Hoppa till innehåll

Omlack av spöring Splitcane!!


Stefan.C

Recommended Posts

Är det någon som kan tala om för mig om det krävs någon sorts special lack för splitcane spön?

Jag behöver lacka om en spöring på ett spö.

Spöt är ett J.S Sharpe,det är impregnerat och olackat i övrigt mkt bra skick.

Mottager tips hur jag får bort gammal lack och hur jag får det riktigt fint.

OBS!! Har ej lack maskin.

ALLA tips och knep mottagas tacksamt

MVH:Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur du menar? Skall du bara lacka över sprickor i den gamla lacken eller skall du linda om lindningen först? Impregnerade spön är ju inte lackade annat än just över lindningarna. Om du lackar i sprickor finns det risk att det blir flammigt. Om  du lindar om måste du se till att använda "color preserver" innan du lackar. Använd en gammal hederlig lack typ båtlack, ingen tvåkomponents härdlack. Lägg på flera tunna lager och låt det torka ordentligt mellan strykningarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den bästa lack för canespön och även lindningar är Le Tonkinois - http://www.letonkinois.se/ - som innehåller tungolja (eller kinesisk träolja). Till lindningarna behöver du inte använda color preserver om de andra inte har det.

Använder man ej colorp. blir tråden genomdränkt av lack och fäster bättre mot klingan.

Canen tar ingen som helst skada av detta.

Som någon föreslagit i ett annat svar ska du lägga på många lager tunnt, till dess att en helt blank yta erhålles.

Var glad för ditt "grässpö" - oslagbart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den bästa lack för canespön och även lindningar är Le Tonkinois - http://www.letonkinois.se/ - som innehåller tungolja (eller kinesisk träolja). Till lindningarna behöver du inte använda color preserver om de andra inte har det.

Använder man ej colorp. blir tråden genomdränkt av lack och fäster bättre mot klingan.

Canen tar ingen som helst skada av detta.

Som någon föreslagit i ett annat svar ska du lägga på många lager tunnt, till dess att en helt blank yta erhålles.

Var glad för ditt "grässpö" - oslagbart.

Tyvärr använde Sharp color preserver på sina lindningar, oftast gröna med röd dekorlindning. Utan preserver blir det för mörkt grön färg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett impregnerat spö behöver normalt inte lackas om. Det är ju "bakat" i någon form av plast, därav dess hållbarhet. Däremot måstte lindningarna lackas. Har själv 2 impregnerade Sharpespön från 1978 ett 8'8 + ett Wilson International 103" (special bygge). Det ä'r mycket nostalgi när man plockar fram dom! Minst en gång per sommar. Lindningar som inte lackas med colorpreserver blir betydligt mörkare i färgen om dom lackas med "vanlig lack" direkt. Man bör lägga på flera lager colorpreserver för att få ett tät skickt över lindningen. Har tidigarer fått tips om en bra lack till traditionella cane spön fabr. International; märke: Scooner. Vet ej om en väl sorterad färg affär kan ta hem det.

Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Guest Johannesson

Själv anväder jag Bohus båtlack från HP färg i Bollebygd. Och har så gjort i ett kvartssekel. Det håller väldigt bra.

Colour preserver är inget för mig, det ger bara en svagare lindning. Lacka lindningarna med väl med utspädd lack första gången. Jag späder med lacknafta.

Redskapen tvättar du med thinner, biltema har bra pris på den.

För att slippa damm så rekommenders tac rag eller vad de där klibbdukarna heter. En oerhörd skillnad på slutresultatet. Man kan ju även använda en så där kolfiberborste som är för hederliga grammofonskivor, antistatborste.

Om du slippar spöt matt så ser det betydligt rakare ut än det kanske är...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...