Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Havsöring med spinnspö

Featured Replies

Hur många här kombinerar havsöringsfisket med spinnspöt..?

Facebook:

iMikac Mingrone

Även om det inte alltid är den bästa metoden så tycker jag spinn är roligare än fluga på kusten. Kul att kasta till horisonten med ett “bakkast”. Fluga för mig hör mer hemma i lugna och natursköna gröna miljöer men your mileage may vary.

Edited by Karl T

• Author

Har haft grymt bra fiske på spinn, sällan gått tom faktiskt..

Facebook:

iMikac Mingrone

• Author

Tycker man fiskar av bättre osv

Vilka favvodrag har ni till havsöringen

Inline eller drag??

Facebook:

iMikac Mingrone

Jag kör vanliga drag, vill ha det så enkelt som möjligt. Tycker inte att man har tappat så mycket på rullningar. Westins tobis är en favorit. Rör sig inte så mycket men det gör inte tobis heller (vad man ser iaf).

Jag gör’t! Kände för ett antal år sedan att jag inte riktigt utvecklade mitt kustflugfiske och testade att dra med ett haspelspö.

Fiskar fortfarande med lärdomarna från flugfisket vilket gör att det blir en hel del kast längs med land. Vissa dagar står fisken längre ut (typ längst ut i ett haspelkast) och där tror jag att jag hade varit utan fisk om jag bara hade kört fluga. Tycker det är väl så fränt med kontakten med betet som en stum flätlina och ett bra haspelspö ger och pill/hugg är inte tråkiga på nåt sätt. :)

Kör inte så mkt genomlöpare. Tycker Westin Salty är fint till vårfisket, Falkfish Spöket till sommar å höst.

• Author

Jag kör en del salty men också OGP skruen, 15g, kastar fint och lockar mycket fisk, många ggr jag har följen vilket är kul

Facebook:

iMikac Mingrone

• Author

Jag fiskar alltid nära land och sen längre ut, vadar aldrig ut som start utan jobbar mig metodiskt framåt..

Facebook:

iMikac Mingrone

Jag kör båda. Det blir mest fluga privat men det blir säkert 80% spinn när jag guidar.

Föredrar lite längre havsöringsbeten runt 11cm 22gram. Fiskar dem så fort som möjligt 3-4 meter och sen lägger jag in spinnstopp som varieras från 0,5-2 sekunder. Den här tekniken gäller hela säsongen och alla djup. Betesfärg spelar ingen roll men föredrar beten som syns bra på håll. Använder alltid fluogul flätlina runt 0,15mm. Knyter lekande direkt mot linan och sen betet. Fluorcarbon gör bara att jag tappar brottstyrka/beten så det har jag slutat med. Den gula linan gör det enkelt att tracka betet på långt håll samtidigt som det är enkelt att se vem som är var om man kastar över varandras linor. Är det djupt brukar jag låta betet sjunka 4-7 sekunder en eller ett par gång också. Vissa dagar är öringarna helt galna i långa spinnstopp. Kom ihåg att vara med med mothugg på långa spinnstopp. Normalvevning brukar de kroka sig själv.

Använder numera uteslutande BKK UVO Spoon stl 1 enkelkrok. Galet bra krok som cirklar in perfekt. Använd absolut inte mindre krok för får ni stor fisk cirklar de mindre krokarna in så långt att det kan bli problem att kroka av.

En stor fördel med enkelkrok, förutom att det går fort att kroka av, är att spralliga öringar inte riskerar trassla in sig i håvnätet.

Föredrar haspelspön runt 8-9 fot. Runt 4-30 gram beroende på modell.

På bilden ser ni förra årets första 60+ havsöring jag drog på spinn den 6:e april. Öringen högg på en snabbt fiskad Truttan 11. Tippar det var runt 50-60 centimeter djupt och typ 10-11 grader i vattnet. Snyggt hugg och en härlig fajt där öringen snurrade runt båten ett par varv innan vi kunde håva den🤩🤗

_Z3B7082.jpeg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se