Hoppa till innehåll

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.


Guest JohanPier

Recommended Posts

Kloka ord sempai men det är heller inte så att säsongen förskjuts framåt på något analogt vis, öringarna går ut och kalasar strömming i månadsskiftet april/maj likt förbaskat. Enda skillnaden är att det blir inte så mycket spiggätande på grunt vatten för öringarna ett sånt här år. Därmed svårare för oss.

Amen. Samma erfarenheter själv. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kloka ord sempai men det är heller inte så att säsongen förskjuts framåt på något analogt vis, öringarna går ut och kalasar strömming i månadsskiftet april/maj likt förbaskat. Enda skillnaden är att det blir inte så mycket spiggätande på grunt vatten för öringarna ett sånt här år. Därmed svårare för oss.

Nej. Det gäller att ha koll på de svalare fjärdarna, alt där strömmingen går nära.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

träffa en fiskare på torö idag, som sa att det var helt igensatt där, men har ingen aning om vilken färskhet det var i rapporten. bruket va isbelagt förra vecka och nu tydligen öppet ???

 

måste väl säga bom också ;)

Redigerad med Bjfo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde för någon dag sedan. Mycket is som drev fram och tillbaka. Bränner en fisk när jag singlade in en tånggråsugga i ett tångbälte. Hugget fullkomligt exploderade i handen. Fisken rusar sedan rakt ner i tången och stångar sig loss.

 

Hittade dock fem borstmaskar. . . . . . Riktigt coolt. Något som inte är så vanligt men det lutar åt att vi får vänja oss vid denna skapelse framöver. Bilder på borstmasken hittar ni på www.silverbums.com

Redigerad med karki
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Körde för någon dag sedan. Mycket is som drev fram och tillbaka. Bränner en fisk när jag singlade in en tånggråsugga i ett tångbälte. Hugget fullkomligt exploderade i handen. Fisken rusar sedan rakt ner i tången och stångar sig loss.

Hittade dock fem borstmaskar. . . . . . Riktigt coolt. Något som inte är så vanligt men det lutar åt att vi får vänja oss vid denna skapelse framöver. Bilder på borstmasken hittar ni på www.silverbums.com

Spännande med borstmask, och bra skrivet. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och tittade till mitt favorithak idag. Isen är borta men så är och vattnet! Måste vara 1 meters lågvatten nu?

Hade bara barn med mig, inga fiskegrejor så det blev inget försök :(

Däremot såg jag några i flytring en bit bort, undrar om det blev nåt? :)

Södra ?

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flytring i city igår. En grad i vattnet när en fet 62cm strömmingsjägare smällde på! Tio min stenhård drill slutade lyckligt i håven. Vild fisk som fick gå tillbaka. Laxrosa/vit Wolly bugger med en jäkla massa glitter. Fantastiskt med många vak runt ikring mig, stor fisk som jagade. Publik på kajen som hurrade när firren var bärgad - fick gå åter så klart. Påblänkare med fantastisk kondition!

 

/Leif

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni håller verkligen stilen där uppe!

 

Stabila fiskar och minst lika stabila fiskare som kör flytring mitt i city, helt klart...

 

:)

 

Nu börjar det! Härligt Leif.

 

 

Varsin upp idag för mig och Niklas. Den större hade en 18 cm strömming i svalget. 2,5-3 grader i vikarna på eftermiddagen. Solen börjar bita lite nu.

IMG_6878_20130401225834994-300x199.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsin upp idag för mig och Niklas. Den större hade en 18 cm strömming i svalget. 2,5-3 grader i vikarna på eftermiddagen. Solen börjar bita lite nu.

IMG_6878_20130401225834994-300x199.jpg

Vad räknas som mellersta skärgården?( gålö, Tyresö ) kanske drar ut en snabbis imorn jobbigt om man bara hittar is:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ni håller verkligen stilen där uppe!

 

Stabila fiskar och minst lika stabila fiskare som kör flytring mitt i city, helt klart...

 

:)

Hahaha, ja det är ju ingen naturupplevelse direkt (iaf inte som i skärgårn). Men rätt coolt när djurgårdsfärjorna o skärgårdsbåtarna drar förbi. Faktum är att jag faktiskt såg en fiskljuse i skyn ovanför skeppsholmen:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Muskö igår.Tunn is låg på förmiddagen. Försvann efter att solen eldat på. Dock bom som vanligt. Men skönt att vara ute. Första turen denna vinter.

Var säkert dig ja träffa vid hemgång. Bom som fan, men grymt skön dag ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...