Hoppa till innehåll

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.


Guest JohanPier

Recommended Posts

Flugfiske/spinnfiske från båt kontra fiske från flytring/land är egentligen 2 helt olika grenar.

 

Från båt har man så otroligt många fördelar.

Du täcker ofantligt mycket mer vatten. Fisket är inte lika fysiskt jobbigt som det är att fiska från framförallt flytring (flytta sig mellan/ta sig till platser). Efter en heldag med flytring i skärgården är man ju oftast helt slut. Sen den mentala aspekten i att fiska från land finns där, iaf för mig även fast jag har hyfsat pannben. Det är så mycket lättare att hopplösheten smyger sig på när man fiskar från land och vet att man är ganska låst till vissa områden. 

 

Sen vet jag ju givetvis att vissa medlemmar här har fantastiska fisken från flytring, (Karkki bla).

Utövade själv flytring samt landfiske under början av 90-talet innan båt införskaffades.

Redigerad med John Silver
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vågar nog påstå att fiskar man från båt så har man betydligt större chanser att hitta fisk. Själv tittar jag på väder, vind och årstid kvällen innan jag ska ut. Därefter väljer jag ett ställe som passar för dagen och fiskar där. Skulle det kännas helt åt pipan, så får jag ta mitt pick och pack och flytta mej till nästa ställe. Det är ofta en ganska omständig procedur, ofta långt att gå och mycket fisketid går till spillo.

För några år sedan så tog jag mej en heldag och åkte runt och rekade (vadade) nya fiskeplatser som jag under veckan tittat ut på sjökort och Eniro. Av ca. 10 platser jag kollade så hittade jag 3-4 nya favoritplatser. Nu har jag ca. 8-10 platser jag fiskar under olika förhållanden (årstid, temp, vindriktning osv.)

Visst önskar jag ofta att jag hade båt, men känslan av att vada runt tyst och försiktigt och kasta på fisk inom 15 meter och sedan få drilla och se fisken i vattnet framför mej, det slår känslan av bensinlukt, motorljud och båtslammer...tycker jag.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med båda ovanstående.

Visst är det lättare med båt. Går inte att jämföra. Det hade varit skitkul att ha båt av många anledningar men i nuläget har jag varken plats eller råd. Eller båtkörkort. Jag har bara en kaptensmössa men den lurar ingen!

Även om det är lättare så tycker jag som Wickhams fancy att det är mysigare att vada. Sen även att det är ett ordentligt träningspass att gå några kilometer i vatten...! Betydligt mycket roligare än att gå till gymmet ^^

Redigerad med ÅLice
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är tyvärr inte riktigt villig att hålla med, i alla fall inte i dagsläget.  Alla mina riktigt bra fisken är från land. Problemet vid båtfiske är att man ofta bara tar några kast per plats och sedan vidare till nästa, mycket tid läggs på båtåkning. Visst man fiskar av många fler platser och sannolikheten att träffa på fisk ökar men tycker det är ganska vanligt att man får ett följe eller ett par kontakter sen är de borta. Får för mig att de blir skrämda av båten eller att man driver bort från fisken.  Med flytring eller i vadare så skrämmer man inte på samma sätt och kan man ta många kast och fånga många fiskar på ett stim. Kan tillägga att jag haft en öring som högg flugan mellan mina ben en gång i flytningen. Skulle kolla om jag hade skräp på flugan och drog in den sista biten för hand när en liten öring kom underifrån och högg flugan, sparkade på den med simfenorna när jag försökte sträcka linan. Snacka om oväntat!

Min egna strategi vid öringsfiske är ofta att vänta ut öringen. Fiska av en väl vald plats. Ta en fika, spana efter vak och gå en vända till. 

Min uppfattning om båt kan mycket väl ändras då jag nyligen skaffat en båt med ipilot, detta kommer helt klart ge andra förutsättningar att faktiskt hålla position vid havsöringsfisket och kanske jag blir frälst båtfiskare. Ska även försöka nöta mer på platser än vanliga running and gunning taktiken som är rådande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Lill-Niklas sa:

Är tyvärr inte riktigt villig att hålla med, i alla fall inte i dagsläget.  Alla mina riktigt bra fisken är från land. Problemet vid båtfiske är att man ofta bara tar några kast per plats och sedan vidare till nästa, mycket tid läggs på båtåkning. Visst man fiskar av många fler platser och sannolikheten att träffa på fisk ökar men tycker det är ganska vanligt att man får ett följe eller ett par kontakter sen är de borta. Får för mig att de blir skrämda av båten eller att man driver bort från fisken.  Med flytring eller i vadare så skrämmer man inte på samma sätt och kan man ta många kast och fånga många fiskar på ett stim. Kan tillägga att jag haft en öring som högg flugan mellan mina ben en gång i flytningen. Skulle kolla om jag hade skräp på flugan och drog in den sista biten för hand när en liten öring kom underifrån och högg flugan, sparkade på den med simfenorna när jag försökte sträcka linan. Snacka om oväntat!

Min egna strategi vid öringsfiske är ofta att vänta ut öringen. Fiska av en väl vald plats. Ta en fika, spana efter vak och gå en vända till. 

Min uppfattning om båt kan mycket väl ändras då jag nyligen skaffat en båt med ipilot, detta kommer helt klart ge andra förutsättningar att faktiskt hålla position vid havsöringsfisket och kanske jag blir frälst båtfiskare. Ska även försöka nöta mer på platser än vanliga running and gunning taktiken som är rådande. 

Jag har också haft bra fisken från land. Men jämför jag antalet fisk-kontakter totalt när jag fiskar från båt mot land/flytring så krossar statistiken som jag har fiskandes från båt. Antalet bom-turer är enormt många fler från land.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/27/2017 at 22:13 paloma sa:

Aja osv etc etc.. 

Kan iallafall rapportera två landade och flera plogar och kontakter på ett pass i veckan. Besor i förårstiden väldigt fint skick. Båda vilda vilket är jävligt roligt. En 64a och en 62a den längre vägde 2,9. 

Ena fisken: Klartvatten, mjukbotten och sydvästlig vind. Frånlandsvind ca 6 m/s kolla aldrig tempen men skulle gissa på ca 7-8 grader 

andra fisken:  kraftigt färgat vatten, stenig udde, sne pålandsvind ca 8m/s och runt 6-7 grader 

Bra där paloma! två vilda över 60 cm på samma pass är ju grymt.
Inga skador?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-26 at 21:48 Silverbågen sa:

De platser som levererat fisk o kontakter i slutet på augusti har i första hand varit uddar, kanter o grynnor med relativt kort 3-meterskurva o närhet till större djup.

Fiskar i områden där det finns närhet till flera tillrinningsvatten/lekbäckar/åar och spekulerar själv i att fisken i slutet av augusti samlar sig i väntan på lek... Inte sällan ses flera individer på samma platser o ytterligare en observation är det är vanligt med vad jag kallar Jolly Jumpers..dvs hoppande fisk.

Bedriver mitt eget fiske i huvudsak från båt men det handlar i huvudsak om landnära platser där flera alternativ lätt är nåbara från land alt vid fiske från flytring.

Tror vi här i Sthlms skrg borde kunna lära oss en del o hämta inspiration från det flugfiske som bedrivs sommartid på västkusten....där man kör en hel del sjunk på lite större djup (har för mig att det ligger nån bra artikel om detta här på Edge).

Tror också definitivt att det är läge att slå hål på myter såsom att man måste vänta in de första frostnätterna o vattentemperatur under 10 grader innan det är idé  att ge sig ut på silverjakt i skärgården.... De egna erfarenheterna är att fisken är där långt tidigare...vem vet..kanske betydligt tidigare än jag själv varit ute o gjort de första försöken på sensommaren....

/S

Lite OT då det kanske inte hör hemma under rapporter, men när man pratar om som i ditt inlägg "3-meterskurva" så antar jag att man avser där grundare partier snabbt går ner ca 3 meter, rätt eller fel?

Stämmer detta kommer ju nästa fråga, är det endast via sjökort man kan se dessa områden, sitter ju själv som många andra på nätterna med febrilt scoutande på Eniro mm efter nya platser men det ger ju inte den här infon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago HALster sa:

På eniro kan du skifta över till sjökort och där är allt som oftast 3-meters kurvan (och 6-meters) tydligt utmärkta. Om det inte står några siffror så är alltid den inre-(första från land) kurvan 3-meters kurvan.

Aha, se där..perfekt, det här kommer ju kunna vässa (och det behövs, tro mig) möjligheterna till framgång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag var ute ett par timmar i söndags och en heldag igår vid norra fastlandet. Jag hade ett par misstänkta hugg båda dagarna men ingen fast fisk. I söndags hade jag känningarna i en grop väldigt nära land innan solen gick upp. Igår var jag ute med flytringen och hade kontakt alldeles vid en friliggande sten, det var vid elvatiden. Pålandsvind vid båda tillfällena (även om det mest var frånlandsvind igår, utöver när det kom snöbyar från öster). 

Vattentempen i söndags var 3 grader. Igår glömde jag termometern hemma men jag gissar att det var ca 3 grader då också.

Jag fiskade med streamer och märlupphängare båda dagarna men vet förstås inte vad fisken eventuellt tog på. Huggen var inte klockrena men jag tror inte att det var bottenkontakt.

Jaja, på't igen bara.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 Äntligen liv!

Norra.

Tre fångade, om 55, 59 & 63 cm.

Två tappade. Den näst största fisken hade oturen att ha blivit attackerad av skarv men kommit undan med skada på ryggen. Länk till klipp på det längst ner.

CYMERA_20171230_122033.jpg

329b00a0-e66c-40ee-a9da-49a2e0795c70.jpg

 

image4-1.JPG

skarvskada_SD.mp4

Redigerad med ÅLice
  • Like 7
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago Sakamoto sa:

Grattis! Kul med så mycket fisk på ett pass.:)

vad tog ni dom på för flugor?

Tack!! 

Alla togs på en ny fluga som HALster gjort nyligen. Detta var ett lyckat testpass. Jag vågar inte berätta för mycket om den utan det får nog han göra :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 12/31/2017 at 00:28 ÅLice sa:

 Äntligen liv!

Norra.

Tre fångade, om 55, 59 & 63 cm.

Två tappade. Den näst största fisken hade oturen att ha blivit attackerad av skarv men kommit undan med skada på ryggen. Länk till klipp på det längst ner.

CYMERA_20171230_122033.jpg

329b00a0-e66c-40ee-a9da-49a2e0795c70.jpg

 

image4-1.JPG

skarvskada_SD.mp4

Helskotta vilken revansch! Grattis!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hur ska man tolka tystnaden i denna tråd, lagt utrustningen på hyllan för en tid eller helt sonika att det inte finns något att rapportera? Inser nu att ena alternativet liksom ger det det andra:)

Blir att hålla handen med @Carlsson imorrn och nöta vidare på det nya året, ryktas om gofika så bara det är ju en anledning att masa sig ut. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...