Jump to content
Sign in to follow this  
Doj@n

Damm

Recommended Posts

Bump bump!

Hur går det med den nya dammen? Är otroligt nyfiken (och avundsjuk :rolleyes: )

Edited by Dogbert

Hittade tråden idag och måste säga att jag är riktigt sugen på att se och höra hur det går för dig och hur långt du kommit

Edited by slowride

Hej!

Har för tillfället problem med en läckande vall så har inte kunnat släppa på vattnet som planerat. Återkommer när det är åtgärdat :)

mvh doj@n

Jag har också en damm där jag planterat i bäcköring och bäckröding men det har inte funkat de har smitit trots att jag satt upp ett galler, så nu satsar jag på att göda upp gäddor, låta de växa till sig genom att mata de med mört och abborre och se om de kommer upp i 20kgs klassen, då kan man ju få sig en redig fight med UL-spöet! :P

Igentligen vill jag ha ädelfisk där men jag vet inte hur jag ska göra för att få dem att stanna kvar i dammen, har någon här erfarenhet av hur man stänger in fisk? Har funderat på att plantera in Regnbåge som väger ca 1kg de kanske inte är lika pigga på att hoppa?

Ingen som har något förslag på hur jag ska utforma dammen för att Öringen ska trivas? Och vart får man tag på stora "finmaskiga" eller "nästan täta" galler som håller inne öringen iaf de som väger mer än 1 hekto? Hur har ni som har Öringdammar gjort för att de inte ska smita???

Ingen som har något förslag på hur jag ska utforma dammen för att Öringen ska trivas? Och vart får man tag på stora "finmaskiga" eller "nästan täta" galler som håller inne öringen iaf de som väger mer än 1 hekto? Hur har ni som har Öringdammar gjort för att de inte ska smita???

Bara så att Du vet så är det straffbart att plantera in fisk utan tillstånd. De får dessutom inte kunna ta sig därifrån.

Bara så att Du vet så är det straffbart att plantera in fisk utan tillstånd. De får dessutom inte kunna ta sig därifrån.

Smitande fisk är ingen höjdare, och bäckröding dessutom...

Bäckrödingen klarade sig nog inte eftersom bäcken nedströms är underjordisk och den är väldigt liten, och om den hamnade i sjön så blev den gäddmat. Bäcken är ett skogsdike som rinner ned i sjön. I Västerbotten där jag bor är det inte så noga, få söker tillstånd för dammbyggen här, och länsstyrelsen verkar inte bry sig. Och ån från sjön som rinner ned till Umeälven är nästan utan Öring och harr, eftersom den de torraste sommardagarna är utan vatten...

De bryr sig inte ens om de fredade områdena för havsöringen, men det är dåligt det.

Det är skönt att bo här i norr där folk inte är så noga med allt! Dammen är dessutom väldigt liten. Men jag kanske söker tillstånd när jag bygger den nya dammen. Men får jag avslag då så blir jag förbannad!

Bäckrödingen klarade sig nog inte eftersom bäcken nedströms är underjordisk och den är väldigt liten, och om den hamnade i sjön så blev den gäddmat. Bäcken är ett skogsdike som rinner ned i sjön. I Västerbotten där jag bor är det inte så noga, få söker tillstånd för dammbyggen här, och länsstyrelsen verkar inte bry sig. Och ån från sjön som rinner ned till Umeälven är nästan utan Öring och harr, eftersom den de torraste sommardagarna är utan vatten...

De bryr sig inte ens om de fredade områdena för havsöringen, men det är dåligt det.

Det är skönt att bo här i norr där folk inte är så noga med allt! Dammen är dessutom väldigt liten. Men jag kanske söker tillstånd när jag bygger den nya dammen. Men får jag avslag då så blir jag förbannad!

Tycker det är lite trist här i norr då alla gör precis som de vill och sen skiter fullständigt i konsekvencerna...

Om jag inte missminner mig så kan det tom leda till fängelse.

Det räcker att en "vettig" tjänsteman börjar och då sitter du i skiten.

Men den inställningen du har är ganska skrämmande.

Även om det inte finns _så_ mycket fisk där så finns den likväl. Att börja plantera ut annat och med lite otur så dör den befintliga stammen och om den "nya" inte lyckas reproducera sig så ska du se att det inte var ett bra val.

Ärligt talat så skiter jag i om du gör det, men det du gör/funderar på är brottsligt enligt lag och att sitta och tala om det öppet känns som en dum ide.

/Cristoffer

Även om Länsstyrelsen inte bryr sig, så kan väl du ta ditt ansvar och bry dig?

Om jag planterar in fisk från Umlax så ska det vara lugnt, inga sjukdomar. Jag har tagit kontakt med länsstyrelsen nu, men får inte svar förens på måndag Och så har jag skickat ett mejl till Umlax angående hur mycket man tjänar på att fodra fisken (Regnbåge) från 5 gram till 2500 gram. Är det någon som vet hur mycket det kostar att fodra dem jämfört med att köpa fisken i butik tex ICA?

Om jag planterar in fisk från Umlax så ska det vara lugnt, inga sjukdomar. Jag har tagit kontakt med länsstyrelsen nu, men får inte svar förens på måndag Och så har jag skickat ett mejl till Umlax angående hur mycket man tjänar på att fodra fisken (Regnbåge) från 5 gram till 2500 gram. Är det någon som vet hur mycket det kostar att fodra dem jämfört med att köpa fisken i butik tex ICA?

Du måste fylla i en ansökan som tar ca 4v att få svar på.

Det är ju förfärligt att man inte får bestämma något över sin egen mark! 4v, det hinner nästan bli vinter innan alla ansökningar får svar då :(

Hur långt är fängelsestraffet då, och vad gör de med dammen om den redan är byggd?

Det är ju förfärligt att man inte får bestämma något över sin egen mark! 4v, det hinner nästan bli vinter innan alla ansökningar får svar då :(

Hur långt är fängelsestraffet då, och vad gör de med dammen om den redan är byggd?

Bara nåra år på kåken, men du måst pynta stockholmsföretaget som återställt det du förstört.

Driver du med oss eller är du så korkad som det verkar?

Jösses!

Sluta spamma Dojjans fin dammtråd !!!!

Ser fram emot å läsa mer om Dojjans damm ................

//Per

Jag har en ganska tjurig farsa, som inte vill bygga dammen vart som helst, han vill ha den nära sjön och jag tror inte länsstyrelsen kommer gilla det eftersom det är nära åkrar och betesmark och sjön som sagt.

Men det är värt ett försök, om det inte blir beviljat så har jag en kompis som nog ska gräva en damm på ett betydligt mindre skadligt ställe men han vill inte ha ädelfisk där som jag förstått det utan gädda, abborre och mört vilket jag tycker är lite tråkigt.

FVOs verkar få allt beviljat som gös-utplantering, hur skadligt är inte det för de naturliga arterna egentligen, men igen bryr sig om gädda, mört och abborre? De har planterat ut Regnbåge i en tjärn nära sjön med dåligt skydd mot rymmande fiskar och planterat ut Harr i bäckarna runt sjön, men de har såklart gäddorna ätit upp :/ Verkar vara svårare att få saker beviljat om man är en privatperson.

Men nu ska jag inte förstöra Dojjans tråd mera.

En liten uppdatering från dammen (dammarna). Har fortfarande problem med en läckande dammvall och funderar nu på en liten omplanering av nya dammen för att minska trycket på vallarna.

Däremot var jag i min gamla damm idag och fick drilla denna fina öringhane som dessutom fick följa med hem till stekpannan. I magen hade den en riktigt stor o fet råtta :)

Öringarna är nu 7år gamla...

mvh doj@n

post-2423-0-96671100-1314814790_thumb.jp

post-2423-0-86668700-1314814811_thumb.jp

post-2423-0-87819900-1314814953_thumb.jp

Edited by DojDoj

Var nog en vattensork skulle jag gissa, ca 15cm lång + 5-6cm svans och nästan svart? Så man ska nog inte vara rädd att fiska öring på stora flugor :)

Edited by DojDoj