Jump to content

Bäckarna i Olofström!!!

Recommended Posts

Hej Erik!

Visst finns där fisk och en del av dem är öringar. Inte många och definitivt inte lättfångade men en utmaning i fin natur.

Turen till Holjeån har blivit framflyttad, jag återkommer med rapport när jag varit där.

//Roger

• 2 weeks later...
  • Replies 57
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gjorde min premiär i holjeån i helgen. Fiskade vid motocrossbanan vi Jämshög. Fantastiskt vackert, men nästan inga vak trots att det kläcktes en del gula forssländor. Lyckades få upp den enda öringen

Posted Images

Gick en runda neråt från resecentrum i väntan på bussen hem längs holjeån. Kläcker ganska friskt där (just då). Nattsländor, knott eller liknande, och två modeller av dagslända. En som jag (i brist på entomologikunskap) närmast kan beskriva som en brun vulgata, lång som en tumme ikl. 3 spröt, och en lite mindre med bara 2 spröt. =)

• 3 weeks later...

Gjorde min premiär i holjeån i helgen. Fiskade vid motocrossbanan vi Jämshög. Fantastiskt vackert, men nästan inga vak trots att det kläcktes en del gula forssländor. Lyckades få upp den enda öringen som vågade visa upp sig, så jag var nöjd med min tur :) sen att den bara var 20cm kanske jag skulle utelämna...

Kommer definitivt bli fler turer till Holjeån

• Like 1
  • 10 months later...

Åns öring verkar ha problem - som dessutom förvärrats de senaste åren!

http://www.ivosjo.com/dokument/Holje%C3%A5n%202012%20slutredovisning%20FFU.pdf

Spontan liten reflektion utifrån mina skrala kunskaper - kanske behöver ingången till omlöpet i Gonarp lite justeringar för att funka bättre? Omlöpens placeringar har i utvärderingar visat ha ytterst stor roll för hur väl fisken hittar ingången. Öring letar sig till huvudströmmen och försöker hitta en väg upp i anslutning till den. Som jag fattar saken så är det inte ovanligt att öring står och stångar sig mot kraftverksutskovet och missar ett omlöp bara några meter bort eftersom flödet från denna är för liten eller för långt från huvudströmmen (kolla bl.a. s. 59 och framåt.

https://www.havochvatten.se/download/18.5f66a4e81416b5e51f73113/1383209282924/rapport-hav-2013-13-anordningar-passage-fisk.pdf

Litet tips för er som bor och verkar i krokarna - ni kanske kan snacka med FVO om detta?.

Edited by jani

Jag bor i mörrum och det verkar som länsstyrelsen är en bromsade kraft.

Tydligen är stödutsättningarna oxå stoppade och då blir det extra effekt.

Det är en fin liten å som är drabbad av privat egendom.

Synd.

Q

• 1 year later...

Lyfter denna tråden igen.

Någon som har något att rapportera från förra säsongen?

Våren är snart här, äntligen! :)

Tänkte ge holje och snöfflebodaån ett försök.

men vore kul att höra om någon haft lyckan att ta något där, hört både bra och dåligt om holjeån.

/ Micke

• 3 years later...

Blev det något i Holje eller Snöfleboda Mr_Tipper?

Är nyinflyttad i närheten av Holjeån och har kikat en del på den nu, tänkte att man skulle ge det en chans till våren. Man undrar ju dock hur sommaren påverkade öringen.

Såg för övrigt på fvo:s hemsida att "Fiskestopp råder tills vidare i Lillån och i forsarna i Holjeån". Lite oklart, definiera en fors liksom.  

• 1 year later...