Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Danielsson L5W 4seven W, förländg rullfot?

Featured Replies

Köpte ett nytt spö och Danielssons rullfot är lite för kort så jag är på jakt efter en längre eller tips på hur man åtgärdar problemet. Har kontaktat Danielsson om det gick att köpa en, men de gör inte större rullfötter längre. Fick tips om att tejpa under fästet men det känns lite epigt.

Har någon ett rullfäste att sälja eller som kan göra ett?

Mvh Emil

Det är inte så att rullfoten är lite för tjock för rullfästet?
En del spön har lite problem att passa bra med Danielsson just på grund av detta. Orvis Helios 3 och en del spön ifrån Guideline har jag haft detta problem.

• Author

Nej, det är inte fallet på det här spöt, Primal Raw CCC 9'6" #6. Det är som att det tar slut på gängor och att det då inte går att klämma ihop låsningen så den låser emot rullfoten. Så jag skulle gärna få tag i en längre rullfot på något vis.

Konstigt! Har samma spö 9 klass 5 å har inte det problemet med dry fly rullen......

• Author

Det har jag också, skillnaden är att det är en fightingbutt och då är rullfästet annorlunda. 5:an fungerar fint med alla rullar jag har.

Ok😎

Går det inte att ta bort butten å sen lägga en distansring framför låsmuttern......

Bara en tanke🤔

• Author

Det har jag funderat på men tänkte vänta lite innan jag våldar av butten. Eller kanske det är en gängad butt?

Är den limmad så lägg butten i kokande vatten typ ngr minuter så lossnar den med lite våld🤣

• Author

Tack för tipset!

Blev det bra?

• Author

Jag är och reser tills nästa vecka så jag kan inte testa.

On 5/28/2026 at 8:35 PM, Rundén said:

Nej, det är inte fallet på det här spöt, Primal Raw CCC 9'6" #6. Det är som att det tar slut på gängor och att det då inte går att klämma ihop låsningen så den låser emot rullfoten. Så jag skulle gärna få tag i en längre rullfot på något vis.

Har likadant spö och en F3W, har inga problem med rullfästet

• Author

Okej, jag har problem iaf. Hade på en Loop Dryfly när jag fiskade i Havsöring i Norge och drillade en fisk och då släppte rullen. Det har aldrig hänt mig förut men det var mitt fel som inte kollade det innan. Men med Danielsson L5W så glappar rullen fram och tillbaka med ett spel på ca 2mm

Jag tycker det låter som att det är ditt spö det är fel på. Det kan ju vara så att just ditt rullfäste diffar några millimeter jämfört med andra spön. Gör en reklamation.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

On 6/4/2026 at 3:35 PM, Rundén said:

Okej, jag har problem iaf. Hade på en Loop Dryfly när jag fiskade i Havsöring i Norge och drillade en fisk och då släppte rullen. Det har aldrig hänt mig förut men det var mitt fel som inte kollade det innan. Men med Danielsson L5W så glappar rullen fram och tillbaka med ett spel på ca 2mm

En snabb AI översikt påstår att Danielsson ligger ungefär 2mm under AFTMA standard på rullfotens längd och det verkar som att spömodellens rullfäste ligger ett par mm över maxspannet i samma standard.

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

• Author

Spännade det hade jag inte tänkt att kolla upp men tack för det. Då ska jag försöka få tag på tillverkaren och undra om det går att skruva bort butten och trä på en bricka av någotslag.