Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förvaringstips!!!

Featured Replies

Jag har tänkt gjort om mitt flugbindningsrum denna gång. Göra det mer organiserat med fler och mindre lådor (Temu väntar). Allt ska bli lättare att hitta, så jag har även tänkt utnyttja det VERTIKALA lite mer än jag gjort förr... och fick en lågprisidé som knäcker Temu. Jag satt och tänkte "Vad HAR jag redan som kan användas"... och var man än sitter här idag, sitter man med minst en flyttkartong framför sig. Där satt den. FLYTTKARTONGER. Skitbra. Tjocka, flera lager, en knappnål sitter redan stadigt direkt i. Där hade jag snabbt ett par flashhängare och en Scintillavägg. Sånt där man har mycket olika av, packat tillsammans, så när man ska ha "just den" hittas den aldrig.

"Kanske ska passa på att slänga upp lite hackel också." Som det ligger nu, ett berg hackelskinn packat i tre stora lådor, är det ju rena paradiset för skadedjur... som föredrar dagens förvaring... mörka skrymslen och packat tillsammans. Fritt fram att äta både ostört och bekvämt och lätt kunna hoppa från nacke till nacke och smaka sig fram till den godaste. Slut på det nu...

Hackelskinnen väger dock lite mer, men kartongstrimlor och tejp duger fortfarande. Upphängning med krokar och wire i stället för knappnålar (och var lite frikostigare med tejpen). För den som fortfarande undrar... nej, jag skiter totalt i om det är snyggt eller inte. Det är nog snarare lite extra fult... för att förtydliga HUR MYCKET jag skiter i det. 😅 Hänger det kvar görs vad som önskats... och har även kostat ungefär vad som önskats.

... och jag har några flyttkartonger kvar. Detta var bara början. 👌

20260122_211350.jpg

20260122_211417.jpg

20260122_211403.jpg

20260122_170049.jpg

20260122_211453.jpg

En behöver inte vara såå ..noga! ..bara en hittar själv.:rolleyes:

IIII.jpg

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

• Author

Sådär kan det se ut på min bänk också... med material till en eller två olika flugor. Jag ser inte ett hackel på ditt bord. Hänger dom på väggen... eller ligger dom kanske I frysen hos dig också. 🤣

Men när även andra börjar hitta fortare än en själv är det dags att tänka om. Fåglar ömsar inte skinn  ser man ömsskinn har man fler arter än man vill ha där. Då är det dags att tapetsera om... och medan man håller på kan man ju fylla ut med lite flashigare grejor.

Den flugbindare som inte drömt mardrömmar om skadedjur har aldrig köpt kvalitetshackel. 😅

För mig är det plastlådor och bitar av cederträ i lådorna som gäller för prylarna, sen tenderar det att växa igen på skrivbordet och då är det dags för en fredags whiskey och städning😂

IMG_1901.jpeg

IMG_1902.jpeg

• Author
På 2026-01-23 at 09:50 puoltsa sa:

För mig är det plastlådor och bitar av cederträ i lådorna som gäller för prylarna, sen tenderar det att växa igen på skrivbordet och då är det dags för en fredags whiskey och städning😂

Plastlådor är det för mig också. Nu ska det dock bli FLER och MINDRE. Jag har ett system, "materialtyper", men det är fortfarande bara ett uppdelat kaos och man hittar aldrig något på en gång. Så jag ska röja runt på Temu snart. Där finns mycket skit... som inte BEHÖVER vara märkesgrejor. Det är praktisk förvaring jag söker och det klarar dom av. Kvalitetsförvaring tvivlar jag på att det är, men det finns "grejor och grejor". Min förvaring är ingen högprisförvaring idag heller och har aldrig varit. Dom flesta plastlådorna där är genomskinliga... perfekt... bättre än mitt. Många sådana ska det bli. Bättre organisation och snabbare att hitta.

Dom har mycket flugbindningsgrejor också. Städen och saxarna betalar jag gärna lite extra för, från andra... och vet att jag får riktiga grejor. Men spolhållarställ, verktygsställ, plastlådor... det finns hur mycket som helst där som DUGER GOTT OCH VÄL. Dom har ett verktygsställ där, identiskt med det populära Renzetti-foamstället (för 400). Men på Temu kostar det 150 spänn och enda skillnaden jag ser är att den saknar texten 'Renzetti'. Jag ska dock köpa ett större, i tre våningar, för 200... eller kanske rentav kosta på mig det där "lite lyxigare" i trä... för 250. 😂

Edit: ... och det var cederträ som gällde även för mitt hackel. Jag köpte en säck cederspån och hela bottnarna på dom där lådorna var täckta av spån. Men det där har ett utgångsdatum och "tröttnar" efter ett tag. Ceder är något man måste underhålla för att det ska vara värt något. Spån byter man ut mot nytt. Cederbitar kör man lite lätt med sandpapper några gånger om året för att hålla "vid liv". Men inget av detta gjordes under min paus. Hela intresset hade ju lagts på is. Cederspånen som fyllde lådbottnarna var samma spån som funnits där i över 10 år... torrare än grannens humor... så nu fanns det gäster också, som inte längre brydde sig det minsta om det... i alla tre lådorna. Så luta dig inte bara mot ordet 'ceder'... det ska hänga ihop med ordet 'FRÄSCHT' för att vara värt något. Att tro för blint på det gör det till rena dödsfällan.

• Author

... och JAG tyckte JAG var genialisk. Jag tyckte kartong var skitsmart eftersom man kan hänga upp mycket utan att behöva slå en enda spik i väggen. Nu ser jag hur Don gjorde sin "Whiting Wall". På en gammal bild från hans flugbindningsstudio upptäckte jag nu hans upphängningsteknik... när jag såg ett par ställen där inget hängde... något jag missat förr.

SPALJÉ!!!

MYCKET stadigare än kartong... och där kan man även använda spikar som upphängning... men fortfarande utan att behöva slå dom i väggen. Det ska jag ersätta min egen kortlivade upphängning med.

post-4585-1220523243.jpg

Spaljé låter smart 👍

Kanske kunde kombinera med s-krokar ist för spik 🤔

image.jpeg.e12fd6a7c80aa63bb48643ded1a0f7bb.jpeg

Kanske inte funkar om du har lika mycket som Don som skall upp på väggen dock 😁

• Author

S-krokar tror jag inte på när det kommer till spaljé. Även krokarna ska ju hängas upp på något. Spaljé har ju en viss tjocklek. Möjligen ett tunnare galler i kombination med S-krokar. Jag tog med mig hatthyllan från den gamla lägenheten... 2 galler på den. DEN kan man slakta och kombinera med S-krokar. Men det finns ju andra krokar till en spaljé... billiga. Jag har ju redan använt krokar till mina hackel... tavelkrokar, som är gjorda för en liten spik. I kartongstrimlorna hänger dom idag med en wire-loop.

Låter som du e på väg mot en proffslösning 👍😊

• Author
4 hours ago Krippax sa:

Låter som du e på väg mot en proffslösning 👍😊

Den här gången ska jag satsa lite mer på själva bindutrymmet OCKSÅ ("utbudet" finns ju redan). I flytten tog jag med min röra och återskapade samma typ av röra här. Men det är inte en bekväm röra. Få lådor med mycket olika i varje. Allt är dessutom proppfullt och jag har aldrig tyckt om det. Man hittar aldrig något... trots att man vet "i vilken låda" den ligger... i den med alla andra sorters hår av samma hårtyp (och alltid under allt). FLER men MINDRE lådor... och upp med så mycket som möjligt på väggar och hängare så det är synligt direkt, utan att man behöver gräva efter det... och så man faktiskt kommer ihåg att det existerar. Med grejorna framför ögonen blir det även lite lättare att få nya idéer. "Hmmm... vad kan jag använda till det där? DET DÄR... eller kanske DET DÄR!!!"

On 1/24/2026 at 3:33 PM, Runarsson said:

S-krokar tror jag inte på när det kommer till spaljé. Även krokarna ska ju hängas upp på något. Spaljé har ju en viss tjocklek. Möjligen ett tunnare galler i kombination med S-krokar. Jag tog med mig hatthyllan från den gamla lägenheten... 2 galler på den. DEN kan man slakta och kombinera med S-krokar. Men det finns ju andra krokar till en spaljé... billiga. Jag har ju redan använt krokar till mina hackel... tavelkrokar, som är gjorda för en liten spik. I kartongstrimlorna hänger dom idag med en wire-loop.

du kanske kan sätta lite putsnät på spaljen? 
Det är väl kanske inte svinbilligt att köpa - men det borde gå att finna lite spillbitar om du har rätt kontakter? 
Det borde ju bli rätt ok att hänga ovan nämnda s-krokar i...

Inte fiskelustig längre.

4 minutes ago, Henka said:

du kanske kan sätta lite putsnät på spaljen? 
Det är väl kanske inte svinbilligt att köpa - men det borde gå att finna lite spillbitar om du har rätt kontakter? 
Det borde ju bli rätt ok att hänga ovan nämnda s-krokar i...

https://tilesrus.se/produkt/armeringsnat-1150x750-25mm/?gad_source=1&gad_campaignid=23257859654&gbraid=0AAAABCBzfC5QDbOf8_t0j5Y0CXCaKIIYX&gclid=Cj0KCQiA4eHLBhCzARIsAJ2NZoLUS1xabPhlbbD_A2HFqdy62Va5i6B89ck_CjC4gGqhAvfIoJdvKCEaAkDHEALw_wcB

Perfekt