minsta kroken, tafs spets 0,08, kanske

Vad har du använt som hackel på dagsländeknottet?

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

• Author
1 hour ago puoltsa sa:

Har du fiskat med flugorna som är bundna på minsta kroken, tafs spets 0,08, kanske

Går inte ens att knyta en tafs till dom där. Platsen för en tafs som verkligen kan hålla flugan finns bara inte. Eftersom kroken är av modellen spade-end, måste tafsen knytas runt ett bart krokskaft... och det är inte mycket mer än 1 mm krokskaft du har att binda flugan på, så att lämna något av krokskaftet och göra flugan kortare finns det inte tal om.

Dom är inte ens hanterbara nog att försöka knyta något runt. En vän från USA, Don Ordes, var en mästare åt bägge håll. Han band en Royal Coachman med originalmaterialen på en #32. Åt det andra hållet band han "monsterflugor" och sålde som prydnader. Jag fick en Monster Muddler av honom, som nu står på flugbindningsbänken. Men den levererades med tafsspets... ungefär lika grov som hans Royal Coachman är lång. 😮

20260103_174542.jpg

20260116_195353.jpg

1 hour ago Runarsson sa:

Hittade inget hackel som passade. Det närmaste jag kom var ett påfågelherl. 🤪

Här hittar du det du söker 😁 (kände mig bara tvungen, sorry 😉)

image.jpeg.74373a50f287a1961e5eb946f3fbf438.jpeg

Helt sinnes att du ens får till d på den nivån 👍😊

• Author
9 minutes ago Krippax sa:

Här hittar du det du söker 😁 (kände mig bara tvungen, sorry 😉)

image.jpeg.74373a50f287a1961e5eb946f3fbf438.jpeg

Helt sinnes att du ens får till d på den nivån 👍😊

'Får' är nog fel ord att använda. Jag räknar med några månaders repetition innan jag fått fingrarna att samarbeta igen. Det här har varit precis som med kondition och uthållighet. Det går inte att träna upp sig och sedan sätta sig i fåtöljen och förvänta sig att det ska finnas kvar 10+ år senare. Idag känner jag mig som en nybörjare igen. 😰

En fråga, helidiotisk antagligen, men…

Hur står sig vanligt hår i hållfasthet jämfört med det du använder när du binder? Jag har funderat på detta själv ibland nämligen när jag är inne o pillar på det som du nog hade benämnt som ”the extra super big iron”…

😊

Edit: Har full förståelse för hur jävla svårt detta måste vara… Det jag ville säga att jag är imponerad… Det ser smått ut på bild, vilket väl innebär att det är som att fota en sån där fisk man aldrig glömmer, fast tvärtom 😁

Edited by Krippax

• Author
19 hours ago Krippax sa:

En fråga, helidiotisk antagligen, men…

Hur står sig vanligt hår i hållfasthet jämfört med det du använder när du binder? Jag har funderat på detta själv ibland nämligen när jag är inne o pillar på det som du nog hade benämnt som ”the extra super big iron”…

😊

Edit: Har full förståelse för hur jävla svårt detta måste vara… Det jag ville säga att jag är imponerad… Det ser smått ut på bild, vilket väl innebär att det är som att fota en sån där fisk man aldrig glömmer, fast tvärtom 😁

Det där får du nog förtydliga lite...

Menar du 'vanligt hår' (människohår)... som bindtråd? Och jämfört med det jag använder när jag binder småflugor (GSP-tråd)?

... och jo, man gör vad man kan för att få det att se lite mer imponerande ut. Precis som man håller fisken framåt med raka armar för att "förstora" den på bilden, använder man alltid sitt största finger på bilder för att "förminska" flugan. 🤣

nedladdning.jpeg

Ja, precis… Människohår.

Vi är ju nere på så smått så d e nästan overkligt ju… Människorhår är relativt starkt… Men hur står det sig jämfört med GSP-tråd? Som sagt, säkert en helidiotisk fråga, men eftersom jag är nyfiken så chansar jag, och med lite tur så lär jag mig något 😁

🤔

Edited by Krippax

Jag tror att jag hittade rätt nu, och gsp tråd är såklart starkare… jag fick inte ihop gogglingen på så tunt material bara, förvånad över att det ens existerar faktiskt… 😊👍

Edited by Krippax

• Author
5 minutes ago Krippax sa:

Ja, precis… Människohår.

Vi är ju nere på så smått så d e nästan overkligt ju… Människorhår är relativt starkt… Men hur står det sig jämfört med GSP-tråd? Som sagt, säkert en helidiotisk fråga, men eftersom jag är nyfiken så chansar jag, och med lite tur så lär jag mig något 😁

🤔

Människohår har jag aldrig provat att binda med och ser heller ingen anledning. Människohår är "begagnat" och därför mycket opålitligt. Finns enligt mig ingen anledning att chansa, när bindtråden är tillverkat i syfte att vara pålitligt... hållbarare, smidigare. Dessutom behöver man ju en bit för att binda en fluga. Det går inte nödvändigtvis åt särskilt mycket till en fluga i den där storleken, men man behöver ändå en bit för att kunna flytta runt händerna under bindandet... och ju längre hårstrået är, desto äldre (mer begagnat) kommer det att vara.

Köper d 👍… Hade ingen aning om att d ens fanns sån här tråd… Men nu vet jag 😊

• Author
7 minutes ago Krippax sa:

Jag tror att jag hittade rätt nu, och gsp tråd är såklart starkare… jag fick inte ihop gogglingen på så tunt material bara, förvånad över att det ens existerar faktiskt… 😊👍

GSP-tråd är en tråd man bör ha i sin trådsamling oavsett om man binder småflugor eller inte. En mycket bra tråd (tillsammans med kevlartråd) till att använda när man spinner hjorthår.

3 minutes ago Runarsson sa:

GSP-tråd är en tråd man bör ha i sin trådsamling oavsett om man binder småflugor eller inte. En mycket bra tråd (tillsammans med kevlartråd) till att använda när man spinner hjorthår.

Hajjar, får köpa en sån nån dag då, och återkomma med nåt Micro-knytt framöver 😁

Fridens

🫡

• Author

För mycket prat om småflugor nu... kunde inte längre hålla mig borta från den krokavdelningen. Alla förutsättningar för att lyckas saknades. En 13-årspaus från bindandet är tillräckligt för att misslyckas, men jag har även haft ett epilepsianfall tidigare idag och har fortfarande inte hämtat mig... och har dessutom hunnit med ett par glas whiskey. Jag gick in i flugbindningsrummet och siktade på att binda ett par #14 (trots dubbelseende).... men det slutade i en #28. En vanlig hacklad torrfluga. Men nu är det nog dags att vila ett tag. Det var inget som gjorde huvudvärken bättre. 😂

första.jpg

I vanliga fall skulle jag säga:

Den där kommer att fånga fisk!

Men fan, #28??? 😁 14 kan jag relatera till 😂

Är det bara för bindandets skull? Vilket jag absolut kan förstå 😊, men fiskar du dessa minikreationer eller är det endast kreativt utlopp? 

Vi är inne på så smått så jag blir genuint intresserad… 

Hoppas huvudvärken börjar ge sig…

Mvh,

K

Edited by Krippax

• Author
16 hours ago Krippax sa:

I vanliga fall skulle jag säga:

Den där kommer att fånga fisk!

Men fan, #28??? 😁 14 kan jag relatera till 😂

Är det bara för bindandets skull? Vilket jag absolut kan förstå 😊, men fiskar du dessa minikreationer eller är det endast kreativt utlopp? 

Vi är inne på så smått så jag blir genuint intresserad… 

Hoppas huvudvärken börjar ge sig…

Mvh,

K

Nu är det mest för bindandets skull... och läkarorder att skaffa mig ett TILL fritidsintresse. Mitt största fritidsintresse har på senare tid sammanfallit med arbetslivet och det har inte visat sig hälsosamt. Nu vill sambon och ungarna att jag ska börja binda igen... eller göra åtminstone NÅGOT annat, som tar 'jobb' ur huvudet. 

Förr upptog flugbindning mitt hela liv och "ibland fiskade jag på sidan om" 😅. Fiska vet jag inte om det kommer till den här gången. Igår var jag ut och råkade ta ut mig med snöskyffeln och kunde ha dött på bakgården... men dom hann komma hem och hittade mig i tid. Måste börja må lite bättre innan jag ställer mig ensam vid en vattenlinje (jag är t.o.m. bannlyst från badkaret). Drunkna går fortare än att frysa ihjäl i en snödriva. Men tar jag upp bindarintresset igen kanske jag börjar må lite bättre... och kanske en dag även vågar ställa mig vid vattnet igen. Vi får se vad det leder till.

Men för mig har det där med 'kreativt utlopp' alltid legat varmt om hjärtat... "göra bara för att se om jag kan" (fiska eller inte fiska). Galenskaperna hittar jag nog i alla fall tillbaka till.

party_couple.jpg

harley_hopper1.jpg

nopper_hopper1.jpg