Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny håv

Featured Replies

Halloj,

Lyckades att glömma min håv efter senaste passet.
Sen nu står jag utan håv för havsöringsfisket. Behöver därav köpa en ny.

Det jag söker är en håv för havsörings samt större vandringsöring, så både älv och kust. Håven ska ha lite djup samt storlek pga. storleken på fisken (5kg)

• Bra, skonsamt gumminät för C&R.

• Inte för långt handtag, då håven kommer sitta i magnet på ryggen i vadarjackan.

• Kvalitet

Några förslag?

Tack på förhand

2 hours ago Bigsalmon sa:

Det är nog inte bara jag som kommer tipsa om McLean stl L.

Rätt storlek, bra kvalitet, lätt, inbyggd våg (som inte är helt pålitlig)

Så en harr vägd med en sådan håv kommer inte godkännas i "störst harr"?

11 minutes ago Lawson sa:

Vågen på McLean håvar ger bara en fingervisning av fiskens vikt.

Jag har själv kalibrerat min våg, men dubbelkollar ändå vikten om jag vill veta exakt.

Men som Bigsalmon skriver, är McLean storlek L en bra håv för stor fisk👍

1 hour ago, Lawson said:

Jag skulle själv inte lita på vikten om jag fick en pb-fisk, utan kontrollera vikten när jag kom hem.

I min våg väger fisken för mycket. I en kompis MacLean-håv vägde fisken för lite. Kul för honom när han kom hem från Kola och upptäckte att han fått nytt PB på öring. 4,2 kg istället för 3,9...

1 hour ago puoltsa sa:

Vågen på McLean håvar ger bara en fingervisning av fiskens vikt.

Jag har själv kalibrerat min våg, men dubbelkollar ändå vikten om jag vill veta exakt.

Men som Bigsalmon skriver, är McLean storlek L en bra håv för stor fisk👍

Är den gjord för att kunna kalibreras?

jag kör McLean L, den klarar fiskar på 6-7kg enl tillverkaren. Jag tippar mer… På bilden en röding på 58cm 2,1 kg.

Bästa är att det sitter en liten gummisnodd på handtaget så man kan binda upp nätet.

Riktigt bra håv. Körde stl M i säkert 15 år men den är för liten när man är ute efter stor fisk.

_Z3B8847.jpeg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

• Author
4 hours ago, Jonas said:

jag kör McLean L, den klarar fiskar på 6-7kg enl tillverkaren. Jag tippar mer… På bilden en röding på 58cm 2,1 kg.

Bästa är att det sitter en liten gummisnodd på handtaget så man kan binda upp nätet.

Riktigt bra håv. Körde stl M i säkert 15 år men den är för liten när man är ute efter stor fisk.

_Z3B8847.jpeg

Kanon Jonas, exakt den där bilden jag ville se :) Och om jag inte minns fel så finns det en håv en den storleken / omkretsen, men nätet är inte lika djupt.

Men den såg kanon ut!

15 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag håvade en 85 cm lax stående ute i strömmen med min L-håv. Inga större problem.

FB_IMG_1772046616546.jpg

Jäklar vilken fisk. Snyggt håvat🤩😅👌

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

9 hours ago Lawson sa:

Är den gjord för att kunna kalibreras?

Du får lasta i vikter i håven och göra en egen skal på sidan om befintlig skala

• Author

Såg att Söder Sportfiske hade håven inne, blir nog en vända på lunchen imorgon..
Ska åka titta på Large varianten.

Jag tror det var den jag hade innan / som jag tappade bort.
Men om jag inte minns fel så var den inte lika djup som den på bilden Jonas visade.

Tack för hjälpen.

5 minutes ago, PatrikJ said:

Såg att Söder Sportfiske hade håven inne, blir nog en vända på lunchen imorgon..
Ska åka titta på Large varianten.

Jag tror det var den jag hade innan / som jag tappade bort.
Men om jag inte minns fel så var den inte lika djup som den på bilden Jonas visade.

Tack för hjälpen.

Det finns olika djup på nätet. Jag tror det har att göra med hur kraftig vågen är. Min våg går till 6 kg, den du länkade till går till 13,5 kg och är uppenbarligen avsedd för ännu större och tyngre fisk. Därav det djupare nätet. Att väga kiloharr med den vågskalan blir nog inte speciellt exakt...

Min i storlek L är inte lika djup, men en lite drygt 80 cm öring rymdes i håven🙂

Försökte håva en lax i ungefär samma size men det gick sämre, men inte håvens fel. Spöet, ett klass 3, 11 fot nymfspö, knäcktes precis när fisken skulle i håven😂

Som en polare säger, det kostar att ligga på botten

IMG_0196.jpeg

IMG_1200.jpeg

• Author

Kanon! Det är L varianten om 6.5 kg jag ska kika på :)

2kg Eleiko-vikt. Verkar stämma? Den som räknar gram skulle ju hursomhelst ha en digital våg / annan skala.

IMG_4147.jpeg

När man väl ska väga på riktigt är det enbart krönt våg som gäller. Men för ströfiskar som inte spelar roll så är den ok.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

30 minutes ago, Jonas said:

När man väl ska väga på riktigt är det enbart krönt våg som gäller. Men för ströfiskar som inte spelar roll så är den ok.

Ja jag tror ingen skulle köra med en håv-våg för en ”regga” om det nu är någon på forumet som tror det … men diskussionen verkade handlade om att McLeans vågar skulle vara helt off med hektomagnitud. Tack för tips annars!

14 minutes ago Karl T sa:

Ja jag tror ingen skulle köra med en håv-våg för en ”regga” om det nu är någon på forumet som tror det … men diskussionen verkade handlade om att McLeans vågar skulle vara helt off med hektomagnitud. Tack för tips annars!

Det är min bedömning. Ganska exakt ett hekto off på ett kilo. Men det gäller ju enbart för vågen i min håv. Det här slår ju garanterat olika från våg till våg.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

La in ett inlägg här igår men det verkar vara borta, hur som helst.

En fundering, det är inte så enkelt som att bara skruva/snurra på själva skalan för att kalibrera vågen?

Har ett par gamla Supersamson vågar där man skruvar på en hylsa för att kalibrera dom.

Väntan på laxen gör mig nervös..