Hoppa till innehåll

Tips på regnbågsfluga


Guest dannyboy

Recommended Posts

Guest dannyboy

För er som fiskar regnbåge nu på våren när isen håller på att släppa kan jag tipsa om att prova med en helblå ganska liten nymf. Fick ett par bågar på den förra året.

Ska prova igen nästa fredag om isen smält bort då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som fiskar regnbåge nu på våren när isen håller på att släppa kan jag tipsa om att prova med en helblå ganska liten nymf. Fick ett par bågar på den förra året.

Ska prova igen nästa fredag om isen smält bort då.

Kör på min taktik, kasta i någon skrikig fluga med mycket marabou ;D

Mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på min taktik, kasta i någon skrikig fluga med mycket marabou ;D

Mvh Danne

Ja, men sen är ju detta typ det tråkigaste fiske man kan hålla på med... :o Släng ut, hala in, släng ut, hala

Fiskar själv hellre med lite mindre och entomologiskt utformade flugor, bli ju mycket mer spännande att fiske båge då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckar att streamerfisket har sin charm och "immitationsfisket" sin. Att gå ut en kall dag och fiske en färgglad streamer djupt efter regnbåge är inte helt fel.

Ettflexibelt fiske tycker jag ger mest. Men om folk enbart vill dra på torrfluga så är edt givetvis upp till dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckar att streamerfisket har sin charm och "immitationsfisket" sin. Att gå ut en kall dag och fiske en färgglad streamer djupt efter regnbåge är inte helt fel.

Ettflexibelt fiske tycker jag ger mest. Men om folk enbart vill dra på torrfluga så är edt givetvis upp till dem.

Håller med dig. Knappt lönt att försöka sig på torrfluga nu när isen precis har gått. Brukar också blåsa som fan denna tid på året. Torrfluga är superkul men inte i början av April...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig. Knappt lönt att försöka sig på torrfluga nu när isen precis har gått. Brukar också blåsa som fan denna tid på året. Torrfluga är superkul men inte i början av April...

En orange maraboumuddler fiskad så att ytan skvätter funkar skitbra kan jag säga. Även om det inte ens är helt isfritt i sjön. Fisken ser flugan ändå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är helt seriös. Den är bra även i kallt vatten.

Jo jag har hört så men aldrig själv haft något flyt på den. Testade den senast i lördags utan framgång. Knöt då på en gammal klassiker i RB sammanhang (Wolly Bugger) och då djävlar hade jag 3 fiskar på kort tid... Längtar tills torrflugorna åker fram...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förtyngda husmaskar(cased caddis) flytlina och lång tafs.prova även flickslände nymf.och när fisken vakar så är det fjädermygg som gäller.lycka till.tog sju stycken i fredags.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hört så men aldrig själv haft något flyt på den. Testade den senast i lördags utan framgång. Knöt då på en gammal klassiker i RB sammanhang (Wolly Bugger) och då djävlar hade jag 3 fiskar på kort tid... Längtar tills torrflugorna åker fram...

Själv vägrar jag fiska med wolly bugger o montana o dyl ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv vägrar jag fiska med wolly bugger o montana o dyl ;)

Snobb!

Har du inte hört uttrycket "match the hatch"? Det betyder fritt översatt "fiska med imitationer av det som kläcker". Kläcker det alltså Montana eller WB, så är det dem man ska fiska med...

Skämt åsido - avstår du hellre från att få fisk bara för att du av princip inte fiskar med vissa flugmönster? Verkar dumt, tycker jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snobb!

Har du inte hört uttrycket "match the hatch"? Det betyder fritt översatt "fiska med imitationer av det som kläcker". Kläcker det alltså Montana eller WB, så är det dem man ska fiska med...

Skämt åsido - avstår du hellre från att få fisk bara för att du av princip inte fiskar med vissa flugmönster? Verkar dumt, tycker jag...

Jag avstår att fiska med dom för att jag tycker att det är tråkiga flugor att fiska med. Jag fiskar för att det är kul, då fiskar jag även med det jag tycker är roligast på det sättet jag finner roligast. Dessutom får jag överlägset mest fisk med orange marabou muddler

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...