Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

May fly fisket har startat (2026)

Featured Replies

Jag tog en tur med Didrik några timmar igår och fiska. Kan rapportera att de stora sländorna har börjat kläcka👌 Nu blir det några roliga veckor.

Jag körde en may fly imitation och Didrik en E12 stl 12. Båda körde tafsspets i 0,33 mm. Vi tänkte försöka att döda diskussionen om fiskars påtalade ”tafskänslighet” en gång för alla…😁

Mitt tips är att ni ska skippa tunt tafsmaterial så slipper ni dra av tafsen i mothuggen och tappa de största fiskarna på grund av tafsbrott. Jag vet inte ett enda vatten i Sverige där det är befogat att använda tafsmaterial i tunna dimensioner. Utmana mig gärna eller testa gärna att själva gå upp rejält i tafstjocklek.

De största fördelarna med en tafs med bra dragstyrka är att man får typ noll vindknutar och att tafsen håller oavsett fisk.

IMG_2422.jpeg

IMG_2373.jpeg

_K0A2060.jpeg

_K0A2082.jpeg

2BFE3FB5-D04B-45D1-B91C-0AC3C3D5371E.jpeg

8F676152-7B7A-4C43-A3FB-16AA3A49F401.jpeg

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Ja det blir numera inga 0,12 tafsar för mig heller. Fiskar ofta där jag har kritströmsförhållanden, relativ grunt och och kristallklart vatten. Märker ingen skillnad nu när jag kör betydligt grövre tafsar. Du slipper det förargliga snäppet i mothugget när en större fisk går åt andra hållet.

…dock tror jag en Yassid i str 20 uppför sig lite märkligt med 0,33.

Dock normala flugor runt 10-14 funkar nog utmärkt med tjockare tafs.

Jag har i och för sig aldrig lyckats dra av något grövre än 6x i mothugg men håller med om fördelarna. Det är å andra sidan svårt att hålla räkning på de fiskar som ratar flugan. En avgörande del är att kunna trä tippeten genom krokögat så det brukar för min del bli 3-4x spets ändå. Fina fiskar!

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Häftigt!

Får man fråga var i landet på ett ungefär det händer? Gissar på hyfsat långt söderut?

Körde Abulon Top 0,30 när jag fiskade gädda på 1900-talet före dyneemans intåg. 0,33 är ju något alldeles oerhört tjockt för torrfluga. Men visst det funkar säkert bra med stora Sjösandsländor eller en nattsländebonanza i fjällen. Undrar hur det hade funkat med små flugor i Slovenien eller Hemsila för den delen.

Självklart kan man gå upp rejält i tafsstorlek med stora torrisar. Mer en fördel än nackdel. Men omöjligt och helt kass med små torrisar.

Torrfluga. Strömvatten. Öring. Flugbindning.

 

 

 

 

15 hours ago Foam sa:

Körde Abulon Top 0,30 när jag fiskade gädda på 1900-talet före dyneemans intåg. 0,33 är ju något alldeles oerhört tjockt för torrfluga. Men visst det funkar säkert bra med stora Sjösandsländor eller en nattsländebonanza i fjällen. Undrar hur det hade funkat med små flugor i Slovenien eller Hemsila för den delen.

Nu fiskar jag sällan så grov tafs men numera går väl gränsen vid 0,18. Om 0,18 går i öglan på flugan du vill fiska tror du öringen då räknar ut att den flugan är fejk men glatt mumsar i sig samma fluga med 0,14 spets. Tunnaste spets jag kört med har varit 0,08 då har man inte stor marginal.

Någon som vet om det finns mindre krokar (för små torrisar), men med större krokögon? Kör jag smått så är det lixom storleken på krokögat som sätter gränsen för tjockleken på tafsen… Vissa dagar är det smått som gäller och jag har inte lyckats hitta nån vettig lösning för att kunna fiska som jag vill då med grövre tafs?

11 hours ago, Lawson said:

Nu fiskar jag sällan så grov tafs men numera går väl gränsen vid 0,18. Om 0,18 går i öglan på flugan du vill fiska tror du öringen då räknar ut att den flugan är fejk men glatt mumsar i sig samma fluga med 0,14 spets. Tunnaste spets jag kört med har varit 0,08 då har man inte stor marginal.

0,14-0,18 brukar jag ligga mellan mestadels. Trouthunter 0,18 håller för det mesta i torrflugesammanhang. Riktigt smått #20-24 då blir det 0,12. Ibland inbillar jag mig att tunn tafs är att föredra i vatten med hårt tryck, yes!

11 hours ago Foam sa:

0,14-0,18 brukar jag ligga mellan mestadels. Trouthunter 0,18 håller för det mesta i torrflugesammanhang. Riktigt smått #20-24 då blir det 0,12. Ibland inbillar jag mig att tunn tafs är att föredra i vatten med hårt tryck, yes!

Du har säker rätt, vi får väl tillskriva fisken ganska stor intelligens i så fall. Synd man inte kan fråga. Men hur förklarar man då att den andra änden på kroken som är betydligt farligare som på mina storlek 18-20 ligger på 0,35-0,38 i tråddiameter inte får fisken att gapflabba?

48 minutes ago, Lawson said:

Du har säker rätt, vi får väl tillskriva fisken ganska stor intelligens i så fall. Synd man inte kan fråga. Men hur förklarar man då att den andra änden på kroken som är betydligt farligare som på mina storlek 18-20 ligger på 0,35-0,38 i tråddiameter inte får fisken att gapflabba?

Bättre rörelse i vattnet med tunnare tafs tänker jag mig.

Gourami som är en smart fisk kan man fiska på torrfluga och då fungerar flätlina som tafs.

3 hours ago Fisk sa:

Bättre rörelse i vattnet med tunnare tafs tänker jag mig.

Gourami som är en smart fisk kan man fiska på torrfluga och då fungerar flätlina som tafs.

Många flätlinor är väl mjukare än motsvarande nylon så det borde väl vara idealiskt som spets bara man kan få den att rulla över.

6 hours ago, Lawson said:

Du har säker rätt, vi får väl tillskriva fisken ganska stor intelligens i så fall. Synd man inte kan fråga. Men hur förklarar man då att den andra änden på kroken som är betydligt farligare som på mina storlek 18-20 ligger på 0,35-0,38 i tråddiameter inte får fisken att gapflabba?

Ja du, gapflabbar på fisksätt gör de ofta tycker jag när de helt ignorerar min fluga eller tar ett original 20cm vid sidan av min imitation. Imitationen är ju inte särskilt lik originalet heller för den delen vid en jämförelse och består av helt andra material som metall, fjäder, hår och plast. Så kroken med 0,35-0,38mm tråd är inte det enda som skiljer. Tänker mig att det är helhetsintrycket för fisken just i ögonblicket den väljer att falla för mitt falsarium eller refusera det som avgör. Stundens stimuli. Här tänker jag nog att tafsen är med i helheten. Den syns ju rätt tydligt för det mesta. Presentationen lämnas helt därhän i detta resonemang, iaf för nu.

Edited by Foam

On 5/15/2026 at 7:28 PM, spawn said:

Häftigt!

Får man fråga var i landet på ett ungefär det händer? Gissar på hyfsat långt söderut?

Vulgata, stor och liten vasslända, många olika baetis i Skövde. Tror att forsslända är precis runt hörnet, följt av danica, strömslända och resten av gänget.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

On 5/17/2026 at 12:09 PM, Fisk said:

Bättre rörelse i vattnet med tunnare tafs tänker jag mig.

Gourami som är en smart fisk kan man fiska på torrfluga och då fungerar flätlina som tafs.

Det brukar krävas 6x och strl 20 när jag fiskar guldfisk med torrfluga! 😁

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

On 5/16/2026 at 12:15 PM, Krippax said:

Någon som vet om det finns mindre krokar (för små torrisar), men med större krokögon? Kör jag smått så är det lixom storleken på krokögat som sätter gränsen för tjockleken på tafsen… Vissa dagar är det smått som gäller och jag har inte lyckats hitta nån vettig lösning för att kunna fiska som jag vill då med grövre tafs?

Det finns. Orvis, Daiichi b la.

För skojs skull kan du ju kolla in ezeyefly!

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

18 minutes ago Troutman sa:

Det finns. Orvis, Daiichi b la.

För skojs skull kan du ju kolla in ezeyefly!

D där e ju helt jä..la lysande 😁

Tack o bock 🙏😊

Ezeyefly verkar vara en krok för mig. Behöver knappt sätta på mig glasögonen.

1 hour ago, Troutman said:

Vulgata, stor och liten vasslända, många olika baetis i Skövde. Tror att forsslända är precis runt hörnet, följt av danica, strömslända och resten av gänget.

Toppen, tack!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.