Hoppa till innehåll

torkad mat


Guest Flugan

Recommended Posts

det som väger minst att ta med sig på till tältliv är att torka sin mat hemma. Du kan torka i princp ALLT - köttfärs tex. fräs den utan fett i stekpanna - mosa sen med gaffel så att den blir grynig- krydda och bred sedan ut den på plåt och sätt in i ugenen , helst på varmluft- ca 60 grader. Låt luckan stå på glänt för att få bort fukt. Kolla ibland och känn efter när färsen är helt torr. Låt svalna och förvara i burk med tättslutande lock. När du anv. färsen låter du den koka ihop  med vatten, ev. buljontärning och tomatpure.

Pa samma sätt kan du torka alla sorters grönsaker och rotfrukter - här behöver du bara förvälla ( koka upp hastigt i saltat vatten - koka ett par min) sedan torka dem torra och ha in dem i ugnen. Fördelen med att anv. varmluft är att du kan ha in flera lager plåtar samtidigt.

Vid anrättning av grönsakerna skall de ligga i vatten ett par timmar för att bli mjuka sedan anrättas de som om de vore färska.

Vi flög i somras upp mot Roustajaure och hade enbart med torkat käk - var borta en vecka (4 pers) och detta fungerade perfekt. Kompletterade kosten med pulvermos, couscous, bulgur och snabbris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det som väger minst att ta med sig på till tältliv är att torka sin mat hemma. Du kan torka i princp ALLT - köttfärs tex. fräs den utan fett i stekpanna - mosa sen med gaffel så att den blir grynig- krydda och bred sedan ut den på plåt och sätt in i ugenen , helst på varmluft- ca 60 grader. Låt luckan stå på glänt för att få bort fukt. Kolla ibland och känn efter när färsen är helt torr. Låt svalna och förvara i burk med tättslutande lock. När du anv. färsen låter du den koka ihop med vatten, ev. buljontärning och tomatpure.

Pa samma sätt kan du torka alla sorters grönsaker och rotfrukter - här behöver du bara förvälla ( koka upp hastigt i saltat vatten - koka ett par min) sedan torka dem torra och ha in dem i ugnen. Fördelen med att anv. varmluft är att du kan ha in flera lager plåtar samtidigt.

Vid anrättning av grönsakerna skall de ligga i vatten ett par timmar för att bli mjuka sedan anrättas de som om de vore färska.

Vi flög i somras upp mot Roustajaure och hade enbart med torkat käk - var borta en vecka (4 pers) och detta fungerade perfekt. Kompletterade kosten med pulvermos, couscous, bulgur och snabbris.

Va bra!  :D men allt det här riset  ??? kan jag torka potatis istället för jag tycker bättre om kokt sådan...  ??? ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det går alldeles utmärkt att torka potatis. Välj en sort som inte kokar sönder, skär den i ca 5 mm tjocka skivor och koka dem ett par minuter i saltat vatten - de skall inte vara helt genomkokta. Tag upp och låt rinna av, torka dem torra med handduk och lägg ut dem på ugnsplåt m papper. Torka dem i ugnen - ca 50-60 g med luckan på glänt. Vänd dem då och då. De är klara när de känns alldeles torra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det går alldeles utmärkt att torka potatis. Välj en sort som inte kokar sönder, skär den i ca 5 mm tjocka skivor och koka dem ett par minuter i saltat vatten - de skall inte vara helt genomkokta. Tag upp och låt rinna av, torka dem torra med handduk och lägg ut dem på ugnsplåt m papper. Torka dem i ugnen - ca 50-60 g med luckan på glänt. Vänd dem då och då. De är klara när de känns alldeles torra

Tack för tipset!  :) Ska bli mycket torkad potatis på fisketurerna i år ... det är ett som är säkert  ;):)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Jag köpte för ett par år sedan en torkapparat på Coop Forum - ca pris 475 kr - kommer inte ihåg vad den hette eftersom jag lämnade tillbaka den. Tyckte att den hade för liten kapacitet, den förde ganska mycket oväsen och om man lägger i grönsaker etc på alla nivåer i den så tar det mycket längre tid att torka än i varmluftsugn. Dessutom tar den ganska stor plats att förvara.

Om du har bastu kan du torka i den. Använd myggnät - eller tunnt gardintyg - spänn upp det på ramar. Ut med grönsakerna, på med bastun - ca 70 grader- och in med en fläkt. så har jag torkat mängder med svamp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Guest ramsis_iv

Hur värt är det egentligen att torka mat?

Jag tänkte börja torka för nöjes skull, men vikten jag vinner på torkning förlorar jag på vatten för att rehydrera maten.

Jag undrar om någon tagit det lilla steget extra och rensar vatten ute på campingturen.

btw, jag har läst mycet om att torka bönor och linser. Vad är poängen? de är ju torkade när man köper dem i deflesta fallen.

Redigerad med ramsis_iv
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur värt är det egentligen att torka mat?

Jag tänkte börja torka för nöjes skull, men vikten jag vinner på torkning förlorar jag på vatten för att rehydrera maten.

Jag undrar om någon tagit det lilla steget extra och rensar vatten ute på campingturen.

btw, jag har läst mycet om att torka bönor och linser. Vad är poängen? de är ju torkade när man köper dem i deflesta fallen.

Om du skall upp på fjällen så är i det flesta fallen vattnet tjänligt till att laga mat med :D

Så poängen e att du inte skall asa vatten med dig.

Sen håller maten bättre torkad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur värt är det egentligen att torka mat?

Jag tänkte börja torka för nöjes skull, men vikten jag vinner på torkning förlorar jag på vatten för att rehydrera maten.

Jag undrar om någon tagit det lilla steget extra och rensar vatten ute på campingturen.

btw, jag har läst mycet om att torka bönor och linser. Vad är poängen? de är ju torkade när man köper dem i deflesta fallen.

Det finns väl färska varianter av sånt med antar jag. Att ta med torra bönor och linser innebär oftast mycket långa koktider och det vill man undvika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest ramsis_iv

Tack för svar.

Det är nog bara jag som har otur, den närmastliggande sjön där jag tänkt karpfiska över några nätter har inget rent vatten i närheten, om man inte vill störa en mentalt instabil bonde eller en som gömmer sig i sitt hus med tända ljus och öppen dörr men inte hör när någon kommer....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...