Jump to content
Sign in to follow this  
Doj@n

Damm

Recommended Posts

Vilken liten Sasse :) bör man inte ha en bäck som rinner igenom för att hålla vattnet fräsch?

Själv siktar jag på en damm i stl. 30 m. I diameter så fort alla tillstånd är klara.

Återkommer med bilder sen..

Vilken liten Sasse :) bör man inte ha en bäck som rinner igenom för att hålla vattnet fräsch?

Själv siktar jag på en damm i stl. 30 m. I diameter så fort alla tillstånd är klara.

Beror väl på vad man tänkt med sin damm. I Sasses fall tror jag tanken verkar vara en mindre trädgårdsdamm och då går det ju fint med en pump.

Intressant att du planerar att gräva en damm själv. Vill du dela med dig mer av dina planer hur du tänkt utforma den osv?

Förövrigt tog jag några kast i damm1 idag. Öringarna som jag planterade in där har ju lyckats reproducera sig och så här ser en av den nya generationens öringar i dammen ut. Skulle tippa på att denna öringen är ca 4år

post-2423-0-61715100-1340467442_thumb.jp

Edited by DojDoj

Förövrigt tog jag några kast i damm1 idag. Öringarna som jag planterade in där har ju lyckats reproducera sig och så här ser en av den nya generationens öringar i dammen ut. Skulle tippa på att denna öringen är ca 4år

Underbart!

*Gilla* :)

Aldrig sett denna tråd förut men har nu läst den från början till slut. Jag kan inte fatta att öringarna kan ha den utvecklingen som de haft i din damm, helt sjukt vilka fiskar :)

Något jag inte riktigt fattade var vart inloppet till damm två kommer ifrån? Någon liten bäck du leder vattnet från?

Sambon vill flytta ut på landet och nu har jag fått en anledning till det. Jag säger som Sasse: innan jag vandrar vidare till andra sidan ska jag genomföra något liknande :)

Aldrig sett denna tråd förut men har nu läst den från början till slut. Jag kan inte fatta att öringarna kan ha den utvecklingen som de haft i din damm, helt sjukt vilka fiskar :)

Något jag inte riktigt fattade var vart inloppet till damm två kommer ifrån? Någon liten bäck du leder vattnet från?

Sambon vill flytta ut på landet och nu har jag fått en anledning till det. Jag säger som Sasse: innan jag vandrar vidare till andra sidan ska jag genomföra något liknande :)

Hej FS!

Ja fiskarna växer så det knakar.

På din fråga om inloppet till damm två så är det som du trodde. Jag leder alltså vatten via rör från en bäck som rinner vid sidan av dammen. Vattnet tappas från en gammal branddamm i bäcken och är anlaggt på så viss att inget vatten tas ur bäcken vid lågvatten. I dammen finns sedan två avlopp som leder tillbaka ut i bäcken.

Beror väl på vad man tänkt med sin damm. I Sasses fall tror jag tanken verkar vara en mindre trädgårdsdamm och då går det ju fint med en pump.

Intressant att du planerar att gräva en damm själv. Vill du dela med dig mer av dina planer hur du tänkt utforma den osv?

Precis. Kommer inte vara några fiskar i utan bara en "brunn" med en handpump som det kommer strila lugnt ur. Har fått klart coh tydligt förklarat av frun hur det ska låta :D

Så här ca fast på plattan bakom :)

post-1939-0-49175200-1340597347_thumb.jp

Storleken är inte allt ;)

Precis. Kommer inte vara några fiskar i utan bara en "brunn" med en handpump som det kommer strila lugnt ur. Har fått klart coh tydligt förklarat av frun hur det ska låta :D

Så här ca fast på plattan bakom :)

Snyggt !!!

Ska du mura teglet och sedan putsa?

Snyggt !!!

Ska du mura teglet och sedan putsa?

Ungefär. Inte spikat än. Tegel på utsidan och puts/mosaik på insidan.

Lasse kom förbi och hälsade på med en hel påse Pariserbullar :) Efter fikat spanade vi in den nya dammen och tog några kast i den gamla dammen, där lasse lyckades lura en av gammelelmers barn.

post-2423-0-69302000-1340737475_thumb.jp

Första fisken i den nya dammen fångad!!!

Helt otroligt, bäckrödingar har tydligen hittat ner till den nya dammen också. Trodde inte bäcken som vattnet tappas ur höll bäckrödingar men det visade sig att jag hade fel. Tyckte att jag såg ett vak idag när jag satt på bänken och kikade så jag sprang o hämta flugpinnen. Den här fisken måste tagit sig igenom ett 110mm markrör och genom en 90graders böj. :D

post-2423-0-82226100-1340906980_thumb.jp

Edited by DojDoj

Första fisken i den nya dammen fångad!!!

Helt otroligt, bäckrödingar har tydligen hittat ner till den nya dammen också. Trodde inte bäcken som vattnet tappas ur höll bäckrödingar men det visade sig att jag hade fel. Tyckte att jag såg ett vak idag när jag satt på bänken och kikade så jag sprang o hämta flugpinnen. Den här fisken måste tagit sig igenom ett 110mm markrör och genom en 90graders böj. :D

Helt otroligt var invasiva bäckrödingarna verkar vara!!!

fantastiska dammar du har, väldigt kul att du har reproduktion dessutom . Finns det strömmande vatten alls för dem att leka i eller är det lek i stillastående vatten tror du?

Helt otroligt var invasiva bäckrödingarna verkar vara!!!

fantastiska dammar du har, väldigt kul att du har reproduktion dessutom . Finns det strömmande vatten alls för dem att leka i eller är det lek i stillastående vatten tror du?

Dom har möjlighet att gå upp en bit i en bäck i den första dammen. Tror de leker där...

Hej

Har nu streckläst denna tråd och jag blir så sjukt avis så jag inte kan sätta ord på det :)

DojDoj Jag gillar verkligen inte dig ...

Nej skämt åsido Tack för att du delar med dig av dina fantastiska dammar.

Hej

Har nu streckläst denna tråd och jag blir så sjukt avis så jag inte kan sätta ord på det :)

Roligt att du gillar tråden :)

Bild från första frostmorgonen över nya dammen..

Vacker liten öringunge..

/d

Vackert! Det verkar som öringen växer bra i dammen!

Mvh

Paul

Hej

Du är inte ensam :D

Bild från första frostmorgonen över nya dammen..

Vacker liten öringunge..

/d

Så otroligt läckert :wub:

Nu har man fått min pensionerade morfar att bygga ut dammen han har .. den är ca 40m i diameter och vi löste syresättningen med att montera en vattenpump i ett skåp och gjorde ett vattenfall av mindre typ ungefär som en laxtrappa i trä och betong inklädd i gräsvall ... blev riktigt bra och syresättning vart fantastisk... hoppas man kommer upp till morfar snart så man kan ta kort på spektaklet nu när gräset har växt och syresättningsdelen växt ihop med omgivningen!!

Öringarna mår finfint där och största han tagit upp var på 6,7kg detta år !!

Tack för mycket trevlig läsning!!