Hoppa till innehåll

Bäckarna i Olofström!!!


morris

Recommended Posts

Hej!

Har själv årskort i Holjeån sedan ett par tre år. Har mest fiskat sträckan mellan crossbanan och Östafors och flugfiskesträckan. Blir jäklit intresserad när jag läser om "hemliga" ställen. Kan man hänga på nån gång? Bor i Ryd, så mitt i veckan är inga problem...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv årskort i Holjeån sedan ett par tre år. Har mest fiskat sträckan mellan crossbanan och Östafors och flugfiskesträckan. Blir jäklit intresserad när jag läser om "hemliga" ställen. Kan man hänga på nån gång? Bor i Ryd, så mitt i veckan är inga problem...

Du kan nog haka på när jag o danne_85 ska ner liter senare i vår när baetisen kläcker eller bara fädermygg eller vad som... så fort det drar igång så ska vi ner.... du får la adda mig på min msn så kan vi snacka mer frampå =)

btw.... det finns pärlor kring ryd me =) ang dem "hemliga" ställena så kanske dom visas.... vill juh inte att ALLA ska få reda på dem.....

Mvh / Natas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Gammal tråd eller ej.

Är det någon som har varit i Holjeån på sistone? Förra året eller iår? Hade tänkt att lägga en hel del tid på ån för jag har själv haft den mer eller mindre som ett hemmavatten, bara att jag inte känner till så mycket om fisket efter öring i ån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd eller ej.

Är det någon som har varit i Holjeån på sistone? Förra året eller iår? Hade tänkt att lägga en hel del tid på ån för jag har själv haft den mer eller mindre som ett hemmavatten, bara att jag inte känner till så mycket om fisket efter öring i ån.

Har haft årskort där några år, även jag har räknat det som mitt hemmavatten, dock ej 2009 som man nu på årets sista dag kan ångra, för där är som andra också säger grymt fint.

Har under mitt fiske där i stort sett fiskat hela sträckan i omgångar från Olofström till Näsum ca 9 km. Har väl en och annan favvo sträcka av ån där jag "vet" att det står en och annan öring. Har haft gäster med mig som jämför ån och dess omgivningar med Nya Zelendska åar ( har ej själv varit där).

Men jag har lätt av att inse att fisket efter öring i holjeån ej är lika bra som på NZ, men som en gubbe i fiskeklubben sa kan det vara dj...igt utmanande att ta en öring på 7hg i en å där de i vanliga fall bara väger 3 hg. Så värst stor fisk skall man inte förvänta sig när man besöker Holjeån men en upplevelse är det om ej annat så i miniatur. Har dock bevittnat öringar i 2,5 kg klassen som tagits i ån och historier om 5kg öringar så visst finns chansen på bautaöringar. Nu när jag skrev detta växte flugfiske abstinensen nåt djävulskt så varför inte genomföra ett gemensamt fiske där i bästa Holjeå tid månadskifte Maj/juni. När nu i vinterdrömmarnas tid sländerna sprutkläcker och öringarna går berserk efter äkta vara och hemmabundna imitationer.

MVH Roger H.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer förmodligen vistas i min gamla hemby Ofm första halvan av Maj i år. Har inte fiskat seriöst i åarna på herrans massa år men gjorde det en del som knatte. Skulle vara kul att träffa några likasinnade vid ån och kanske kasta några torrisar på vakande öringar mellan alla fiskehistorier...

Nån som hänger på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer förmodligen vistas i min gamla hemby Ofm första halvan av Maj i år. Har inte fiskat seriöst i åarna på herrans massa år men gjorde det en del som knatte. Skulle vara kul att träffa några likasinnade vid ån och kanske kasta några torrisar på vakande öringar mellan alla fiskehistorier...

Nån som hänger på?

Maj låter som en bra tid att snacka och lägga ut en torris på, så nu är vi två pers. Mer som vill hänga på!

Roger H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 9 months later...

Jag var där och fiskade ett par gånger i mitten av juni 2010.

Men det var mycket vatten ca 3 decimeter för högt. Jag såg bara sporadiskt med insekter (gul forslända) i luften och på vattnet. Men inte tillräckliga mängder för att locka upp öringen till ytan.

Tappade en liten öring, det var den enda fiskontakten den säsongen i Holjeån. Men det var ett par fina kvällar att minnas i alla fall.

Nu så här efteråt så skulle man klart varit där senare när vattnet var mer normalt, och insektskläckningarna intensivare. Men i år kanske man kommer rätt.

Lägger upp några bilder från turerna.

post-8459-0-36266900-1296771946_thumb.jp

post-8459-0-10036900-1296771984_thumb.jp

post-8459-0-79157000-1296772016_thumb.jp

post-8459-0-82297600-1296772046_thumb.jp

post-8459-0-26378000-1296772073_thumb.jp

//Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ny säsong på G. Dags att uppa denna tråd lite.

Loopen: Har sett danicor som du nog menar, inte i några större mängder men de finns där. Dock aldrig sett fisken ta dem på ytan. Men några gånger har jag sett svärmningar men det förväntade spinnerfallet har uteblivigt. Tiden brukar vara slutet av maj till mitten av juni, lite beroende på hur våren har varit.

För ett par år sedan, långt söderut i skåne har jag sett den största koncentrationerna av danicor på mången god dag. Så visst finns det pärlor att finna.

Bifogar bild på den svärmningen.

post-8459-0-61899900-1303248711_thumb.jp

//Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

God kväll gott folk!

 

Tror bestämt att det är dags att lyfta tråden... igen =)

 

Bor i KNA och pendlar varje dag till jobbet mitt i O-ström och rullar både över och längs med Holjeån, Snöflebodaån mfl flera gånger om dagen och fiske- och äventyrssuget stiger ett slag varje gång. Har någon fiskat där den senaste tiden (sedan April 2011)?

Någon som vill hänga med ut på en tur i vår?

 

Borde kanske poängtera att jag själv inte har fiskat runt O-ström tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Jo jag har väl varit där några turer sedan 2011, men blivit allt mer sällan och inte varit något av större värde att rapportera.

 

Årets första Holjeån tur blir nog nu på torsdag eller till helgen, vi får finbesök från Vilhelmina som vill ta en tur i sin gamla hemma å.  

Får se om jag lägger upp en rapport med lite bilder efter den turen.

 

//Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får du mer än gärna göra! Jag hade (nu efter att jag insåg att det är monsterhelg) tänkt att knalla ner från Resecentrum O-ström och nedströms till Näsum, men insåg att det är närmare 13-15km (och har man inte bil så blir det X2). Istället frågar jag dig Roger, om jag ska dit på en första titt för att känna och klämma lite på ån, vart rekommenderar du att jag borde börja? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat nedanför Brocentret som ligger ett par kilometer nerströms Olofström, i o f s har jag inte fiskat sträckan från Brocentret och uppåt till resecentrumet. som du har tänkt ge dig på, där kan ju också finnas bra ställen. 

Annars fiskar jag mest nedanför motocrossbanan i Jämshög ända ner till Näsum, men det blir ju en bra bit att gå för dig.

 

Jag skickar dig ett PM med mitt mobilnummer så kan du ju slå mig en signal när du ger dig ut. Om jag får ditt mobilnummer så kan jag kolla med han från Vilhelmina om du inte kan hänga på oss.

 

//Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...