Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flugfiske i Blekinge skärgård

Featured Replies

Kära sportfiskare, jag har en fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Min fru och jag skulle vilja fiska gädda i Blekinge skärgård. Vi vill vadfiska med flugspö.

Bara som en introduktion: Jag fiskar på alla möjliga sätt, men att använda flugspö för gädda är det roligaste för mig. När jag bodde i Nederländerna fiskade jag ofta gädda från belly boat (fiskade till och med med Niklaus Bauer två gånger under en belly boat-helg). När vi åker på semester från Sverige till Nederländerna besöker vi ofta Rügenhalvön i norra Tyskland på vägen tillbaka. Vadfiske med flugspö är utmärkt där. Gäddorna i Östersjön trivs dock inte bra där. Fångsterna minskar drastiskt, och många områden har blivit fågelreservat och är därför avstängda.

Så vi letar efter något annat. Jag har hört mycket om Blekinge, men jag har verkligen ingen aning om var eller hur jag ska börja. Vem kan hjälpa mig? Jag behöver förstås inte veta dina hemliga platser, men det vore bra att ha ett utpekat område där du kan vada bra och förvänta dig att fånga gädda (och abborre).

Kartreka med Google Earth mellan Karlshamn och Sölvesborg. Där finns många fina platser som funkar utmärkt för vadfiske med fluga.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

• Author

Tack för ditt svar. Jag har tittat på Google Maps och jag ser verkligen gott om platser jag direkt skulle vilja fiska i, jämfört med mina erfarenheter på Rügen. Det finns dock ofta hus nära kusten. Är det ett tillgänglighetsproblem?

Men hur är det med resten av området mot Karlskrona? Eller är det inte så lämpligt för vadning? Finns gäddorna faktiskt överallt? På Rügen fokuserar vi alltid på de lerigare bottnarna med ett så kallat "leopardmönster" – kluster av spridda växter. Eventuella helt gröna områden eller helt sandiga bottnar gav aldrig mycket. Gäller det även det område du nämnde?

Tack på förhand för ditt svar.

Intressant tråd. Jag har också länge funderat över att fiska gädda där samt hitta en ursäkt att få använda klass 8 spöt 😅

Jag har fiskat i Blekinge många gånger men alltid samma område. Matvik med båt och går både ytterskär väst och öst. Landfiskar inte förutom en del marar ytterskär. Har utgått från Guövärldshus några vändor med.

Faktum är att det finns många platser som funkar bra. Kika på kartan och utforska med bil.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

• Author

Jag har lyckats samla på mig en hel del bra information vid det här laget. Åsikterna om serpentinerna går isär en hel del. Vilken storlek rekommenderas och vilken färg? Chartreuse är en färg jag ser dyka upp ofta.