Jump to content

Recommended Posts

Guest dannyboy
Posted

För er som fiskar regnbåge nu på våren när isen håller på att släppa kan jag tipsa om att prova med en helblå ganska liten nymf. Fick ett par bågar på den förra året.

Ska prova igen nästa fredag om isen smält bort då.

Posted
För er som fiskar regnbåge nu på våren när isen håller på att släppa kan jag tipsa om att prova med en helblå ganska liten nymf. Fick ett par bågar på den förra året.

Ska prova igen nästa fredag om isen smält bort då.

Kör på min taktik, kasta i någon skrikig fluga med mycket marabou ;D

Mvh Danne

Guest Fredde
Posted
Kör på min taktik, kasta i någon skrikig fluga med mycket marabou ;D

Mvh Danne

Ja, men sen är ju detta typ det tråkigaste fiske man kan hålla på med... :o Släng ut, hala in, släng ut, hala

Fiskar själv hellre med lite mindre och entomologiskt utformade flugor, bli ju mycket mer spännande att fiske båge då!

Posted
Orange Marabou muddler är grym

Javisst! Men det fungerar också jättebra med sjunklina och sakta hemfiskad booby-fluga. Ett klassiskt regnbågstrick.  8)

Guest Alex L
Posted

Jag tyckar att streamerfisket har sin charm och "immitationsfisket" sin. Att gå ut en kall dag och fiske en färgglad streamer djupt efter regnbåge är inte helt fel.

Ettflexibelt fiske tycker jag ger mest. Men om folk enbart vill dra på torrfluga så är edt givetvis upp till dem.

Posted
Jag tyckar att streamerfisket har sin charm och "immitationsfisket" sin. Att gå ut en kall dag och fiske en färgglad streamer djupt efter regnbåge är inte helt fel.

Ettflexibelt fiske tycker jag ger mest. Men om folk enbart vill dra på torrfluga så är edt givetvis upp till dem.

Håller med dig. Knappt lönt att försöka sig på torrfluga nu när isen precis har gått. Brukar också blåsa som fan denna tid på året. Torrfluga är superkul men inte i början av April...

Posted
Håller med dig. Knappt lönt att försöka sig på torrfluga nu när isen precis har gått. Brukar också blåsa som fan denna tid på året. Torrfluga är superkul men inte i början av April...

En orange maraboumuddler fiskad så att ytan skvätter funkar skitbra kan jag säga. Även om det inte ens är helt isfritt i sjön. Fisken ser flugan ändå.

Posted
En orange maraboumuddler fiskad så att ytan skvätter funkar skitbra kan jag säga. Även om det inte ens är helt isfritt i sjön. Fisken ser flugan ändå.

och kanske bryter isen... ::)

Guest dannyboy
Posted

Ja det blir väl till att prova lite olika flugor...

Har bundit upp ett gäng flugor som jag aldrig fiskat med förut, det blir kul  8)

Posted
Jag är helt seriös. Den är bra även i kallt vatten.

Jo jag har hört så men aldrig själv haft något flyt på den. Testade den senast i lördags utan framgång. Knöt då på en gammal klassiker i RB sammanhang (Wolly Bugger) och då djävlar hade jag 3 fiskar på kort tid... Längtar tills torrflugorna åker fram...

Guest Nicke 1
Posted

förtyngda husmaskar(cased caddis) flytlina och lång tafs.prova även flickslände nymf.och när fisken vakar så är det fjädermygg som gäller.lycka till.tog sju stycken i fredags.

Posted
Jo jag har hört så men aldrig själv haft något flyt på den. Testade den senast i lördags utan framgång. Knöt då på en gammal klassiker i RB sammanhang (Wolly Bugger) och då djävlar hade jag 3 fiskar på kort tid... Längtar tills torrflugorna åker fram...

Själv vägrar jag fiska med wolly bugger o montana o dyl ;)

Posted
Själv vägrar jag fiska med wolly bugger o montana o dyl ;)

Snobb!

Har du inte hört uttrycket "match the hatch"? Det betyder fritt översatt "fiska med imitationer av det som kläcker". Kläcker det alltså Montana eller WB, så är det dem man ska fiska med...

Skämt åsido - avstår du hellre från att få fisk bara för att du av princip inte fiskar med vissa flugmönster? Verkar dumt, tycker jag...

Posted
Snobb!

Har du inte hört uttrycket "match the hatch"? Det betyder fritt översatt "fiska med imitationer av det som kläcker". Kläcker det alltså Montana eller WB, så är det dem man ska fiska med...

Skämt åsido - avstår du hellre från att få fisk bara för att du av princip inte fiskar med vissa flugmönster? Verkar dumt, tycker jag...

Jag avstår att fiska med dom för att jag tycker att det är tråkiga flugor att fiska med. Jag fiskar för att det är kul, då fiskar jag även med det jag tycker är roligast på det sättet jag finner roligast. Dessutom får jag överlägset mest fisk med orange marabou muddler

• 2 weeks later...
Posted

rackelhanen är suverän! även buskiga bruna torrflugor av tupphackel, kan även ha lite polygarn i dom.

I år ska jag testa cdc flugor som jag tror kommer ersätta allt  ::) ;D

Guest LS Supreme
Posted

Förtyngd hot pink wolly bugger och superfast sink klump. sen är det bara och hala in all fisk du vill ha.

Posted
Förtyngd hot pink wolly bugger och superfast sink klump. sen är det bara och hala in all fisk du vill ha.

Jävligt tråkigt att fiska med snabbt sjunkande linor bara.