February 11Feb 11 comment_2011570 Hej,Köpte lite spontant ett begagnat Hardy Zephrus Ultralite, 9,9 #3. Tänker ha det till lite tjecknymffiske och då använda en mono-rigg framför fluglinan som jag enkelt kan plocka bort. Tänker att jag ibland vill ta av monolinan och köra lite torrflugfiske med spöt, då med en vanlig WF-lina. Någon som har erfarenhet av spöt och har tips på passande lina? Report
February 12Feb 12 comment_2011584 Hej!Här är en bra lina till torrfluga https://www.flugfiskeshopen.se/sv/fluglinor/flytlinor/guideline-experience-wf-flytlina.htmlFinns bara en kvar i lager. Och till nymffisketSkulle jag föreslå en 5-7 m lång 0.50-0.60 mm nylonlina tex Berkley Trilene Big Game som du färga polkagris randig i spetsen som sen du fäster i fluglinan. Report
February 14Feb 14 comment_2011604 Jag ägde ett likadant spö tidigare och skulle rekommendera en lättare lina än GL Experience #3. Fario CDC #3 från Guideline passar nog bättre. Report
February 22Feb 22 Author comment_2011698 Tack för era svar! Efter att ha torrvibbat lite med spöt är min känsla i linje med JohanDotz, dvs jag vill nog inte ha en för tung lina utan en mer "rättklassad". Vad använde du för rulle på spöt? Tänker mest för att få en bra balans... Jag hängde på min F3W 2six och tyckte den balanserade bra, min F3W 4seven var lite för tung i min smak. Min tanke är att hänga på en DryFly, som bara är marginellt lättare än F3W 2six och med större spole vilket jag gillar till mono-riggar.At700, till mono-riggen kör jag en Sunset Amnesia Shooting Line 20 lb (0.45 mm), vilken jag tycker funkar riktigt bra. Report
February 22Feb 22 comment_2011702 Wulff Triangle Taper är ju makalöst bra på mitt 905, Alternativt A.Jensen I-Conic som är samma lina typ, jag har båda. Grattis till en ikon i spövärlden! Edited February 22Feb 22 by bratteus Report
February 24Feb 24 comment_2011719 On 2/22/2026 at 5:48 PM, Carpe Diem said:Tack för era svar! Efter att ha torrvibbat lite med spöt är min känsla i linje med JohanDotz, dvs jag vill nog inte ha en för tung lina utan en mer "rättklassad". Vad använde du för rulle på spöt? Tänker mest för att få en bra balans... Jag hängde på min F3W 2six och tyckte den balanserade bra, min F3W 4seven var lite för tung i min smak. Min tanke är att hänga på en DryFly, som bara är marginellt lättare än F3W 2six och med större spole vilket jag gillar till mono-riggar.At700, till mono-riggen kör jag en Sunset Amnesia Shooting Line 20 lb (0.45 mm), vilken jag tycker funkar riktigt bra.Jag använde en Hardy Ultralite 3000 som passade bra. Danielsson Dryfly kommer säkert passa också… Report
February 24Feb 24 Author comment_2011724 37 minutes ago, JohanDotz said:Jag använde en Hardy Ultralite 3000 som passade bra. Danielsson Dryfly kommer säkert passa också…Tack för info! Hm, det är ju en riktigt lätt rulle om jag minns rätt, typ under 100 gr? Report
February 24Feb 24 Author comment_2011725 On 2/22/2026 at 9:41 PM, bratteus said:Wulff Triangle Taper är ju makalöst bra på mitt 905, Alternativt A.Jensen I-Conic som är samma lina typ, jag har båda. Grattis till en ikon i spövärlden!Wulff TT har jag funderat på, men Jensen-linan hade jag missat som alternativ, så tack för tipset! Bara nyfiken, vilka egenskaper är det du uppskattar mest med ditt 905? Låter ju som om du är nöjd med spöt! 😊 Report
February 24Feb 24 comment_2011727 Det är ju ett grymt ”fiskespö” med mycket känsla och modern teknik, det är inte pinnigt och återhämtningshastigheten är ju kvick så det är ett mycket fint torrflugespö. Se Flyfishingmasters recension, det är en keeper och det är lätt och snyggt. Report
February 24Feb 24 comment_2011729 44 minutes ago, Carpe Diem said:Tack för info! Hm, det är ju en riktigt lätt rulle om jag minns rätt, typ under 100 gr?Det var en äldre version som var något lättare än Dryflyn. Edited February 24Feb 24 by JohanDotz Report
February 25Feb 25 Author comment_2011750 23 hours ago JohanDotz sa:Det var en äldre version som var något lättare än Dryflyn.Aha. Blev en DryFly då ju Danielsson även har 30% på allt just nu...🙂 Report
February 25Feb 25 Author comment_2011751 23 hours ago, bratteus said:Det är ju ett grymt ”fiskespö” med mycket känsla och modern teknik, det är inte pinnigt och återhämtningshastigheten är ju kvick så det är ett mycket fint torrflugespö. Se Flyfishingmasters recension, det är en keeper och det är lätt och snyggt.Kul! 🙂 Report