Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spö + rulle för havsöring

Featured Replies

Hej,

Dags att uppgradera havsörings-kitet. Har kört med Guideline Elevation #7 + Guideline reach 79 i närmare 5 år och vill nu uppgradera till en bättre nivå.

Söker ett snabbt spö som klarar av att trycka loopar även i blåsiga förhållanden. Guideline LPX Coastal och Scott Wave är två spön jag tycker verkar intressant.

Rullen bör vara av large arbour-typ för snabbt linintag samt fullframe/hd och slutet bromssystem med så litet startmotstånd som möjligt.

Prisidé runt 5-6 k men går såklart bra att komma med andra förslag om pris och kvalitet/performance matchar bra. Kitet bör fungera felfritt men det gör inget om det finns synliga tecken på användning. Har en hel del spinnspön, rullar och beten ifall byte + mellanskillnad är av intresse.

Mvh Vandahlen

Jag rekommenderar TFO BVK 9'6" #7. Ett nytt (om de fortfarande finns) kostar som ett begagnat LPXe (typ), men är suveränt. MEN - det måste vara 9'6" och inte 9'. Det kortare spöet är stelt som en pinne...

Är det en köpes-annons eller vill du ha tips? :)

Jag har hursomhelst ett Sage Xi2 790-4 (4 delat, 9 fots #7) som jag kan avvara. Välanvänt men inget jag bedömer kan komma att äventyra funktionen. 2000kr vill jag ha för det.

En Danielsson L5W 4sevenW eller 6nine sitter fint på det :)

Kan vara intresserad av ett haspelspö runt 8 fot 5-20 gram vid byte.

IMG_2859.jpeg

• Author
På 2026-09-01 at 16:36 Bigsalmon sa:

Jag rekommenderar TFO BVK 9'6" #7. Ett nytt (om de fortfarande finns) kostar som ett begagnat LPXe (typ), men är suveränt. MEN - det måste vara 9'6" och inte 9'. Det kortare spöet är stelt som en pinne...

Tackar för tips, var dock mer en föfrågan om huruvida det fanns någon med ett lämpligt spö att sälja. 😊

• Author
På 2026-09-01 at 21:21 M.Thors sa:

Är det en köpes-annons eller vill du ha tips? :)

Jag har hursomhelst ett Sage Xi2 790-4 (4 delat, 9 fots #7) som jag kan avvara. Välanvänt men inget jag bedömer kan komma att äventyra funktionen. 2000kr vill jag ha för det.

En Danielsson L5W 4sevenW eller 6nine sitter fint på det :)

Kan vara intresserad av ett haspelspö runt 8 fot 5-20 gram vid byte.

IMG_2859.jpeg

Skickat DM :)

1 hour ago, Vandahlen said:

Tackar för tips, var dock mer en föfrågan om huruvida det fanns någon med ett lämpligt spö att sälja. 😊

Jag förstod det, men det spö jag föreslår kostar som ett begagnat och nytt är alltid nytt... 😃

PM