Jump to content
Sign in to follow this  
Yrder

Björkaån - and we strike again……

Recommended Posts

Följande inlägg är skrivet av Rollo (snyggt skrivet, det finns fler författare!). yr lägger ut det eftersom Rollo har åkt på hemlig födelsefirning av en i kompisgänget. Av en tillfällighet skall de vara i en scoutstuga vid Björka - 15 pers! Stackars grannar!

Som sagt; det var dagas för revansch, Gummiflugan, Rollo och yr tar en returmatch med Björkaån A-sträckan.

"

ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

Äntligen var det dags att fiska i vår älskade Björka å.

När vi äntligen kom iväg kunde det börjat bättre. Regnet mötte oss på vägen ut ur Malmö och vi tänkte, neeej, inte nu igen, inte ännu en fiskedag med ösregn!! Vi har sagt upp prenumerationen på dessa dagar sedan länge, men de fortsätter envist med att förfölja oss, likt ettriga knott.

Vi samlades, likt barn i en godisaffär, på Kjell Sport i Sjöbo för att få ut våra fiskekort.

Detta var dagen D. Dagen då allt skulle ske. Dagen vi skulle ta trofén, fisken med stort F.

Regnet avtog dock när vi kom till parkeringsplatsen vid sträcka As början och glada i hågen bytte vi snabbt om till fiskemunderingen. Nu visade det sig att Gummiflugan bagagelucka hade fått frispel och gick inte att stänga. När vi äntligen lyckades få igen luckan så var det äntligen dags att gå mot ån.

På vägen dit sa gummiflugan, â€Âyr, jag känner på mig att det är din dag idagâ€Â. Vi undrade vad han tagit, för varken yr eller jag har fått â€Âden där†fisken, hittills……

Med bestämda steg gick vi rakt mot akvariet och upptäckte att vi inte var ensamma, bregott fabriken hade flyttat dit. Det blev att kryssa mellan komockorna och sedan placera maten i ett av träden nere vid akvariet.

Vi möttes av hyffsat frekvent vakande fiskar i akvariet och väderguden hade vi på vår sida! Ömsom regn & blåst och solsken, idealiskt för danica kläckning!! Efter lite fiskande på olika fiskar i akvariet gick yr och gummiflugan nedströms mot lövsalen. Jag passade då på att ta en av de vackra öringarna som är runt 30 cm mitt utanför halvön strax ovanför akvariet.

Eftersom yr glömt sin walkie talkie i bilen så sms:ade jag honom 1-0-0. Några minuter senare kom det ett meddelande tillbaka 1-1-0 och ytterliggare någon minuter senare så kom 1-2-0.

Gummiflugan och jag undrade vad han sysslade med, mask?!?!

Glad ihågen kom yr vandrandes tillbaka efter ett tag och sa med ett stort leende gul cdc kläckare….

Eftersom fisken inte var â€Âkompis†med Gummiflugan och mig så rotade vi igenom flugaskarna efter gula flugor och satte igång att fiska. Efter ett tag lyckades Gummiflugan ta en öring, också den utanför halvön vid akvariet, förmodligen samma som jag tog förra veckan.

Eftersom utdelningen var mager bestämde vi oss för att gå upp i skogen för att få någon â€Âtröstfisk†och på vägen genom skogen såg vi ingen vak och ingen fisk så vi hamnade uppe vid akvedukten.

OJ! Två vak från STORA fiskar!!! Jag och gummiflugan tog började fiska på dem och det gick inte alls bra och efter ett tag sa yr â€ÂJag går ner åt igen†och gav sig av.

Gummiflugan fortsatte en bit uppströms och jag stod och spanade på â€Âmin†fisk och hittade den stående alldeles invid kanten och lägger ut en danica imitation. Då ringer telefonen och jag ser att det är yr och jag frågar â€ÂVill du ha hjälp?†Ja, svarar en â€Âlätt†ansträngd röst i andra änden. Är det stor frågar jag. JA svarar yr……….

Jag lägger benen på ryggen och springer fort, Wilson Kipketer släng dig i väggen!, ner mot akvariet och innan jag springer så hojtar jag på Gummiflugan att yr har en STOR fisk på.

Som sagt, full fart mot akvariet och jag kommer ner och ser yr sitta på, just det, halvön vid akvariet med ett böjt spö. Jag rycker upp kameran och börja ta bilder och gör mig klar att håva fisken.

När jag först ser den, jaja, en â€Âvanlig†öring på kilot kanske med sedan vältrar den sig i ytan och jag ser hur stor den är! Wow, nytt pers till yr tänkte jag samtidigt som jag tänkte, faaaaan, det var ju den JAG skulle ha!!! Men, jag sköt snabbt de tankarna och sidan och håvade fisken åt yr och låter sedan honom varsamt kroka loss fisken samt posera med den innan den återutsätts i ån. En snabb mätning visar att fisken var, usch, 65 cm……………………….dessutom tagen på torrfluga………….

:D :D :D :D :D

Jag får rysningar när jag tänker på det! RESPECT!!!

"

Skrivet av Rollo

Fler bilder kan komma senare.

Komplettering - flugor:

Ingen Danica kläckning.

I luften mest Gul Forsslända, åslända och enstaka Danicor.

Fisken tog på brun klinkhammer,  svart kläckare (18) med vit foam på ryggen, Oliver Edwards Danicaimitation, brun nattslända. Dessa togs på Akvariet eller flaket dvs där det är ganska ljust och fritt.

I Lövsalen där det är träd på båda sidor och ganska mörkt hade vi mycket hugg på gul CDC-kläckare, fisken togs i övrigt på Gul Forsslända.

Den största fisken togs på en Danica eller Vulgata imitation. Mörk - brun.

Vi har döpt om udden nu, först till Hoppets udde men sedan kom Gummiflugan på att det är Goda Hopssudden.

Tack Rollo för den fina texten!

Aaaahhhhhh !! Det gör ont, det gör ont, det gör jätteont. Men ändå grattis Yr!! den var välförtjänt. Det bör ju tilläggas att både Rollo och jag tidigare satt och kämpade med just den här vakande öringen utan att lyckas. Det Rollo utelämnade i den här historien är ögonblicket när vi hade återvänt upp till akvedukten. Plötsligt skriker Rollo fiiiisk....... lite så där ynkligt som man gör när man känner något som egentligen är alldeles för stort för ens utrustning, och jag springer igen, men denna gång för att mötas av synen av ett avlångt Rollo ansikte och ett obarmhärtigt slappt spö. Han hade haft en lika stor om inte större öring på under några sekunder, tillräckligt länge i alla fall för att känslan ska jaga honom varje natt till vi åter står där vid den hemlighetsfulla spegeln vid akvedukten.

Sicken firre! Väntar fortfarande på min första öring!

Den kommer snart ! Det är nästan så man blir lite avundsjuk på att få ha det framför sig.

Den kommer snart ! Det är nästan så man blir lite avundsjuk på att få ha det framför sig.

Du behöver väl inte vara avundsjuk. Vi fiskar ju tillsammans, senast tog VI två firrar denna gång tog VI sju firrar.

Vi hade nog inte haft så mycket fiskkontakt var och en om vi gått själva!!

Och hur många har du tagit totalt?  ???

Men du, jag kommer att ge allt för att hinna ifatt!  8)

Och nästa gång ger vi oss på de stora också, inte bara medelmåttor på 65 cm!  ;D

Guest dave1

Grattis!  :D

Själv har jag lagt Björka på is för denna säsong. Nästa år ska jag vara ute i tid så jag får några fiskekort. Nu är jag i Boden och närmast är det väl Byske som hägrar.

Grattis!  :D

Själv har jag lagt Björka på is för denna säsong. Nästa år ska jag vara ute i tid så jag får några fiskekort. Nu är jag i Boden och närmast är det väl Byske som hägrar.

Ha ett riktigt skitfiske i Byske och välkommen tillbaks till Malmö. Det kommer en ny säsong till nästa år.

Till alla andra som grattat ett stort TACK;)

Dr G Kamen fizzka agge kenta Wolfis Europatolvan tiM

Guest mili

Det där är vad vinterns drömmar handlar om! Applåder!

Tyvärr fick jag inte min årliga dos av akvariet. Korten tog slut

fort i år.

Aaaahhhhhh !! Det gör ont, det gör ont, det gör jätteont. Men ändå grattis Yr!! den var välförtjänt. Det bör ju tilläggas att både Rollo och jag tidigare satt och kämpade med just den här vakande öringen utan att lyckas. Det Rollo utelämnade i den här historien är ögonblicket när vi hade återvänt upp till akvedukten. Plötsligt skriker Rollo fiiiisk....... lite så där ynkligt som man gör när man känner något som egentligen är alldeles för stort för ens utrustning, och jag springer igen, men denna gång för att mötas av synen av ett avlångt Rollo ansikte och ett obarmhärtigt slappt spö. Han hade haft en lika stor om inte större öring på under några sekunder, tillräckligt länge i alla fall för att känslan ska jaga honom varje natt till vi åter står där vid den hemlighetsfulla spegeln vid akvedukten.

Så jävla ont kan det väl ändå inte göra??? Måste vara bättre än dagen i Tyttbo i alla fall. Eller hur gummiflugan?

Grattis Yr! Avundsjuk ??? Inte ett dugg (försöker jag intala mig) ;)

tillbaka i vardagen igen så vill jag säga RESPECT

dessutom så var den fisken jag hade på var större.....

8)

åter igen, GRATTIS!!!!

Mkt fin, de e inte alla förunnat att ta en sån fin firre i Björkaån.

Jag lyfter på den stora mexicanhatten.

Grattis

Så jävla ont kan det väl ändå inte göra??? Måste vara bättre än dagen i Tyttbo i alla fall. Eller hur gummiflugan?

Oh ! du anar inte hur länge Rollo och jag satt och kämpade med den vakande storöringen. Du sitter fem meter ifrån och ser det ena grova vaket efter det andra men ingen fluga fungerar, i Tyttbo var det inga stressande vak och sen fick jag åtminstone åka bilfärjan hem och det var roligt  ;D

Som lite sammanfattning över våra besök i Björkaån lägger vi ut några bilder som vi har i arkiven.

Först en bild som inte har med fiske att göra men som har lite jakt över sig.

Andra bilden visar en svärmning över ån.