February 9Feb 9 comment_2011547 Hej! Är ny här på forumet. Jag har ett Blue Line som har en spricka i ena honholken. Den sträcker sig ner ungefär på halva. Går det att rädda på något sätt? Tex kapa bort den spruckna delen,linda och köra på halva?MvhMarkus Report
February 10Feb 10 comment_2011548 Ta gärna en bild Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
February 10Feb 10 comment_2011552 Det beror nog lite på hur illa det är. Ibland ser man bara en del av sprickan när holken fortfarande är lindad.Jag har haft sprickor i honholkar på några Scott-spön där jag skickat dem till Erik Orre som har kollat dem och sen åtgärdat.I mina fall var det bara de synliga sprickorna, typ en knapp centimeter och då har det åtgärdats genom förstärkta lindningar (har för mig att det var med kevlartråd) och spöna har funkat precis som vanligt efteråt. Är det längre sprickor finns det andra metoder (kapa av sprickorna, tillverka spigot etc).M.a.o. kontakta en duktig spöbyggare för bedömning. Erik Orre kan jag rekommendera, har också fått hjälp av Stefan på Unique rods (Eskilstuna) för spölagningar och varit nöjd. Report
February 10Feb 10 comment_2011554 Om det är ett favoritspö kanske det kan vara lönt att kosta på sig en holkring? Den måste svarvas efter just den trasiga holken och det blir förstås dyrare än en lindning. Jag tror att @Christian kan hjälpa dig, om han har tid. http://bigtrout.wordpress.com Report
February 10Feb 10 Author comment_2011558 Tack för svar och alla tips!Har kommit i kontakt med Erik Orre som skall ta sig an uppgiften att fixa holken. Skönt att det ordnar sig. 😊 Report