March 3Mar 3 comment_2011857 Vissa av er är ju redan ut och fiskar lite men för många av oss börjar den stora dagen närma sig. Att göra dom första kasten i vattnet funkar men några pass på gräsmattan innan dess kommer ju göra premiärdagen mycket trevligare.Några förslag på hur du kommer igång med säsongen. Först börjar du med några meter lina utanför spötoppen, säg 3 meter. Börja att kasta med spöt långt ner, sidoarmskast, så att du ser både fram- och bakkastet. Fokusera på att forma loopar av alla sorter. Tajta, stora, medium. Att växla loopstorlek mellan fram- och bakkastet. Jobba också igenom alla plan ifrån sidokast upp till vertikalt. När du har koll på detta drar du ut en meter till och gör samma sak igen. Det här kan du fortsätta tills du har väldigt många meter lina ute, men jag tycker du ska fokusera på kort lina och kontroll. Det ger väldigt mycket för kastande med längre lina. Detta är något som du kan ha som uppvärmning för både fiske och kastträning.Sedan är det en sak till jag tycker du ska lägga tid på. Rigga upp spöt med den lina, tafs och fluga du tänkt fiska med. Klipp krokböjen av flugan för säkerhet och slippa fastna i gräsmattan. Öva på att kasta som du tänker dig i en fiskesituation. Många som fiskar havsöring kör ju med upphängare, gör du det vid fiske så träna så också. Lägg några timmar på det här så kommer premiärturen bli mycket mer avslappnad. Vilket är en stor anledning till att träna din kastning också. Inte bara för att kasta längre eller med bättre precision utan också för att fisket blir mer avslappnat och njutningsbart när du behöver fokusera mindre på själva kastandet. Report
March 5Mar 5 comment_2011899 Bra intiativ.Jag ska definitivt börja kasta lite redan nu. Åkte på en tennisarmbåge som höll i sig till augusti efter årets första två veckor förra året. Fick tips om att köpa ett armbågsöverdrag från Back on Track på apotekets app av min sambo. Tog två veckor med den sen var jag bra I år blir det en bättre plan✌ Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
March 5Mar 5 comment_2011900 56 minutes ago, Jonas said:Bra intiativ.Jag ska definitivt börja kasta lite redan nu. Åkte på en tennisarmbåge som höll i sig till augusti efter årets första två veckor förra året. Fick tips om att köpa ett armbågsöverdrag från Back on Track på apotekets app av min sambo. Tog två veckor med den sen var jag bra I år blir det en bättre plan✌Är det den här? Jag har också problem med en armbåge och testar gärna något som kan hjälpa.Back on Track Armbågsskydd M | Apotek HjärtatKöp Back on Track Armbågsskydd M snabbt & enkelt från Apotek Hjärtat. Smidig leverans till ett apotek, ombud eller direkt hem. http://bigtrout.wordpress.com Report
March 5Mar 5 Author comment_2011901 36 minutes ago, Bigsalmon said:Är det den här? Jag har också problem med en armbåge och testar gärna något som kan hjälpa.Vad för problem har du med armbågen? Report
March 5Mar 5 comment_2011902 1 hour ago Bigsalmon sa:Är det den här? Jag har också problem med en armbåge och testar gärna något som kan hjälpa.Back on Track Armbågsskydd M | Apotek HjärtatKöp Back on Track Armbågsskydd M snabbt & enkelt från Apotek Hjärtat. Smidig leverans till ett apotek, ombud eller direkt hem.Yes den är det Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
March 5Mar 5 comment_2011903 50 minutes ago Fisk sa:Vad för problem har du med armbågen?Inget nu längre. Guidade och fiska med kund två veckor i sträck i samband med premiären förra året. Blev en inflammation som tog månader att läka ut. Med back on track vände det. Grym produkt👌Tänker att det var det man kallar tennisarmbåge Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
March 5Mar 5 comment_2011905 1 hour ago, Fisk said:Vad för problem har du med armbågen?Den gör ont vid belastning, mest på utsidan av armen. Mest vid tyngre spinnfiske, inte så mycket vid flugfiske. När jag bär tung väska eller annat, typ bilbatteri. Belastning i kombination med vridning är värst. http://bigtrout.wordpress.com Report
March 5Mar 5 comment_2011907 26 minutes ago Bigsalmon sa:Den gör ont vid belastning, mest på utsidan av armen. Mest vid tyngre spinnfiske, inte så mycket vid flugfiske. När jag bär tung väska eller annat, typ bilbatteri. Belastning i kombination med vridning är värst.Tänker att det gör ont om du backhandkastar med ett spinnspö med? Låter precis som mitt problem Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
March 5Mar 5 Author comment_2011908 33 minutes ago, Bigsalmon said:Den gör ont vid belastning, mest på utsidan av armen. Mest vid tyngre spinnfiske, inte så mycket vid flugfiske. När jag bär tung väska eller annat, typ bilbatteri. Belastning i kombination med vridning är värst.Sitter det vid "Area of pain" eller vid området markerat med en ellips? Report
March 5Mar 5 comment_2011910 56 minutes ago, Fisk said:Sitter det vid "Area of pain" eller vid området markerat med en ellips?Ja, precis där! http://bigtrout.wordpress.com Report
March 5Mar 5 comment_2011912 3 hours ago, Bigsalmon said:Ja, precis där!Jag hade ont där och kunde inte räta ut armen fullt, för 3 år sedan så var 30 då. Blev utredd för tennisarmbåge och dyl. men visade sig vara artros. Vet än idag inte vad det berodde på. Behövde få kortison injicerat i leden för att få förbättring (rekommenderas inte, en spruta in i leden är inte skönt).Kan du avgöra om det är externt (muskel, muskelfäste, sena) eller internt (leden)? Report
March 5Mar 5 comment_2011917 21 minutes ago Karl T sa:Hur stressigt brukar folk ha det på sina premiärturer?! 🧐😅Det är stor skillnad att fiska från båt. Det är ett extremt kastintensivt fiske. Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report
March 5Mar 5 comment_2011918 3 hours ago, Lodjur said:Jag hade ont där och kunde inte räta ut armen fullt, för 3 år sedan så var 30 då. Blev utredd för tennisarmbåge och dyl. men visade sig vara artros. Vet än idag inte vad det berodde på. Behövde få kortison injicerat i leden för att få förbättring (rekommenderas inte, en spruta in i leden är inte skönt).Kan du avgöra om det är externt (muskel, muskelfäste, sena) eller internt (leden)?Ganska säker på att det är externt/muskulärt. http://bigtrout.wordpress.com Report
March 5Mar 5 Author comment_2011919 Sitter det på punkten så är det nog någon form av tennisarmbåge. Då kommer kompression hjälpa och det här är bra övningar:https://www.sunderlandims.co.uk/wp-content/uploads/2020/06/sland_msk_tennis_elbow_exercises.pdfhttps://youtu.be/8e9ksFgKhmo?is=ktKQY8TUa8WLt61oJag har länge haft ont i området jag ringade in nedanför det typiska stället för tennisarmbåge. Då kan kompression göra det värre. Det som varit mitt problem är att jag blivit väldigt stel i triceps och kring skuldran men smärtan dök upp i underarmen. Report
March 6Mar 6 comment_2011950 Gick ner och tjuvträna lite på tomten idag. Finns inget bättre än flugfiske. Feelingen när handleden belastas och man laddar framkastet är underbar. Att sen skjuta och se en tight linbåge rulla ut är ren kärlek✌️💕 Jonas Nordigårdswww.edgeflyfishing.comwww.wildfishsweden.se Report