Jump to content

suorkejokk

Guest timtim

Recommended Posts

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

helikopter som gäller för att komma dit eller?

Helikopter är utmärkt om man vill mista vildmarkskänslan samt kunna flyga ut insaltad fisk - annars går det fint att vandra, det är inte så långt...

Guest timtim

Aa de e klart att man kan tänka så oxå.

Men jag tror att dagens sportfiskare inte tar hem fisk kagg vis (hoppas jag)  vi var 5 pers och tog upp 5 fiskar på 6 dagar, dom åt vi upp på plats.

Sen om man ska flyga ut eller vandra är ju en smaksak, man kanske inte har tid att vandra ut till fisket eller vill ha mkt packning med sig som tex en kåta och lyxa till det med mat och dryck som kan väga en hel del. Då är det bra att det finns flyg.

Smaken är som baken. 

Var i Sourgejokk för två år sen, måste erkänna att jag blev lite sur när jag läste artikeln i FFA. Tycker att både jag och Färnström borde fått ha vårat fajtarjaure i fred. Men men, det är ju roligt att dela med sig av godbitarna med.

När vi hade vårat kanonfiske där var det ännu mindre vatten än på de sista bilderna. Det delta man kan se på en av bilderna fanns inte ens. Dock fanns de svarta krypen då med, i något mindre svärmar. Det var det enda fiskarna åt.

Guest Silhuetten

timtim träffade du 4 grabbar från norrköping som tältade på stranden nedanför renvaktar stugan, de hade en som fiskade med haspel med sig. Var det de som fick stor öring? Själv låg vi nog på samma plats som ni. ;)

Guest timtim

Svar till Silhuetten.

Jag träffade dom fyra som låg vid renvaktarstugan, (en av dom låg sjuk i tältet) Men sen var det två gäng längre nedanför oss. ett gäng längst upp på det nedre selet och två killar låg längst upp i det mellersta selet, det var en av dom som fångade stor öringen. 

Guest timtim

Lillefar.

Vi hade letat i fjällkartorna hela vintern efter ett nytt ställe att åka till för våran årliga fjällresa, hittade på Suorkejokk och bestämde oss för den. Jag försökte få tag på lite info om jokken, men det var svårt.

Perfekt tänkte jag, inte så många som kände till området! Sen nån månad efter damp FFA ner i brevlådan med repotage om jokken, nej tänkte jag nu när jag hittat på ett mindre känt ställe så kommer ett repotage om det. Nåja är vi bara rädda om fiskarna o naturen så kan vi alla ha ett trevligt ställe att åka till fast vi är många som åker dit. Vi lånar ju bara allt detta av våra barn, för dom ska ju oxå kunna åka dit och lika trevligt som vi. Eller hur?

Vi hade letat i fjällkartorna hela vintern efter ett nytt ställe att åka till för våran årliga fjällresa, hittade på Suorkejokk och bestämde oss för den. Jag försökte få tag på lite info om jokken, men det var svårt.

Perfekt tänkte jag, inte så många som kände till området! Sen nån månad efter damp FFA ner i brevlådan med repotage om jokken, nej tänkte jag nu när jag hittat på ett mindre känt ställe så kommer ett repotage om det. Nåja är vi bara rädda om fiskarna o naturen så kan vi alla ha ett trevligt ställe att åka till fast vi är många som åker dit. Vi lånar ju bara allt detta av våra barn, för dom ska ju oxå kunna åka dit och lika trevligt som vi. Eller hur?

Visst känns det trist när ett vatten får sån publicitet som Suorge fått via FFA (och den här tråden) - risken är stor att den blir svårt överfiskad, vilket den i och för sig delvis redan är. Tragiskt att dessa vatten generellt inte har regler som max 1 fisk/dag, maximi mått, hullinglös krok (eller inklämd hulling) och mer bevakning. Vid en lägerplats hittade jag en kvarlämnad plasthink och saltkar, vid en annan någon som huggit ner ett gäng björkar och spikat ihop möbler - hur tragiskt kan det bli...

Vi kan bara hoppas att att vi som fiskar med tanke beståndens framtid och minimalt slitage finns där i tillräcklig omfattning för att hålla drägget borta.

Visst känns det trist när ett vatten får sån publicitet som Suorge fått via FFA (och den här tråden) - risken är stor att den blir svårt överfiskad, vilket den i och för sig delvis redan är. Tragiskt att dessa vatten generellt inte har regler som max 1 fisk/dag, maximi mått, hullinglös krok (eller inklämd hulling) och mer bevakning. Vid en lägerplats hittade jag en kvarlämnad plasthink och saltkar, vid en annan någon som huggit ner ett gäng björkar och spikat ihop möbler - hur tragiskt kan det bli...

Vi kan bara hoppas att att vi som fiskar med tanke beståndens framtid och minimalt slitage finns där i tillräcklig omfattning för att hålla drägget borta.

Bra inlägg, helt rätt det du skriver. Jokken har tyvärr varit överbefolkad de sista åren. Och tyvärr har dräggen hittat dit. Vet en som kom hem därifrån nu i somras med 48 kg insaltad röding och en del öring... Inte undra på att man börjar tappa sugen och mest står på en gräsmatta och torrtränar när nu saker och ting är som dom är med för generösa regler och en icke existerande fiskebevakning.

Guest Silhuetten

Vid fallet finns det en avancerad rök byggd för hus behovs fiske, och en massa ned sågad björk. Har lärt mig att aldrig skriva ut en fiske plats som är bra mer..

Guest timtim

[Ok eftersom det var jag som började med denna tråd hoppas jag att inga "Drägg" har läst den/quote]

Ok eftersom det var jag som började med denna tråd hoppas jag att inga "Drägg" har läst den

Det är nog FFA artikeln som är det största problemet, men allt som finns tillgängligt på nätet bidrar nog också tyvärr. Precis som Rasmus skriver bilr vatten som exponerar i media hårdfiskade (även av "drägg" som hugger ner träd och saltar in fisk). Ett exempel är t.ex. Levasjokk, ganska lite folk tidigare men ett antal reportage på nätet bidrog säkert sedan till att det ser ut som det gör nu...

Det är nog bara att inse att så länge det inte finns fungerande regler och bevakning på Statens vatten så får vi tyvärr knipa tyst om de pärlor vi hittar - det gör i alla fall jag.

Det är nog bara att inse att så länge det inte finns fungerande regler och bevakning på Statens vatten så får vi tyvärr knipa tyst om de pärlor vi hittar - det gör i alla fall jag.

Det samma här... Ett par ställen har jag nämd i artikler for många år sedan, kända ställen som var skrivna om i förhand. Det gör jag numera aldrig... även om dom flesta redaktörer nästen har det som ett krav att platsen måste beskrives och prickas ut på kart.

Nätet är också känsligt. Man vill ju gärna hjälpa andra flugfiskare och ofte känner man att man kommunicerar med en annan som frågor om ett par tips. Men alla dom tusind andra läser också tipset, och inte alla har samma inställning. Kaggfiskare och "saltare" läser också på nätet, rykter sprids, information är prestige. Denna tråd är läst mera än 1000 gångor  ::)