Hoppa till innehåll

gäddfiske....BRÅDIS


Guest fizzka

Recommended Posts

Guest Fridolf

Jag använder nylonklädd wire (den tunna, 9 Kg tror jag) av den typ man köper på spole för egen tillverkning av vanliga gäddtafsar. Trä in den genom krokögat (eller en beteslås för det funkar faktiskt!) tvinna ihop och smält nylonet lite försiktigt med en tändare. Det brukar bli bra.

// Clas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det tok-kris kan du ta den lättaste spinn tafs du har hemma..... Men kolla den då och då de håller inte för flugkastning så länge..

Annars, om du har tid att svänga förbi någon handlare så har de säkert någon bra wire.

(Ska själv byta typ av wire nu helgen. Fick nys om en sort som verkar vara dj****igt bra, återkommer med namn och pris!)

[glow=green,2,300]SKITFIZZKE på're!![/glow]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist
Hur mycket bellar denna super lina/tafsmaterial????

AnglerPro - ProLeader=kanonbra

AnglerPro - ProLeader=69:- för 3 meter :o :o :o

Finns i olika styrkor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pro Leader är skräp. Ytterhöljet rivs upp efter bara ett par gäddor, så man är tvungen att byta ofta. Även runt knuten brukar höljet slitas bort efter en tids användning. I början tyckte jag som många andra att Proleader är outstanding i och med att den är mjuk och knutbar. Nackdelen är att Proleader-tafsen viker sig när en gädda attackerar flugan/betet bakifrån så att hela tafsen hamnar inne i gäddkäften och klipper av nylontafsen. Jag gånger jag har råkat ut för det har jag använt 40-50 cm Proleader. En rulle Proleader rymmer 3 meter och den går åt fort.

Numera har jag gått över till Drennan Pike Wire och DAM:s kevlar wire som är mer hållbar och dessutom är stel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pro Leader är skräp. Ytterhöljet rivs upp efter bara ett par gäddor, så man är tvungen att byta ofta. Även runt knuten brukar höljet slitas bort efter en tids användning. I början tyckte jag som många andra att Proleader är outstanding i och med att den är mjuk och knutbar. Nackdelen är att Proleader-tafsen viker sig när en gädda attackerar flugan/betet bakifrån så att hela tafsen hamnar inne i gäddkäften och klipper av nylontafsen. Jag gånger jag har råkat ut för det har jag använt 40-50 cm Proleader. En rulle Proleader rymmer 3 meter och den går åt fort.

Numera har jag gått över till Drennan Pike Wire och DAM:s kevlar wire som är mer hållbar och dessutom är stel.

I det här falet är det väl inte bra om den är stel... ;)

...som sagt: snabbt mothugg ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest kråkan

ProLeader!!!

Håller inte med om att den är bra efter ett antal gäddor dragit av den i vintras.

Gäddmete proffsen sågar i alla fall den totalt.

Pga att om gäddan gör sina rullningar och den sitter djupt då rivs den av mot gäddans sido gaddar.

Fiskar ni med den kan jag bara ge er rådet att kolla tafsen OFTA.

Skit fiske på er

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I och med att tafsen är stel så viker den sig inte som en mjuk tafs. Snabbt mothugg räcker inte alltid. Om det gör det kan man lika gärna hoppa över tafsen.

Japp ;D

Med stelheten så tänkte jag på gången på flugan...

Det stämmer att gången försämras med en stel tafs. Det är en avvägning man får göra. Drennan pike wire är rätt tunn vilket är helt acceptabel. Å andra sidan är gäddan inte så kinkig och tar gärna en fluga med eller utan tafs.

När OP gör mothugg står blixten stilla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I och med att tafsen är stel så viker den sig inte som en mjuk tafs. Snabbt mothugg räcker inte alltid. Om det gör det kan man lika gärna hoppa över tafsen.

Japp ;D

Med stelheten så tänkte jag på gången på flugan...

Det stämmer att gången försämras med en stel tafs. Det är en avvägning man får göra. Drennan pike wire är rätt tunn vilket är helt acceptabel. Å andra sidan är gäddan inte så kinkig och tar gärna en fluga med eller utan tafs.

När OP gör mothugg står blixten stilla.

Ibland gör jag mothugg INNAN gäddan huggit ;D...men då får jag inget :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Numera har jag gått över till Drennan Pike Wire och DAM:s kevlar wire som är mer hållbar och dessutom är stel.

Visst är Drennan Pikewire ett Bofors material!

Innan man fått en Gädda på, eller krokat ett vass strå!! För efter det är det ju lika bra att sälja den till Telia som telefonsladd!! Krulligare tafs får man ju leta efter, eller? :-

Att hela tafsen skulle fara ner i gapet har jag inte varit med om (men så har jag inga jättar på meritlistan......än ;))

Det är jättebra med en disskusion om tafs till Gäddflugfiske, det är nämligen ett svårt kapitel :(..

Så fler som kommer med tips och idéer är MYCKET välkommna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Numera har jag gått över till Drennan Pike Wire och DAM:s kevlar wire som är mer hållbar och dessutom är stel.

Visst är Drennan Pikewire ett Bofors material!

Innan man fått en Gädda på, eller krokat ett vass strå!! För efter det är det ju lika bra att sälja den till Telia som telefonsladd!! Krulligare tafs får man ju leta efter, eller? :-

Att hela tafsen skulle fara ner i gapet har jag inte varit med om (men så har jag inga jättar på meritlistan......än ;))

Det är jättebra med en disskusion om tafs till Gäddflugfiske, det är nämligen ett svårt kapitel :(..

Så fler som kommer med tips och idéer är MYCKET välkommna!

Det är sant. Tyvärr känner jag inte till något ultimat gäddtafs. Har hört muskyfiskare i USA kör mycket med en viss flourcarbon som ska vara hållbar för muskytänder och mjuk. Finns på Muskyshop.

Fireline duger bra som tandtråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fridolf
Om man använder nylonklädd wire, hur fäster ni den i tafsen? knyter ni som vanligt? I så fall med vilken knut?

I den änden av wiren som som är närmast nylontafsen gör jag en ögla på samma sätt som vid flugan. Sedan sätter jag dit något som jag köpt i vår lokala fiskebutik, och som kallas för en "knutlös knut". Detta är en liten bygel som man lindar nylontafsen runt och drar åt. Lite svårt att förklara, men det sitter som f_n!! Dessutom lätt att byta fluga när man inte behöver klippa eller bita. Bara att linda av nylonlinan och linda dit en ny fluga.

// Clas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Numera har jag gått över till Drennan Pike Wire och DAM:s kevlar wire som är mer hållbar och dessutom är stel.

Visst är Drennan Pikewire ett Bofors material!

Innan man fått en Gädda på, eller krokat ett vass strå!! För efter det är det ju lika bra att sälja den till Telia som telefonsladd!! Krulligare tafs får man ju leta efter, eller? :-

Att hela tafsen skulle fara ner i gapet har jag inte varit med om (men så har jag inga jättar på meritlistan......än ;))

Det är jättebra med en disskusion om tafs till Gäddflugfiske, det är nämligen ett svårt kapitel :(..

Så fler som kommer med tips och idéer är MYCKET välkommna!

Vad rekomenderar du då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...