Jump to content

suorkejokk

Guest timtim

Recommended Posts

Guest Silhuetten

Kom hem igår kväll efter 5 dygn i Suorke. Vi hade 4-7 grader vinden var ca 2-4 m/s, skurar varje dag. Trots det får fisket godkänt, alla större vakande fiskar tog jag på torrfluga Superpuppa stl 14 fiska under ytan var inte bra. Sista fiske passet sat jag och väntade 1,5 timme på att det skulle börja vaka.  23.00 såg jag en som var uppe två gånger på samma ställe snabbt ner andra kastet fast fisk en öring på 1,3 kg avslutade fisket, när vi kröp in i tältet den kvällen 00.30 ca var det  minus 0.8 grader. Samman fattnings viss, trots låg temperatur vakar fisken och hugger. 2 sista fiske passen hade jag 6 st större att kasta på tog 4 av dem tapade 2. Alla C/R. Vattnet var lite lågt har inte regnat där alls något i sommar konstigt nog och att inte för glömma ny snön kom på högsta topparna. Bilder kommer snart ska bara lägga in dem i PC:n.........

• 2 weeks later...
  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest timtim

Ja då var hemma efter en vecka (V32) i Suorkejokk. Vädret var blandat med sol och mulet, lite duggregn ibland. Lufttempen låg i snitt på 15 grader.

Det fanns miljarder med svarta landinsekter överallt i luften,vattnet och i fiskarnas magar. Fisk fanns det på varje ställe där vattnet var djupare. Lite mer vatten hade inte skadat, fast det kanske hade blivit sämre om det hade regnat mkt för så fort det hade regnat lite eller solen värmde på snö och is uppe på fjället blev vattnet grönt av slammet som kom ner med vattnet från fjällen.

Vi låg strax nedanför renvaktarstugan, därifrån hade vi ungefär en halv mil uppåt och ca en halv mil neråt att fiska. Fisket var väldigt bra i ett sel vi fångade säkert 20 st rödingar + ett antal öringar en kväll, alla låg runt 7 hg. Största öringen och rödingen vägde drygt 1kg. Några grabbar som vi träffade fiskade både med fluga och spinn, dom hade fångat en öring på 2,7kg med spinn så det finns stor fisk i jokken bara man lyckas lura dom.(fast på spinn räknas dom ju inte, eller hur) Jag sätter ut lite bilder senare. ska oxå göra dem lite mindre. vi ses!

Guest timtim

Ps om det är nån som vet vad det var för insekter som det fanns så många av där när vi var där. När dom parade sig hade dom stjärtarna mot varann och när dom svämade hade dom bakbenen (långa) hängade bakåt. vingarna (genomskinliga) bakåt på ryggen när dom gick på marken. Platt, bred och lång bakkropp. Sex st ben.

Guest Jesper, DK

Hej Timtim,

Vackra bilder du har lagt här.

Til 99,99 procent sikker på at insektet som du har foto på til sidst er Bibio Pomonae. Jag känner tyvärr inte det svenske namnet på skapningen, men nordmændene kalder den for "Russeflua".

Det er et landlevende insekt som ofte lever hvor der finns mycket lyng och bjökeris. Utrolige mängder kan uppleves i Finnmarksvidda. jag har aldrig set den i Sverige.

Jesper, DK

Hej Timtim,

Vackra bilder du har lagt här.

Til 99,99 procent sikker på at insektet som du har foto på til sidst er Bibio Pomonae. Jag känner tyvärr inte det svenske namnet på skapningen, men nordmændene kalder den for "Russeflua".

Det er et landlevende insekt som ofte lever hvor der finns mycket lyng och bjökeris. Utrolige mängder kan uppleves i Finnmarksvidda. jag har aldrig set den i Sverige.

Jesper, DK

Snygga bilder!

"Hedfluga" enligt http://hem.passagen.se/glt entomologi | hårmyggor, drygt centimetern lång.

http://www.fluefiske-nord.no/entomologi3.html

Hur var det att få fisken att välja din fluga i den insektsmattan?

Guest timtim

Hej Jesper och Nusse!

Jesper du kan vara 100% säker på att det är en Bibio Pomonae, Tack!!!

Nusse Tackar jag för länkarna och svenska namnet på denna hårmygga.

Ja det var ju inte det enklaste att få rödngen att hugga just på min fluga i den där gröten av insekter. I lugnare sel var man tvungen att kasta direkt mot ett vak så flugan ploppade ner framför fisken, då kunde den ta. Eller så fiskade man med en våtfluga med ganska snabba drag strax under ytan. I mera strömmande vatten var det enklare, där var det bara att lägga flugan i rätt drift så gick dom upp och tog.

Jag tror att många fiskar var så mätta på dessa hårmyggor att spydde när dom såg dom. Många av rödingarna tog inte på en imitation av hårmyggan, dessa fick jag bäst med en oliv grön Flytande nymph strl 14 ala Lennart Bergqvist. Öringen var lättare att ta då dom stog i mer strömmande vatten, dom tog antingen på en fluga som imiterade bäst hårmyggan. Annars tog dom oxå dagslände imitationer i olika stadier. Muddler minnow och Haröra med guldskalle fungerade oxå bra.