Hoppa till innehåll

Svenskt kläckningschema


Puttestuts

Recommended Posts

Guest diver1
...För de vanligaste sländorna, finns det nån sån i bokform eller på nätet?

Finns en bok som jag inte har framför mig just nu, återkommer under kvällen med detaljer,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest diver1

DAGSLÄNDOR

Från nymf till spent spinner

Handbok i enkel flugbindning

Av Sören Lindroth

Den skall ha ett kläckningsschema om jag inte minns fel, boken är tyvärr på rymmen från min flugbindarhörna så jag kan inte kolla idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DAGSLÄNDOR

Från nymf till spent spinner

Handbok i enkel flugbindning

Av Sören Lindroth

Den skall ha ett kläckningsschema om jag inte minns fel, boken är tyvärr på rymmen från min flugbindarhörna så jag kan inte kolla idag.

Stämmer bra det..En kläckningstabell för  April - September  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Fluefiskesiden.no har man med hjälp av forumets medlemar (insända observationer från runt om i norge)  skapat en kläckningstabell. Vore inte det en idé att göra ngt liknande på edge? (fast då för Sverige naturligtvis... :D)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svammelpellar!

På Bodens flugfiskeklubbs sida finns en bra entomologiavdelning av Mats Boström med pH-tabeller, kläckningsscheman för nattsländor och information om kläckningstider för dagsländor, imitationer m.m m.m

www.bffk.nu

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns en bra bok av Sören Lindroth - den heter Dagsländor , från nymf till spent spinner. Bokförlaget Settern.

Där finns bilder på de som liven och vad man kan tänkas använda för immitationer samt kläckningscheman för hela Sverige - indelat i zooner.

Du kan även gå in på Flugfiske i Nordens sida på nätet - där finns bra info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

På Fluefiskesiden.no har man med hjälp av forumets medlemar (insända observationer från runt om i norge)  skapat en kläckningstabell. Vore inte det en idé att göra ngt liknande på edge? (fast då för Sverige naturligtvis... :D)

 

Är detta något som fortfarande är intressant?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat på detta också efter att ha hittat en på en amerikansk sida. Den är uppdelad i olika delstater med vatten i dessa, därifrån kan man sedan se vad som kläcks, vilken storlek och vilken månad det gäller.

 

Jag låter de vara osagt hur komplett den är, kanske finns nån som kan bekräfta den? Men i mina ögon hade ju en sådan underlättat mycket när man ska leta upp vad som behövs för vilket fiske

 

http://flyshack.com/HCState.aspx

Redigerad med Vif
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...