Jump to content
Sign in to follow this  
Doj@n

Damm

Recommended Posts

Har en damm med drygt 100 ettåriga (Ca: 15-20cm) öringar i (ja jag har tillstånd från länstyrelsen  :) ). Nu tänkte jag sätta i några regnbågar också men jag funderar på hur stora jag kan köpa, jag vill ju inte att öringarna ska bli mums för bågarna. Någon som vet hur stor en regbåge är innan den börjar käka fisk??

Edited by DojDoj

Guest Nappe

Varför i hela friden ska du lusa ner dammen med båge?

Sätt mer Öring istället.

I vår sjö sätter ni Båge från 800g just för att den ska ta småfisk. Vet dock inte när/hur stor den är då den går över på fiskdiet.

Kanske har att göra med tillgång på övrigföda oxå.

/Niclas 

jo det är nog sant, beror nog på tillgången till föda. Hmm... ja man kanske borde skippa bågarna o sätta lite mer öring ist. Är ju gott om elritsa i dammen också, men dom är väl snarare en konkurent om födan har jag hört.

Men öringen går över på fiskdiet tidigare än regnbågen. Så risken torde vara större att Öringen kanibaliserar på sina kamrater än att bågen gör det.

Guest magnus berglund
jo det är nog sant, beror nog på tillgången till föda. Hmm... ja man kanske borde skippa bågarna o sätta lite mer öring ist. Är ju gott om elritsa i dammen också, men dom är väl snarare en konkurent om födan har jag hört.

Ja, elritsan är rena pesten i öringvatten... Inget man vill ha tillsammans med dom precis.

Brukar vara svårt att få Regnbåge att gå över på fiskdiet, förutom rena småyngel ( helst av vitfisk). Jag tror inte du behöver vara så orolig för öringarna.

Ja, elritsan är rena pesten i öringvatten... Inget man vill ha tillsammans med dom precis.

Fast jag har sett hur öringarna tar elritsorna iof. Var roligt att se, öringarna strandade dom stackars små elritsorna och norpade åt sig dom som späckhuggare gör med sälar ;D

Fast det är nog minimala mängder elritsor öringarna äter. Dom förökar sig nog snabbare än vad dom blir uppätna :(

Guest magnus berglund
Fast jag har sett hur öringarna tar elritsorna iof. Var roligt att se, öringarna strandade dom stackars små elritsorna och norpade åt sig dom som späckhuggare gör med sälar ;D

Fast det är nog minimala mängder elritsor öringarna äter. Dom förökar sig nog snabbare än vad dom blir uppätna :(

Precis, det är förökningen som går så snabbt. Och hotet mot öringen ligger väl främst i att de käkar av rom och yngel från öringen.

Guest ozon
Precis, det är förökningen som går så snabbt. Och hotet mot öringen ligger väl främst i att de käkar av rom och yngel från öringen.

Hotet är nog främst att elritsan och öringyngel lever i samma habitat - strandzonen - och konkurrerar om födan och ståndplats.

Hotet är nog främst att elritsan och öringyngel lever i samma habitat - strandzonen - och konkurrerar om födan och ståndplats.

Borde inte vara några broblem i min damm, jag tror nämligen att öringarna inte kommer reproducera sig överhuvudtaget  ??? Fast jag har hört folk som har dammar i trakterna där jag bor som fått avkomma utan att ha någon lekbäck eller nåt.

Finns det ingen annan här på forumet som har en damm? Vore roligt o höra lite vad ni har för fisk, hur ni löst syresättning osv.

Lyfter lite i tråden.

Verkligen ingen annan som har en damm??

Lyfter lite i tråden.

Verkligen ingen annan som har en damm??

Jag har en kompis som planterat in Ätanöring i en damm där en bäck rinner igenom. Han hade planer på att sätta in regnbåge, men fick rådet att inte plantera in regnbåge tillsammans med öringen.

Mvh

Paul

Har en damm med drygt 100 ettåriga (Ca: 15-20cm) öringar i (ja jag har tillstånd från länstyrelsen :) ). Nu tänkte jag sätta i några regnbågar också men jag funderar på hur stora jag kan köpa, jag vill ju inte att öringarna ska bli mums för bågarna. Någon som vet hur stor en regbåge är innan den börjar käka fisk??

Vad är det för damm du har? Hur stor är den? Har länge lurat på att börja gräva en större damm med tillhörande liten ström.

Vad är det för damm du har? Hur stor är den? Har länge lurat på att börja gräva en större damm med tillhörande liten ström.

Den är inte specielt stor, jag ska dit i eftermiddag o ta lite kort. Lägger upp dom här sen så får du se hur den ser ut.

Jag har en kompis som planterat in Ätanöring i en damm där en bäck rinner igenom. Han hade planer på att sätta in regnbåge, men fick rådet att inte plantera in regnbåge tillsammans med öringen.

Mvh

Paul

I och med att ätran rinner strax nedanför min damm pluss att bäcken från dammen rinner ner i ätran, så fick jag också rådet att inte plantera in regnbåge. Istället köpte jag ätranöringar så om nån skulle rymma ner i ätran så är det ju ingen ekologisk katastrof.

I och med att ätran rinner strax nedanför min damm pluss att bäcken från dammen rinner ner i ätran, så fick jag också rådet att inte plantera in regnbåge. Istället köpte jag ätranöringar så om nån skulle rymma ner i ätran så är det ju ingen ekologisk katastrof.

Nä, det gynnar ju oss andra som skall fiska nedströms ;)

Trevligt! Har du grävt den själv?

Nä själva grävandet lät jag en fackman göra. Tror att jag skulle va farlig både för mig själv och andra i en grävmaskin :)

Har du tätat den på nåt sätt? Har du den bara för att det är kul eller har du tänkt använda fisken till nåt?

Vad kostade det att låta gräva den?

Jag är full av frågor!

Har du tätat den på nåt sätt? Har du den bara för att det är kul eller har du tänkt använda fisken till nåt?

Vad kostade det att låta gräva den?

Jag är full av frågor!

Vad menar du med tätning(duk eller liknande)? I så fall nej. Vi fick bekymmer med att dammvallen läckte på ett ställe men det har vi åtgärdat genom att gräva upp en bit och fylla i ny jord. Vattennivån styr jag genom en brunn med en vägg i mitten där jag kan justera nivån(bifogar en bild på det)

Ang fisken så har jag den bara för skojj skull. Fiskar upp och släpper tillbaka några då o då för o se om dom växer :). Till våren skall jag ha i tre gräskarpar också.

Notan slutade på ca: 50 000:- med allt. Brunn, trummor, grävning, fisk osv.

Vad menar du med tätning(duk eller liknande)? I så fall nej. Vi fick bekymmer med att dammvallen läckte på ett ställe men det har vi åtgärdat genom att gräva upp en bit och fylla i ny jord. Vattennivån styr jag genom en brunn med en vägg i mitten där jag kan justera nivån(bifogar en bild på det)

Ang fisken så har jag den bara för skojj skull. Fiskar upp och släpper tillbaka några då o då för o se om dom växer :). Till våren skall jag ha i tre gräskarpar också.

Notan slutade på ca: 50 000:- med allt. Brunn, trummor, grävning, fisk osv.

Snyggt å prydligt! Hoppas jag får återkomma med frågor då/om mitt dammprojekt startar.

/B