Hoppa till innehåll

Tips, Råd och hjälp för nybörjare med kastteknik.


Routhburgh

Recommended Posts

Tailingloop, vindknut – Flugan hakar fast i fluglinan i framkastat med trassel som följd.

Hur undviker jag detta?

Jag började flugdänga för ett litet tag sedan, eller tja... jag har fiskat lite till och från men aldrig seriöst vilket jag gör nu då det är fluga till 100% i skallen.

Jag har märkt att jag åker på dessa vindknutar allt oftare när jag är trött,seg och lite omotiverad.

Uppstår knutarna när jag stoppar spöt i fel vinklar och påbörjar en dragning framåt?

var en liten tråd om tailing loops tidigare ;) finns säkert fler om du söker.

http://www.edgeforum.com/index.php?topic=71690.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lägger in ett tips jag skrev på sportfiskeforum.se häromdagen. Har du fler frågor, vräk på så jag kan fortsätta =)

"Problemet med knutar på tafsen, eller flugor som fastnar i toppen på spöet, heter på engelska "tailing loops", jag kallar det "korsande linbåge" på svenska. Grunden är helt enkelt att det övre benet gör ett "dopp" under kastet, så det kommer ner under det undre. Händer det tidigt i kastet slår flugan i spöet (om man kastar rakt, annars passerar den på sidan av spöet, men då har man sämre "spårning" på kastet).

Om det hander när linan och tafsen precis är på väg att rulla ut, kommer du antingen att få en fluga som fastnar i linan när det övre benet är på väg upp igen, eller så kommer flugan att slå upp på fel sida linan, gå in genom den ögla som skapas av den korsande linbågen, och då får du en knut på tafsen. Dessa tafsknutar kallas vindknutar, men har YTTERST sällan med vind att göra, utan bara en brist på förståelse för kastets natur.

Så för att undvika dessa problem, måste du alltså ta bort dessa korsande linbågar från dina kast. Detta görs bäst på gräsmattan vid träning, inte vid fiske.

Hur linbågen beter sig i luften har helt att göra med hur toppen på ditt spö rör sig mellan stoppet i fram och bakkastet. Om spötoppen rör sig i en konvex (utbuktande, från dig sett) bana kommer du att få en större linbåge. Om spötoppen rör sig i en rak linje mellan stoppen kommer du att få en smal, effektiv linbåge. Om spötoppen någon gång under kastet hamnar UNDER denna linje mellan stoppen, då blir det en korsande linbåge.

Enkelt sett kan man säga att det undre benet i en linbåge är den raka linjen mellan stoppen, och det övre benet är hur spötoppen har rör sig längs denna linje. Om spötoppen doppar, då doppar det övre benet, om spötoppen går högt, då går det övre benet högt över det lägre, om spötoppen går rakt och nästan parallellt med linjen får du ett rakt och effektivt övre ben som lätt vänder över flugorna.

Hur undviker man då att åka på dessa korsande linbågar? Hur får man spötoppen att hålla sig ovanför, eller längs efter, den raka linjen?

Det finns fyra som ofta är bovar:

*Man väntar inte ut bakkastat ordentligt. Linbågen i bakkastet har inte rullat ut när framkastet påbörjas, och när den gör det under framkastet kommer det att läggas vikt på spötoppen, som böjs mer och därför doppar under den raka spötoppsbana vi försöker uppnå. Vänta ut bakkast och framkast, låt dem rulla ut.

*För kort kastsektor. Spöet böjer sig under ett kast mot den vikt som linan innebär, mesta böjen sitter i spötoppen. Ju mer lina, desto mer böjer sig spöet. Då säger det sig självt att om vi använder tio meter lina i luften måste vi ha större kastsektor (avståndet mellan främre och bakre stoppet) än om vi har fem meter lina i luften. Anpassa din kastsektor efter den mängden lina som du har ute. Läs dina linbågar, är de öppna (högt mellan undre och övre benet) så kan du korta ner kastsektorn lite. Om de korsar varandra bör du förlänga kastsektorn lite. Experimentera och lek!

*Tredje faktorn är att man inte använder sig av 180graders principen. För att få bäst effekt av ett kast skall man ha 180 grader mellan riktningen på framkast och bakkast. Både i sidled och höjdled. Alltså skall ett framkast gå precis i linje med bakkastet, fast åt andra hållet. Har man mindre än 180 grader mellan dessa, i höjdled, kan en korsande linbåge uppstå. Detta för att linan vill gå i 180 grader mot för hur den var i luften, och vill du lura den åt ett annat håll kommer den att protestera.

*Man tar i för mycket tidigt i kastet. Ett effektivt flugkast skall hela tiden accelerera, fram till stoppet. Detta för att se till att spötoppen drar fluglinan, och att fluglinan inte kommer ikapp toppen. Om kastet inte längre ökar i hastighet kommer fluglinan att komma ikapp toppen, då försvinner spänningen på toppen och den reser sig lite. Rent kasttekniskt kommer detta att bli som om du stoppade ditt kast för tidigt och fluglinans övre ben kommer att passera under den högsta punkten som spötoppen hade under kastet.

Rent generellt kan man säga, om man utgår från den raka linjen, att höjden på din linbåge är hur mycket spötoppen stigit över den raka linjen, att "doppet" i en korsande linbåge är hur mycket spötoppen sjunkit under den raka linjen. Använd detta till att se hur mycket längre/kortare kastsektor du behöver.

Det bästa man kan göra är att ställa sig på en gräsmatta, i en sporthall eller kanske vid ett vatten och träna, testa, experimentera. Det viktiga är att du skall fokusera på kastet när du tränar, så slipper du när du fiskar. Knyt en bit garn längst ut på tafsen för din säkerhets skull, träna aldrig med en fluga på tafsen. Garnet symboliserar flugans luftmotstånd.

Vill man träna på att kasta med tyngre flugor, sätt någon form av blyhagel eller liknande på tafsen ovanför garntufsen. =)

Hoppas det hjälper!

Att i början när man lär sig flugkasta få korsande linbågar är, om än störande, ett tecken på utveckling. En nybörjare inom flugfisket brukar ställa sig och kasta med STOOOR kastsektor, HÖGA linbågar och allt för mycket kraft. När man börjar få korsande linbågar har man insett vikten av att hålla igen kastsektorn, oavsett om det är medvetet eller inte, och det är ett steg på vägen. Behåll denna mindre kastsektor, och ta reda på av vilken av "sjukdomarna" ovan som är anledningen till symptomet 'korsande linbåge' för just dig."

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakob Lundgren

"Knyt en bit barn längst ut på tafsen för din säkerhets skull, träna aldrig med en fluga på tafsen."

Vilken viktklass av barn rekomenderar du, någon speciell ålder/längd?  ;D

Ah vad dålig humor jag har när jag är nyvaken men jag garvade något idiotiskt åt den felskrivningen.

Tack för tipsen/förklaringarna, jag lär ju ha något att fundera på när jag stor ute vid kusten med spöt i handen i fortsättningen, men som jag sa så uppstår oftast bara vindknutarna när jag är trött/okoncentrerad eller något annat i den stilen...Jag tror det beror på antingen frustration över hur jag märker att jag kastar sämre och sämre och vill ta i mer och mer eller bara dålig timing med spöt just då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Guest NiklasGr9

Hej, jag undrar bara en liten sak, kanske inte rätt stråd men i alla fall. Jag bor i Småland,

närmare bestämt i Alvesta Kommun, är sjutton år gammal och skulle vilja börja flugfiska.

Det jag egentligen undrar är om det finns några smålänningar från trakten runt Alvesta/Växjö

här som skulle kunna bidra med lite tips eller hjälp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Guest rod thompson

jag är jätte nybörjare.. jag får ett bra kast på linan och jag får den i en jämn och fin rörelse i luften men lika jävligt så när jag bestämmer mig för att kasta ut den så skrynklar den ihop sig till en boll 1 meter från mig. nån som har ngt tips om vad göra??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
.... så skrynklar den ihop sig till en boll 1 meter från mig.

Sådär började ju min karriär också! :rolleyes:

-Jag slutade kasta... och bara släppte iväg linan och följde efter en bit med spötoppen. Då glider allt iväg fint.

Än i denna dag får jag återfall (speciellt med stor gäddfluga och hård vind) då jag försöker lägga till nån skum spinnspösnärt i kastet för den där extra metern kastlängd.

Gräsmattan är flugkastarens bästa vän. (för havsöringsfiskare känns det mer äkta på snö... så att fingrarna blir sådär härligt krispiga)

mvh. FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ytterligare ett hett DVD-tips kommer här!

The Art of Modern Scandinavian Fly Casting

Double and Single Hand

With

Mattias Drugge

(2009)

När man ser denna, så inser man verkligen hur dåligt folk (inklusive undertecknad) kastar i allmänhet (fr a 2-hands)! :lol:

Riktigt bra förklaringar till de vanligaste felen, och hur man korrigerar dessa.

Rekommenderas!

Har också införskaffat RIO's Modern Spey Casting (3 DVDs) men inte orkat igenom hela än.

Redigerad med hogmark
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

Hej,

jag kan hjälpa ett begränsat antal nybörjare praktiskt! Jag bor i Uppsala och hade rätt mycket kastundervisning för en del år sedan och vill ta upp det igen, med en del nya idéer. Ja, prova om det blir effektivare.

Det jag tänker på är främst överhandskast och underhandskast. Övar ibland vid en damm och även om det är bättre att vara utvadad vid träning av underhandskast så är principerna desamma oavsett om man står vid en damm eller är utvadad.

Så hör av dig om du vill ha gratis instruktion!

Vänliga hälsningar

Håkan Ståhl

Uppsala      tel. 073-5701445     akacia87@gmail.com

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

nu har jag haft några lektioner och funderar lite: är det nödvändigt att göra de fel som nybörjare så gott som alltid gör? Kanske det, men det är inte så bra att stå länge och träna fel teknik. Det kan ju bero på trötthet, envishet kan vara bra men om det leder till att man förlorar kontrollen över kasten och "börjar ta i" så är det av ondo.

Jag tror att de flesta som instruerar håller med om att vikten av spötoppsbanan går i en ganska rak linje och att den principen inte följs är det vanligaste felet. Brukar kallas vindrutetorkarfelet och beror på att kastaren använder för mycket handled och/eller att underarmen rör sig ner mot marken i avslutningen av fram eller bakkastet.  Nummer två verkar vara tajmingen men där sker i allmänhet en förbättring genom träning.

Det kan vara så att träning av rörelser utan spö eller träning med spö men utan att kasta "på riktigt" , alltså utan lina är nyttigt. Läste något som Gary Borger (som är pappa till Jason B ) skrev om detta. I korthet: det är svårt att träna bort fel som satt sig i "muskelminnet". Det är nog enklare att förändra kaströrelsen om man bara gör den som pantomim (ett slags härmande).

Det här videoklippet tycker jag är nyttigt: https://youtu.be/DY-My8Txez0

Det krävs ibland hjälpmedel för att lära sig något, eller hur?

Slutligen sa  Gary Borger att en del instruktörer som ska certifiera sig tror att det är deras kastförmågor som prövas när det i själva verket är deras förmåga att lära ut en bra teknik som det gäller.

cleardot.gif
 
 
 
 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, magnolia said:

Hej,

nu har jag haft några lektioner och funderar lite: är det nödvändigt att göra de fel som nybörjare så gott som alltid gör? Kanske det, men det är inte så bra att stå länge och träna fel teknik. Det kan ju bero på trötthet, envishet kan vara bra men om det leder till att man förlorar kontrollen över kasten och "börjar ta i" så är det av ondo.

Jag tror att de flesta som instruerar håller med om att vikten av spötoppsbanan går i en ganska rak linje och att den principen inte följs är det vanligaste felet. Brukar kallas vindrutetorkarfelet och beror på att kastaren använder för mycket handled och/eller att underarmen rör sig ner mot marken i avslutningen av fram eller bakkastet.  Nummer två verkar vara tajmingen men där sker i allmänhet en förbättring genom träning.

Det kan vara så att träning av rörelser utan spö eller träning med spö men utan att kasta "på riktigt" , alltså utan lina är nyttigt. Läste något som Gary Borger (som är pappa till Jason B ) skrev om detta. I korthet: det är svårt att träna bort fel som satt sig i "muskelminnet". Det är nog enklare att förändra kaströrelsen om man bara gör den som pantomim (ett slags härmande).

Det här videoklippet tycker jag är nyttigt: https://youtu.be/DY-My8Txez0

Det krävs ibland hjälpmedel för att lära sig något, eller hur?

Slutligen sa  Gary Borger att en del instruktörer som ska certifiera sig tror att det är deras kastförmågor som prövas när det i själva verket är deras förmåga att lära ut en bra teknik som det gäller.

cleardot.gif
 
 
 
 

Att gå igenom de fem grundläggande principerna tror jag är viktigt.

Rak linbana. 
Kastsektorn varierad med mängden lina man bör.

Rytm, bär mer lina vänta längre. 
Kraft. 

Inget slack i systemet. 
 

Pantomim är ett bra verktyg. Men funkar kanske ännu bättre när man förstår lite mer. 
 

Sen tycker jag inte man ska vara för rädd för att göra fel. För det leder lätt till att man ingenting alls gör.

En viktig detalj man lätt missar när man ska lära ut teknik. Ett tillfälle är svårt att göra något riktigt bra på. Ett par återkommande tillfällen är mycket bättre. Då behöver inte lika mycket klämmas in på ett tillfälle och eleven kan få saker att öva på egen hand som sen kan följas upp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger ut två till videor. Risken med att bara försöka lära sig genom att bara titta, är ju att kastaren tror att han/hon gör rätt men att det inte är så...

https://www.youtube.com/watch?v=TAyj9KF_MQE&list=PLDAQkJ6j5owokVibTnd8GhnUaxZBcfZan


https://youtu.be/DpIWS865wLU

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I min erfarenhet (som kan vara annorlunda jämfört med andra instruktörers) så finns det ett problem att använda teori som den du Fisk hänvisar till: Bill och Jay Gammels five essentials återgiven på många ställen med kommentarer som här:

https://www.fishing.net.nz/fishing-advice/how-to/fly-fishing-the-five-essentials-of-fly-casting/

Kan ju tyckas vettiga och de stämmer med verkligheten så vad är problemet då?

Jag tror att det har med vilket perspektiv man har; nybörjaren ser dem nog mer som något som inte hjälper dem så mycket och jag hävdar att det är först då man både kan följa och bryta mot dessa regler (principer) som de känns "nyttiga".

Igår läste jag om en artikel från 1993 skriven av en av mina favoriter Ed Jaworowski , artikeln heter Casting: Getting Started och visst! Jag tyckte allt var självklart och att den var snarast tråkig att läsa.

Ta en nybörjare som läser samma artikel så är det mesta nytt och kanske mindre begripligt dock. Jag brukar börja med teori, men också anknyta till sådant som "eleven" troligen redan kan som: kasta dart, slå i en spik med hammare i väggen, stänka färg på en vägg med en pensel osv. Det är nog lättare att återknyta till än mer teoretiska resonemang kanske?

Det vanliga med teori är att "eleven" håller med om det mesta men sen då "eleven" bryter mot en princip och jag frågar vilken så står det still.

Vitsen med undervisning är nog mer att "eleven" kan syssla med "modellinlärning" alltså härma någon annans beteende!

Instruktören kan påtala att "nu gjorde du inte som jag utan..." För om jag som sagt frågar om principerna så är det rätt ofta som "rätt svar" inte kommer.

Nedan en tråd till FFi:s (f.d. FFF) hemsida, det är ju en organisation som bl.a. certifierar instruktörer. men OBS! Den är inte riktad till nybörjare!
https://www.flyfishersinternational.org/Portals/0/Documents/Casting/The Loop/2020.FEB.LOOP.pdf?ver=vn1MCFLrHGE7OhVYg75yFQ%3d%3d

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, magnolia said:

I min erfarenhet (som kan vara annorlunda jämfört med andra instruktörers) så finns det ett problem att använda teori som den du Fisk hänvisar till: Bill och Jay Gammels five essentials återgiven på många ställen med kommentarer som här:

https://www.fishing.net.nz/fishing-advice/how-to/fly-fishing-the-five-essentials-of-fly-casting/

Kan ju tyckas vettiga och de stämmer med verkligheten så vad är problemet då?

Jag tror att det har med vilket perspektiv man har; nybörjaren ser dem nog mer som något som inte hjälper dem så mycket och jag hävdar att det är först då man både kan följa och bryta mot dessa regler (principer) som de känns "nyttiga".

Igår läste jag om en artikel från 1993 skriven av en av mina favoriter Ed Jaworowski , artikeln heter Casting: Getting Started och visst! Jag tyckte allt var självklart och att den var snarast tråkig att läsa.

Ta en nybörjare som läser samma artikel så är det mesta nytt och kanske mindre begripligt dock. Jag brukar börja med teori, men också anknyta till sådant som "eleven" troligen redan kan som: kasta dart, slå i en spik med hammare i väggen, stänka färg på en vägg med en pensel osv. Det är nog lättare att återknyta till än mer teoretiska resonemang kanske?

Det vanliga med teori är att "eleven" håller med om det mesta men sen då "eleven" bryter mot en princip och jag frågar vilken så står det still.

Vitsen med undervisning är nog mer att "eleven" kan syssla med "modellinlärning" alltså härma någon annans beteende!

Instruktören kan påtala att "nu gjorde du inte som jag utan..." För om jag som sagt frågar om principerna så är det rätt ofta som "rätt svar" inte kommer.

Nedan en tråd till FFi:s (f.d. FFF) hemsida, det är ju en organisation som bl.a. certifierar instruktörer. men OBS! Den är inte riktad till nybörjare!
https://www.flyfishersinternational.org/Portals/0/Documents/Casting/The Loop/2020.FEB.LOOP.pdf?ver=vn1MCFLrHGE7OhVYg75yFQ%3d%3d

 

Jag tror ju inte att det räcker med att berätta grundprinciperna och släppa loss nybörjare. Min tanke är att man går igenom dom och sedan återknyter till dom under instruktionen. För att ge eleven verktyg själv att kunna förstå vad som är orsaken när det går fel.

Att kunna knyta an till andra färdigheter som ger överföring låter bra. Många gånger kanske det handlar om att hantera inlärda fel som man fått ifrån spinnfiske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...