Hoppa till innehåll

recept på omhändertagnade av fiskrom (regnbåge, röding)


Guest Flugan

Recommended Posts

Hej

Jag behhöver ha recept på vad jag gör med rommen i fiskarna. Fick 2 fina regnbågar ( 2.5 resp. 3 kg) vid senaste fisketuren och båda innehöll mängder med perfekt rom. Hur gör jag för att ta hand om den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag behhöver ha recept på vad jag gör med rommen i fiskarna. Fick 2 fina regnbågar ( 2.5 resp. 3 kg) vid senaste fisketuren och båda innehöll mängder med perfekt rom. Hur gör jag för att ta hand om den?

rör ner i creme freiche tillsamans med hackad charlottenlök.. servera till fisken.. slurp!! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag behhöver ha recept på vad jag gör med rommen i fiskarna. Fick 2 fina regnbågar ( 2.5 resp. 3 kg) vid senaste fisketuren och båda innehöll mängder med perfekt rom. Hur gör jag för att ta hand om den?

Sikrom ska man väl i alla fall röra/vispa (och sila bort hinnan från kornen) innan man tillagar den....

Vet ej om rödingen och regnbågens rom har liknande hinna som man bör avlägsna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Räcker att vispa runt lite med en gaffel så man får bort hinnor osv sedan kan det ju vara som Betis säger en bra ide att frysa den en vända om man vill vara på den säkra sidan..

Parasiter å skit..... :P

Minst tre dar i frysen. Gäller även om man ska vara säker vid gravning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu talar jag ej av erfarenhet av speciellt mkt provsmakning av rom men kan tänka mig att dom flesta olika sorter smakar ungefär samma...

och enligt mig är det gott  ;D

Jag har heller inte mer avancerade smaklökar utan att jag är benägen att hålla med dig.

Smakar mest salt.

Fast upplevelsen är olika med stora kulor och små.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skölj mycket i kallt vatten med gaffel så att du får bort hinnor & slaggprodukter, häng sedan av i fin sil( chinoise) så att vattnet rinner av i ca 10min.lägg i frysen så att det blir igenomfryst., tag fram, tina upp i kylen för bästa resultat. blanda upp med salt & lite vodka(4-6cl/liter rom).Ev krydda upp med några varv ifrån vit pepparkvarnen. Ett annat tips är att skölja rommen i saltlake i stället för bara vatten så får du en gämnare sälta än om du rör runt salt. Lycka till, gott som fan på macka med gräddfil & röd/gräs lök eller i annan matlagning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...
  • 1 year later...
På 2005-10-04 at 14:53 Guest Betis sa:

Jag har heller inte mer avancerade smaklökar utan att jag är benägen att hålla med dig.

Smakar mest salt.

Fast upplevelsen är olika med stora kulor och små.

Det här förtjänar att lyftas😂

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja funderade snarare på hur man fixa rom själv på bästa vis och då toppa den här tråden Google 👌🏻😁 fastnade vid det roliga citatet och kunde inte hålla mig för skratt och ungefär där hamna vi här😂

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apropå lyfta Betis kulor! 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DETz0elhKvkM&ved=2ahUKEwjZzr7G4PfyAhVls4sKHTxuDxIQjjh6BAgDEAI&usg=AOvVaw3aydlo7gK63gE_zDQnXMZr

1 hour ago, Henka said:

Är det Betis stora kulor du vill lyfta?

Jag skulle vilja se hans min när du försöker.

Men säg till innan så jag kan planera in att besöka din begravning 😁

 

Redigerad med Balswinger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...