Hoppa till innehåll

Desinficering av fiskegrejor


Recommended Posts

Ja, tydligen måste man det.... det säger i alla fall Fishing North, som vi bokat resan med. Jag vet inte om det är något som gäller bara för Finnmark, för på andra håll i Norge har jag aldrig behövt desinficera nå´t, eller också behövde jag det utan att känna till det :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde om någon som fick problem med linan efter desinficering.... var väl något annat medel, för Du hade nog märkt om coatingen släppt från Dina linor.... eller också blir det ett satans skjut i skjutlinan när det bara är kärnan kvar  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Däremot så ROSTAR..krokarna,.. OM...du inte skjöljer utav h-ete...efteråt. :(

:o Är det sant?  :o

I så fall är det ju skitjobbigt! Vem vill skölja askarna med torrflugor?? Då gömmer jag de askarna och låtsas som det regnar. I stort sett allt är ju nytt i alla fall (inget kul att blöta ner nymfer heller förresten, vilket jobb att torka allt sedan).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den enda som gjorde det när vi var där 2000 var en gubbe som hade en balja och en blomspruta i källaren. Jag kommer inte ihåg just nu vad han hette, men kan kolla upp det. Jag har för mig att de på postkontoret gav oss vägbeskrivning till mannen.

Själva proceduren var ett skämt! Vi lämnade fram våra vadarstövlar, han ställde ner dem i baljan, puff puff med blomsprutan, "50 kr tack", färdigt! En av polarna sade att han hade sina vadare längst ner i ryggsäcken och att han inte använt dem på flera år och undrade om han var tvungen att ta upp dem. Nej, det behövdes inte. Och om spön, rullar och flugor var torra behövdes inte de heller besprutas.

Vi hade lagt ner massor med tid på att ta reda på om man kunde göra det hemma, ringt runt till veterinärer, Anticimex, fiskeriverket, men ingen visste ens vad vi pratade om. Kändes snöpligt när norrmännen (norrmannen?) själva inte brydde sig mer än de gjorde. Men skönt ändå...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här hittade jag på nätet. Verkar som om man måste ha papper på att grejerna är desinficerade på ett riktigt sätt.

25.05.2005 - Norge - Nye regler for desinficering gældende fra 2004

Norges nye regler for desinficering af fiskegrej og udstyr betyder, at der ikke længere er påkrævet, at man desinficerer grej og udstyr hjemmefra.

Der er ligeledes heller ingen krav om attestation længere, men det kræves, at redskaber og udstyr desinficeres med et godkendt middel inden det tages i brug, hvis det har været i brug i ferskvand det pågældende år.

Det er dog stadig mere praktisk og tilmed ofte billigere, at få ordnet desinficeringen hjemmefra, så slipper man for, at bruge tid ved en af de norske desinficeringsstationer.

Hvis du / i skal til Norge, og gerne vil have desinficeret hjemmefra, så kan jeg tilbyde at desinficere og attestere, så i kan bruge tiden i Norge til at fiske.

Ring og aftal tid og sted: Tilsynstekniker Kim H Larsen Tlf: 97853820 Mobil: 61333820 (Hverdage bedst efter 16,30)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest laxlasse

när man fiskar i Orkla så måste man desinficera grejjerna innan  :(

sen finns det bra och dåliga killar som gör det....alltså hos en del måste man verkligen "bada" alla grejjerna och några räcker det att säga att grejjerna är torra och att man inte fiskat i nån annan älv så är det klart sen  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Big, kan killen Ni var hos heta Ole Triumf? (ett namn man inte glömmer)

Det heter den vi fått information om att besöka. Tack för Dina uttömmande svar :)

Och bongo: Har Du adressen till någon välsorterad fiskebutik i Katokeino?  ;)

Jag fick problem med torrflugor som blev helt förstörda :'(                                                                                men det är länge sedan, dom har förhoppningsvis bättre medel i dag :-
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick problem med torrflugor som blev helt förstörda :'(

Det får bara inte hända!!!

Ska man behöva ha olika askar för gamla och nya flugor, så att man i vart fall är säker på att inte få de nya förstörda!?

Det verkar inte klokt.

På vilket sätt förstördes flugorna Kenta?

Rostade de så borde ju det ha skett senare, och Du borde ändå ha kunnat fiska med dem under tiden direkt efter decinfiseringen, eller!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Big, kan killen Ni var hos heta Ole Triumf? (ett namn man inte glömmer)

Det heter den vi fått information om att besöka. Tack för Dina uttömmande svar :)

Och bongo: Har Du adressen till någon välsorterad fiskebutik i Katokeino?  ;)

He's the man! Jag visste att det var ett speciellt nam, som var lätt att komma ihåg. En fet man med bar överkropp...

Jag tror inte du förstås vad Kautokeino är för något - en landsväg med ett litet centrum med mataffär, byggmarknad och ett postkontor. Och en Statoilmack. Fiskegrejer får du allt ta med dig hemifrån...  ;)

Jag tror jag ska maila dig ett tips på ett lättillgängligt höjdarställe, lämpligt som första stopp...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får bara inte hända!!!

Ska man behöva ha olika askar för gamla och nya flugor, så att man i vart fall är säker på att inte få de nya förstörda!?

Det verkar inte klokt.

På vilket sätt förstördes flugorna Kenta?

Rostade de så borde ju det ha skett senare, och Du borde ändå ha kunnat fiska med dem under tiden direkt efter decinfiseringen, eller!?

Flytförmågan blev noll, som tur var hadde jag köpt några lokala torrflugor som inte fick någon behandling. Detta hände i Mo i Rana tidigt 80-tal så förhoppningsvis så är medlet skonsammare i dag.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här står en del och de hänvisar till var man kan få desinficeringen gjord.

Bland annat hänvisas till: Kautokeino JFF, Ole A. Triumf Ajastealli 9520 Kautokeino 78 48 67 46

http://www.statskog.no/fjf/fiske/finnmark/...sp#Desinfeksjon

Har ni kontrollerat med Fishingnorth. Vi lär ju få samma problem.

PS

Lars o Bård var i Kautokaino i söndags och det var ingen stor ort inte. Packa färdigt innan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå Big och yr, jag har fattat att man inte storhandlar i Kautokeino.... skojade bara litet med bongo, som föreslog att det skulle köpas nytt i Kautokeino för att slippa desinficeringen :)

Det var Fishingnorth som lämnade Triumfs namn, så dit är vi nog alla hänvisade. Kanske ses vi där den 15/7, för det är då vi svänger förbi hos honom :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var Fishingnorth som lämnade Triumfs namn, så dit är vi nog alla hänvisade. Kanske ses vi där den 15/7, för det är då vi svänger förbi hos honom :)

Nej vi syns inte i Kautokeino men kanske i Mollisjokk.

Vi kommer upp den 23/7. Så ni hinner leta upp alla hotspots och kan berätta om dem innan vi sticker ut i bushen!  ;D

Men om man läser den hemsidan jag refererade till så står det faktist att det bara är om man skall fiska i laksevassdrag!

Men det är väl lika bra att fixa det så man inte får åka hem utan att ha fiskat.

Eller hyra en helikopter när man kommit fram för att komma tillbaks så man kan komma tillbkas!  ??? 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick nyss mail från Fishing North.

Vi kommer in via ALta, flyger från Kastrup.

Där löses det enligt följande:

""

Vadrutrustning och delar av fiskutrustning skall decifineras före fiske.

Det görs lämpligtsvis i Alta när ni anländer........ Kostnad ca 100 NOK

""

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får bara inte hända!!!

Ska man behöva ha olika askar för gamla och nya flugor, så att man i vart fall är säker på att inte få de nya förstörda!?

Det verkar inte klokt.

På vilket sätt förstördes flugorna Kenta?

Rostade de så borde ju det ha skett senare, och Du borde ändå ha kunnat fiska med dem under tiden direkt efter decinfiseringen, eller!?

Varför är det inte klokt att man ska behöva desinficera flugorna? Flugorna är ju fan det i utrustningen som lättast kommer i kontakt med fisk som kan bära på tex gyrodactilus salaris!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...